Procediment d'elecció
L'elecció de les pràctiques es fa a desembre. L'alumnat disposa d'una llista de centres de pràctiques i una fitxa que conté informació sobre cada centre en què es detallen les activitats i tasques a realitzar en aquest període de formació professional. L'elecció del centre de pràctiques es fa per ordre de la puntuació a la baremació de l'estudiant a la fase de preinscripció. El període de pràctiques comença al mes de febrer i finalitza a finals de juliol.
Oferta de centres de practiques
Les Pràctiques es desenvolupen en quatre àrees, que inclouen:
- Discapacitat i Promoció de l'Autonomia Personal. Algunes de les tasques que l'estudiantat haurà de realitzar en aquesta àrea són l'elaboració de documents relacionats amb l'orientació personal, laboral i competències personals i professionals; el desenvolupament d'intervenció a les persones usuàries dels centres; suport a la persona usuària o família en la realització de diferents tràmits administratius: empadronament, canvi de metge, pensions; seguiment de les persones usuàries; desenvolupament d'intervencions individualitzades.
- Malaltia Crònica o Mental. Apropament i realitat del col·lectiu de persones amb problemes en salut mental, disseny d'activitats i tallers en l'entorn comunitari amb les persones usuàries; el desenvolupament d'intervenció a les persones usuàries dels centres; supervisió del correcte emplenament i suport en el seguiment i formació dels equips; desenvolupament de mesures de prevenció de les alteracions psíquiques i problemes de socialització, mitjançant intervencions tant individuals com de grup.
- Persones Majors i Acció Social. Aquesta àrea inclou tasques com dissenyar i desenvolupar programes d'intervenció específics i innovadors basats en el model de l'atenció centrada en la persona (ACP); conèixer la realitat de les demències; col·laborar en activitats d'estimulació cognitiva, social i emocional; disseny i implementació d'activitats cognitives individuals i grupals; suport i assessorament a familiars/cuidadors.
- Atenció a la dependència. Es faran tasques com gestionar, dirigir i motivar als equips de treball del centre; suport en la gestió de personal, fulls d'anotacions, selecció, perfils professionals; valoració de necessitats de persones dependents; formació de voluntaris; visites domiciliàries; seguiment de casos; coneixement de proves diagnòstiques, tècniques d'avaluació i estratègies d'intervenció.
L'oferta de centres de pràctiques és molt variada i abasta les següents àrees d'especialització professional:
- Centres Residencials de Majors.
- Centres de Salut Mental.
- Centres ocupacionals.
- Vivendes tutelades.
- Instituts Geriàtrics.
- Fundacions.
- Associacions de familiars de persones en situació de dependència (deteriorament cognitiu, dany cerebral adquirit, etc.)
- Atenció Primerenca.
- Serveis Socials.
- Empreses d'Ajuda a Domicili.