Estudiar com les PIMES per la seua grandària poden obtindre una major flexibilitat per a adaptar-se als canvis de l'entorn, i així, satisfer millor les necessitats dels clients.
L'activitat innovadora comporta aprenentatge organitzatiu i necessita d'una eficaç gestió del coneixement.
Percepció de pertinença i filiació, influència de l'estil cognitiu del directiu, aspectes influents en la presa de decisions grupals en el clúster, mètode de presa de decisions grupals. Mimetisme i percepcions directives.
Durant anys s'han pres i es continuen prenent decisions polítiques sobre la base de la inèrcia i les tradicions no fonamentades per estudis empírics. Amb l'objectiu d'incorporar informació basada en l'evidència s'ha creat aquesta línia d'investigació transversal. Es planteja l'aplicació de diferents aproximacions paramètriques (variables instrumentals, models de panell, diferències en diferències) i no paramètriques (quasi-experiments, regressions discontínues) a l'avaluació de diferents polítiques públiques.
Analitzar la manera en què l'innovador identifica, accedeix, coordina i desplega els recursos necessaris per a posar en marxa el seu model de negoci amb base en les capacitats dinàmiques i orquestració de recursos i l'estudi de nous fenòmens com el Crowd-Sourcing, Open Innovation o Open Science.
L'activitat innovadora pot requerir diferents solucions organitzatives en funció dels objectius dels projectes d'innovació. Aquesta línia tracta de llançar llum sobre aquesta problemàtica.
Antecedents, moderadors i conseqüències de l'orientació al màrqueting i al mercat sobre la competitivitat de les empreses del clúster.
L'impacte del comerç internacional en el creixement econòmic mitjançant la construcció d'una base de dades amb elevada desagregació. El major nivell de desagregació permet distingir entre el nombre de béns comerciats, així com les destinacions, i els valors (quantitats i valors unitaris).
S'analitzen els factors que impulsen la competitivitat internacional de les pimes. Aspectes fonamentals de la direcció estratègica que permeten emmarcar la internacionalització de l'empresa en el context estratègic Aplicacions a sectors manufacturers tradicionals i a clústers industrials.
Anàlisi de les diferents etapes del procés de compra del client final, amb especial incidència en la modelització de la decisió de compra i les variables internes i/o externes que influeixen sobre aquesta decisió.
Anàlisi de polítiques de conciliació que alineen els interessos dels treballadors i aconsegueixin el compromís i la fidelització dels mateixos incloent nous plantejaments laborals amb la utilització de les dimensions positives de les Tics, networking, viralitat o connectivitat, el Smart Work
Anàlisi de la dinàmica laboral des d'una perspectiva comparada.
Anàlisi de les condicions de treball, d'ocupació, de les relacions laborals i de les polítiques de gestió empresarial de la força de treball.
Anàlisi dels processos de creixement econòmica regional en les experiències històriques dels països d'Europa i Llatinoamèrica. Impacte del creixement sobre la desigualtat territorial. Impacte de les polítiques públiques sobre li desenvolupe regional a Europa i Llatinoamèrica.
Estudi de les causes del creixement econòmic de l'economia espanyola i l'eixida del circule viciós de l'endarreriment en la història. Les investigacions tracten diferents qüestions per a explicar el creixement econòmic i l'avanç industrial a Espanya.
El principal objectiu d'aquesta línia d'investigació és analitzar les principals crisis financeres i econòmiques i el seu impacte i les respostes de política econòmica adoptades després de les crisis econòmiques a Espanya al llarg de la història.
Anàlisi de les relacions entre els sectors culturals i creatius i el desenvolupament dels territoris, tenint en compte les restriccions socials, econòmiques i culturals.
Anàlisi dels models espaciotemporals. Implementar sistemes d'informació geogràfica per a l'estudi de les relacions inter-organitzacionals: configuració, contingut, continent i efecte. Externalitats positives i negatives. Factors moderadors i mediadors. Transferència de coneixements en clústers. Relacions franquiciades.
Aprofundir en la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Es posa en focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés
Clústers de segon grau i transversals. Dinamització econòmica de territoris i dels seus mercats exteriors.
Anàlisi de l'impacte dels processos de creixement sobre la desigualtat personal en la distribució de la renda i en la desigualtat entre països. Determinants històrics de la desigualtat global i impacte de les polítiques públiques.
Anàlisi històrica dels determinants profunds del creixement econòmic a Europa i Llatinoamèrica. Relacions entre el canvi institucional i el desenvolupament tecnològic.
