Logo de la Universitat de València Logo Grup en Investigació Educativa Basada en les Arts i participació a través de la cultura i les arts (ABERTURA) Logo del portal

Presentació

La investigació educativa basada en les arts (ABER) és la metodologia central empleada per aquest grup per a la producció de coneixement científic des de la interdisciplinarietat. Implicant a més la participació ciutadana en diferents processos culturals o vinculats a les arts per a generar coneixement col·lectiu.

Els resultats pretenen produir una millora en la formació d'educadors, mitjançant el desenvolupament i innovació de propostes pedagògiques amb mètodes didàctics propis de les arts i la cultura; de procediments artístics per a l'educació, mediació cultural i sensibilització social; i d'experiències d'acció socioeducativa per a la justícia social a través de les arts.

Són múltiples les àrees de coneixement afins: educació artística, arts visuals, art d'acció, disseny, humanitats, pedagogia social, pedagogies corporals i amb ABERTURA a altres disciplines. Mitjançant l'estudi d'aspectes diferents a l'ensenyament-aprenentatge de les arts i la cultura, el grup vol contribuir a l'impacte i l'avanç del coneixement crític, estètic i creatiu en l'educació requerit per la societat actual.

Persegueix desenvolupar un marc teòric i pensament reflexiu a partir d'accions pedagògiques cap a una construcció social més justa, que engloben de forma integrada tant l'ensenyament i aprenentatge de les arts i la cultura com a continguts vinculats a la igualtat en la diversitat, inclusió, solidaritat, el desenvolupament sostenible i la interculturalitat per a l'ensenyament de valors, la seua sensibilització i conscienciació.

Pretén la investigació sobre l'educació a través de models d'ensenyament i aprenentatge de caràcter artístic i cultural com l'Aprenentatge Servei, la Pedagogia Pública Basada en l'Art, les pedagogies disruptives, la creació de materials didàctics de lliure accés, etc.

Es dirigeix a la investigació en pedagogies artístiques en qualsevol nivell, context socioeducatiu i edat, tant en la formació del professorat i educadors socials.

Cerca la col·laboració amb diferents agents socials, col·lectius, ONGDs, associacions, espais culturals (museus, galeries d'art, centres socials, acadèmies d'art), CEFIRE i altres organismes per a ampliar les fronteres d'àmbit educatiu més enllà de la universitat i dels espais d'educació reglada, amb els quals dur a terme investigacions de caràcter interdisciplinari en contacte directe amb la societat i els seus problemes reals.

Aquest grup integra a persones procedents de diferents universitats i disciplines. Perquè pretén la col·laboració amb altres grups d'investigació i investigadors d'altres universitats amb els quals es té ja una àmplia trajectòria de col·laboració, per a construir xarxes de treball més sòlides, centrades en la investigació en arts i educació.