La innovació és un factor fonamental en el creixement de qualsevol organització. La innovació implica una manera de pensar diferent. Per això, es fa necessari desenvolupar una sèrie de creences, principis i valors que posen èmfasis en un canvi en la mentalitat emprenedora cap a la innovació en valor, sense abandonar la tradicional innovació tecnològica, que continua sent un factor imprescindible, per a mantindre i incrementar la competitivitat. Es pretén aprofundir en la explicitació i estructuració dels elements que articulen la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Posant el focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés. Els recursos i capacitats amb els quals compten les organitzacions seran clau per a desenvolupar correctament tot tipus d'innovacions.
La situació de crisi actual, la necessitat de ser sostenibles en l'ús de recursos i l'aparició en els últims anys d'un increment de la investigació en obert a través de plataformes de Open Science, fan necessari una nova visió en la creació de recursos a través de l'espai obert. En aquest context obert de fàcil accés a múltiples recursos i capacitats ocioses, ineficientment aplicades o amb excés de capacitat instal·lada, resulta clau la labor d'innovador com a coordinador de recursos. Així, la captació, organització i desplegament de recursos en l'i-SPACE pot donar lloc a una revolució.
Per part seua, la sostenibilitat no sols afecta a la generació de recursos i capacitats sinó que ha de ser la raó per a desenvolupar models de negoci sostenibles tant des de l'àmbit social com mediambiental. D'aquesta manera, explorarem la innovació social com el procés de dissenyar, desenvolupar i fer créixer noves idees que tenen com a objectiu cobrir necessitats socials. Analitzant i comprenent les motivacions de l'emprenedor, així com els recursos i condicions de context necessàries per a desenvolupar models de negoci sostenibles tant des de l'àmbit social com mediambiental.
L'emprenedoria amb base tecnològica també serà abordat pel grup des d'una perspectiva descriptiva de la situació actual i aprofundint en les figures de l'equip fundador d'aquestes companyies. La modalitat empresarial coneguda com a start-up serà analitzada a través del seu model de negoci, client objectiu i proposta de valor. Així mateix, s'aprofundirà des d'una perspectiva crítica en l'ús i aplicabilitat de les noves metodologies de gestió d'aquestes empreses com el conegut Business Model Canvas i els plantejaments lligen start-up.
És important destacar que la capacitat d'innovació és un dels factors clau de la competitivitat. Una de les línies es dirigirà a investigar la implantació d'aspectes clau en la gestió de la innovació empresarial a nivell empresarial o sectorial tant a nivell regional com nacional. Aquests estudis de tall més territorial tindran com a espai prioritari la unió europea, a partir de dades recaptades en estadístiques oficials com Eurostat i CIS.
Una àrea complementària serà l'ajust de la Innovació amb noves formes de treball més concordes, com el Smart Work, que permeten un increment de la satisfacció dels treballadors així com millores en el clima i en els ràtios econòmics de l'empresa. En empreses i entorns on prima la innovació, la generació de polítiques de recursos humans que s'alineen amb els interessos dels treballadors i que aconseguisquen el compromís i la fidelització d'aquests, es torna crucials. La CVPP com els nous plantejaments laborals i professionals emmarcats com Smart Work en els quals s'incloga la possibilitat d'autogestió del temps de treball, la utilització serveis col·laboratius en xarxa o la generació de centres virtuals de coneixement, ens permetran aconseguir l'objectiu plantejat.
- Descriure detalladament els principis i pràctiques que articulen aquest Enfocament d'Innovació
- Analitzar casos d'èxit i identificar els factors crítics que apareixen com a condicions necessàries i com a condicions suficients de l'èxit
- Identificar pràctiques de gestió que donen suport a la innovació en valor
- Identificar tendències socials, tecnològiques i econòmiques que condicionen l'aplicació de diferents models i pràctiques d'innovació
- Conciliació de la vida professional i personal (Work -life Balanç) i noves formes de treball (Smart Work)
Anàlisi de polítiques de conciliació que alineen els interessos dels treballadors i aconsegueixin el compromís i la fidelització dels mateixos incloent nous plantejaments laborals amb la utilització de les dimensions positives de les Tics, networking, viralitat o connectivitat, el Smart Work
- Captació, organització i desplegament de recursos en l'i-space
Analitzar la manera en què l'innovador identifica, accedeix, coordina i desplega els recursos necessaris per a posar en marxa el seu model de negoci amb base en les capacitats dinàmiques i orquestració de recursos i l'estudi de nous fenòmens com el Crowd-Sourcing, Open Innovation o Open Science.
- Innovació i desenvolupament econòmic empresarial
Investigar la implantació d'aspectes clau en la gestió de la innovació empresarial per a determinar en quina mesura un comportament més procliu o no a la innovació incideix i afecta la competitivitat de les empreses i dels sectors productius i inclou l'estudi d'indicadors d'innovació.
- Desenvolupament de la mentalitat del emprenedor
Aprofundir en la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Es posa en focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés
- L'emprenedor com a innovador social
Analitzar motivacions, recursos i condicions per a desenvolupar models de negoci sostenibles social i mediambientalment. Models i formes accessibles a la innovació des d'un punt de vista econòmic (salvar la bretxa de la desigualtat econòmica) com a cognitiu (salvar la bretxa del coneixement)
- Emprenedoria en companyies tecnològiques i start-ups
Analitzar les característiques, trets distintius i problemàtica que envolta la creació i gestió de les companyies start-ups així com les noves estructures de suport i impuls a les mateixes i enfocant l'estudi en la figura de l'emprenedor o equip fundador d'aquestes companyies tecnològiques o innovador.
Col·laboradors/es
- Maria Dolores Botella Carrubi - Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
- Juan Antonio Marin Garcia - Universitat Politècnica de València
- Rubén Vicente Sáez - Fundación Comunidad Valenciana Región Europea
Campus de Tarongers
Edifici Departamental Oriental. Av. dels Tarongers, s/n
46022 València (València)