El present grup d'investigació desenvolupa investigacions teòriques i aplicades articulades sobre tres camps d'estudi: el sector privat de caràcter social, la innovació social i les polítiques públiques. Si bé les investigacions realitzades tenen una centralitat en l'economia, els projectes i col·laboracions són de caràcter interdisciplinari i transdisciplinar. Així, col·labora regularment amb associacions científiques com CIRIEC, amb instituts d'investigació universitaris com IUDESCOOP, amb administracions públiques com el Comité Econòmic i Social Europeu i el Ministeri de Treball del Govern d'Espanya i amb associacions empresarials i entitats socials com la Plataforma del Tercer Sector de España, CEPES i Social Economy Europe.
Desenvolupa cinc activitats cientificotècniques:
- Investigació bàsica basada en el desenvolupament de coneixements sobre Economia Social, Tercer Sector, Cooperativisme, Empreses Socials, Economia del Bé Comú i col·laborativa. Contribueix a desenvolupar construccions teòriques explicatives de la lògica d'aquests fenòmens privats de marcat caràcter social.
- Investigació bàsica sobre la innovació social desplegada des de la societat civil i des dels sistemes territorials d'innovació i producció. Especial atenció es presta als sistemes territorials d'innovació basats en cooperatives, com el grup de cooperatives de Mondragón i el grup cooperatiu agrari Anecoop.
- Investigació sobre les polítiques públiques sociolaborals amb especial atenció a les polítiques pressupostàries i a aquelles dirigides a les cooperatives i al tercer sector social. S'analitzen les mesures de política econòmica, les estructures de suport, les noves mesures de regulació lligades al desplegament de serveis de benestar social com són les clàusules socials, la política social dirigida a ONG (associacions i fundacions) socials, de la cultura i de l'esport. Finalment s'avaluen des de la perspectiva econòmica les polítiques dirigides a les cooperatives, societats laborals i altres entitats socials com els Centres Especials d'Ocupació i les Empreses d'Inserció. La comparació es realitza des de la perspectiva multinivell (regional, estatal i de la Unió Europea).
- Formació investigadora de joves investigadors en ciències socials i econòmiques, a través del programa de doctorat oficial en economia social pertanyent a l'institut d'investigació IUDESCOOP de la Universitat de València, i en el qual els membres d'aquest Grup són especialment actius assumint fins i tot la coordinació del programa. Col·laboració amb altres joves investigadors de la resta d'Espanya i de l'estranger dinamitzant la xarxa REJIES - de joves investigadors en economia social.
- Foment de recursos estratègics lligats a la investigació en matèria d'economia social, economia i ciències socials, participant activament en el desenvolupament de revistes científiques en la seua edició/coordinació, en la direcció d'un centre de documentació especialitzat en economia social i ciències socials com és el CIDEC de la Universitat de València i en l'articulació sistematitzada d'una xarxa de grups d'investigació interuniversitaris de tota Espanya a través de la xarxa RedEnuies, que inclou 21 centres, càtedres d'empresa i instituts universitaris de sengles universitats.
L'activitat investigadora i de foment de la investigació dels membres d'aquest grup té més de 25 anys d'història.