Logo UVLogo UJIMaster Universitari en etica i Democracia Logo del portal

Juan Carlos Siurana participa en la Trobada Anual d’Educació Mèdica

  • 5 de juliol de 2017
Persona prenent anotacions en una llibreta

El professor i investigador Juan Carlos Siurana va participar el passat dia 3 de juliol a la Trobada anual d’Educació Mèdica: “Educació mèdica centrada al pacient”, que es va celebrar a la Universitat Complutense de Madrid.

L’investigador i professor del Màster en Ètica i Democràcia Juan Carlos Siurana va intervenir a la Trobada anual d’Educació Mèdica que es va celebrar el passat dilluns 3 de juliol.

El professor va estar present a la taula temàtica “Medicina de la persona”, on va realitzar una ponència titulada “Beses bioètiques de la relació entre el metge i el pacient.”

  • Trobada anual d’Educació Mèdica 2017

El progrés del coneixement mèdic és un dels fets més rellevants de la història de la humanitat. Malgrat l’enorme progrés científic, encara queden molts problemes sense resoldre, cosa que obliga a focalitzar els esforços en la lluita enfront a la malaltia, en l’organització sanitària, la utilització eficient dels recursos o la recerca de la evidència científica a l’hora de prendre decisions.

Aquesta deriva ha generat que s’abandonen progressivament la dimensió personal i transcendent de l’exercici professional de la medicina entorn del pacient. I tant els mateixos malalts com els professionals i, encara més enllà, la societat en el seu conjunt, són conscients d’aquestes carències. Per aquest motiu, han girat la vista fins a un concepte més expressiu que s’ha vingut a anomenar la Medicina Centrada al pacient (MCP), a través de la integració dels aspectes científics i humans de l’exercici professional.

Però, si defenem una medicina centrada al pacient, com enfoquem la formació del futur mèdic centrant-la al pacient? Què hem de fer en ell nous currícula? És necessari incorporar competències que no s’han considerant fins ara?

L’Educació Mèdica centrada al pacient és un repte. Significa tenyir el model com una ensenyança humanista, completar els continguts amb aquells que són propis de l’humanisme mèdic i definir, adquirir i avaluar les habilitats que són pròpies d’aquest.

Per a tot això és necessari fer competents als futurs metges en àrees que fins ara no han sigut habituals en els continguts curriculars. La XI Trobada d’Educació Mèdica 2017 es va orientar a reflexionar i compartir el model de l’ensenyament de la medicina centrada al pacient, el seu perfil i les característiques que la defineixen.

  • Juan Carlos Siurana

És Professor Titular de Filosofia Moral al Departament de Filosofia del Dret, Moral i Política de la Universitat de València. A més, també és Doctor Europeu en Filosofia, amb una tesi sobre l’aplicació de l’ètica del discurs de Karl-Otto Apel Al problema de les voluntats anticipades. Va realitzar els seus estudis de postgrau a la Universitat de Frankfort (Alemanya), amb una beca DAAD.

També ha sigut becari FPI de la Universitat de València, investigador de la Fundació ÉTNOR (Per a l’Ètica dels negocis i de les Organitzacions), amb la que ha col·laborat en distintes activitats sobre ètica empresarial.

Ha format part del Comitè de Bioètica Assistencial de l’hospital Clínic de València i, actualment és Director del Grup d’Investigació en Bioètica de la universitat de València, coordinador de la Xarxa Iberoamericana de Grups d’Investigació en Bioètica, i coordinador del Congrés Internacional de Bioètica de la universitat de València, que en novembre de 2014 va celebrar la seua tercera edició.

Durant la seua labor com professor ha impartit classes en diverses universitats d’Espanya i de l’estranger. A més, Siurana ha firmat més de 100 articles i capítols de llibres de caràcter científic, relacionats amb l’ètica, de dimensions nacional i internacional.

És coautor de llibres com: Educar en la justícia (1998) i Ètica en la investigació (2004); i autor dels llibres: Una brúixola per a la vida moral (2003), Voluntats anticipades. Una alternativa a la mort solidària (2005), La societat ètica. Indicadors per a avaluar èticament una societat (2009), Els consells dels filòsofs. Una introducció a la història de l’ètica (2011), i Ètica de l’Humor. Fonaments i aplicacions d’una nova teoria ètica (2015).