El Grup de Recerca en Educació per a la Salut de l'Esquena té una llarga trajectòria amb estudis publicats ja en 1997. El grup es constitueix en el seu vessant educatiu en 2011 i es formalitza com a grup dins de la Universitat de València en 2020.
És interdisciplinari i té com a finalitat desenvolupar recerca de qualitat que aprofundeixa en temes d'educació per a la salut. El seu treball està orientat al desenvolupament de recerques sobre intervencions educatives en diferents nivells del sistema educatiu obligatori, fidelització d'implementacions educatives, recerques en la formació del professorat sobre coneixement pedagògic del contingut, avaluació de metodologies educatives i en la recerca i desenvolupament d'instruments per a la documentació fiable utilitzada en la presa de decisions del professorat en contextos educatius, recerca en avaluació del sistema educatiu i el desenvolupament i aplicació d'un currículum que contemple la salut i la cura de l'esquena com a aspectes fonamentals en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans.
L'objectiu del grup és proporcionar evidències de la necessitat d'una educació per a la salut des d'edats primerenques, desenvolupar coneixement i material curricular adaptat a les diferents edats i contextos educatius, dissenyar, desenvolupar i avaluar intervencions en el si de la formació obligatòria, formar al professorat per al desenvolupament i aplicació d'intervencions en els centres educatius.
També són objectius del grup connectar el coneixement i mètode científic amb la pràctica educativa a través del desenvolupament de projectes de recerca i innovació amb centres educatius utilitzant models socio-ecològics.
El professorat del grup de recerca forma part del cos docent de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València participant en el Màster de Formació de professorat d'Educació Secundària, especialitat d'Educació Física, i en el Màster de Recerca en Didàctiques Específiques, especialitat en Educació Física, impartint docència i dirigint treballs final de màster. També participa en el Doctorat en Didàctiques Específiques dirigint tesis doctorals.