Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Cultura Científica (SCIENCEFLOWS) Logo del portal

ScienceFlows-UVEG s'incorpora com a node nacional i regional al nou Centre Europeu de Competències per a la Comunicació de la Ciència

  • Ana M Serra Perales, Carolina Moreno Castro
  • 14 d’octubre de 2024
Una investigadora de l'equip parlant durant la reunió

El passat 30 de setembre el consorci europeu COALESCE, va mantindre una reunió de treball a Barcelona que va servir per a marcar l'inici del treball dels nodes nacionals i regionals

El passat 30 de setembre els membres del consorci europeu COALESCE, entre els quals es troba l'equip de ScienceFlows de la Universitat de València, van mantindre una reunió de treball a Barcelona. Aquest esdeveniment va servir per a marcar l'inici del treball dels nodes nacionals i regionals entre els quals es troba l'equip ScienceFlows.

investigadores durant una reunióJuntament amb altres nodes de la xarxa, aquesta reunió va permetre dissenyar i definir el treball de cadascun d'aquests centres. En el nostre cas, l'equip ScienceFlows centrarà el seu treball en com millorar la comunicació de la ciència durant els temps de crisis, especialment promovent eines i estratègies per a evitar la propagació dels fluxos desinformatius.

El Centre de Competències per a la Comunicació Científica, llançat per COALESCE, compta ja amb una guia, “The Crisi Navigator for Rapid Mobilisation of Science Communication”, que permet analitzar aspectes fonamentals per a millorar la comunicació de la ciència abans, durant i després d'una situació de crisi, ben provocada per l'acció humana, o per desastres naturals.

Cerca de nous nodes

El projecte COALESCE es troba ara en un procés obert per a identificar a aquelles entitats que vulguen postular-se com a membres de COALESCE. Els nodes regionals o nacionals han de ser entitats de qualsevol part d'Europa sempre que compten amb una excel·lent reputació en comunicació de la ciència. Juntament amb els altres membres de COALESCE, seran centres per a desenvolupar activitats en el marc del projecte COALESCE.

Els nodes exerciran un paper essencial ja que formaran part activa dels processos de co-creació de recursos i eines per a la formació en comunicació científica. Així mateix, s'encarregaran d'adaptar i traduir els recursos a les necessitats dels actors locals involucrats en la comunicació de la ciència. Els nodes divulgaran els recursos disponibles en el Centre de Competències i, en el futur, les oportunitats de formació que s'oferisquen en l'Acadèmia de comunicació de la Ciència (Science Communication Academy).

Projecte COALESCE

El projecte COALESCE està finançat per la Comissió Europea sota l'acord de subvenció número 101095230, amb l'objectiu d'establir un Centre Europeu de Competències per a la Comunicació de la Ciència amb una Acadèmia de Comunicació de la Ciència, associada. El projecte busca reduir la bretxa existent entre la comprensió de la societat europea sobre els temes científics i abordar qüestions relacionades amb la desconfiança en la ciència i les respostes polítiques durant les crisis socials.

Formen part del projecte COALESCE 13 entitats, entre les quals es troben universitats, organismes estatals i empreses.