Anàlisi de les interaccions entre l'estructura productiva, la dinàmica laboral i les polítiques públiques.
En certa manera la divulgació d'informació no financera ha respost a la responsabilitat social de l'empresa derivada de l'existència d'un "contracte social". No obstant això, alguns estudis suggereixen que es deu més aviat a un interés per parer que al fet de ser socialment responsables. Davant els nous requeriments informatius relacionats amb la informació de tipus social i mediambiental, principalment, s'imposa una anàlisi exhaustiva de les necessitats dels usuaris i de quin pot ser l'impacte d'aquesta informació financera en les entitats obligades a això. Es tracta d'una línia d'investigació emergent.
La perspectiva territorial és clau per a abordar múltiples problemes i per això es duen a terme treballs acadèmics relacionats amb estudis a nivell regional, comarcal i urbà. També es realitzen anàlisis teòriques i aplicades des de la perspectiva del Federalisme Fiscal. Des del punt de vista teòric s'analitza quines són les despeses públiques que han de ser proveïts pels diferents nivells de govern i també quin ha de ser l'administració responsable dels diferents impostos. Respecte als estudis aplicats, analitzem la situació de les hisendes subcentrals en diferents països federals o quasi-federals, amb especial referència al cas espanyol.
Teorització sobre l'Economia Social, el Tercer Sector, el Cooperativisme i la pluralitat de fenòmens socials emergents no lligats ni al sector públic ni al sector privat tradicional lucratiu. Conceptualització, edificacions de models lògics explicatius de la seua funcionalitat sistèmica i micr
Aplicació de la literatura teòrica sobre educació i cultura mitjançant diferents enfocaments metodològics. L'objectiu és generar informació útil per al decisor polític basada en l'evidència, mitjançant l'ajust de la metodologia d'avaluació a la política educativa o cultural objecte d'anàlisi. Es pretén aplicar aproximacions qualitatives i quantitatives de manera complementària que permeten determinar el correcte disseny d'una política o bé el seu impacte en els objectius previstos per la normativa que va permetre el seu desenvolupament.
Anàlisi i avaluació de les polítiques sanitàries, de cures i de serveis socials, considerant com a eix vertebrador la igualtat entre les persones, a través de polítiques de gènere, d'inclusió social o d'igualtat en la diversitat. Aquesta línia d'investigació utilitza diferents tècniques d'avaluació econòmica com l'anàlisi cost-benefici, l'anàlisi cost-efectivitat, l'anàlisi cost-eficàcia, l'anàlisi cost-utilitat i l'anàlisi cost-eficiència. S'avaluen aspectes de la provisió, producció, finançament o regulació dels serveis sanitaris, els serveis socials en general, o els serveis dirigits a col·lectius vulnerables.
En aquesta línia d'investigació es desenvolupen treballs que se centren en problemes relacionats amb el medi ambient des de la perspectiva de l'economia pública. Per exemple, s'aborda el problema de la dispersió espacial de determinats contaminants; el paper dels instruments de la regulació pública en la lluita contra la contaminació i l'esgotament dels recursos naturals; o el paper dels tributs relacionats amb el turisme, el transport per carretera o el canvi climàtic.
Abordatge i comprensió dels apressants problemes actuals de l'escenari econòmic global i en el marc de l'Agenda 2030.
Normativa electoral, paritat, partits polítics. Estudi sobre el comportament dels partits polítics en el disseny de les llistes electorals. Llocs que ocupen les dones en política, partits i institucions.
Analitzar les qualitats, motivacions i característiques de l'emprenedor en la creació de noves empreses. Especialment s'estudiarà aquells factors que han dificultat o han fet fracassar empreses i emprenedories. Campos d'aplicació: noves empreses de creació, transnacionalitat del empr
Anàlisis sobre l'emprenedoria per a negocis innovadors, les seues característiques i estudi dels diferents models.
Analitzar les característiques, trets distintius i problemàtica que envolta la creació i gestió de les companyies start-ups així com les noves estructures de suport i impuls a les mateixes i enfocant l'estudi en la figura de l'emprenedor o equip fundador d'aquestes companyies tecnològiques o innovador.
L'emprenedor internacional. Eficàcia estratègica en noves empreses. Alternatives organitzatives en ambients concursals. Reorganització i reestructuració empresarial. Declivi, crisi i reflotament. Polítiques de Segona Oportunitat.
Les connexions entre l'emprenedoria, la innovació i els resultats empresarials són crucials per a la competitivitat de l'empresa.
Anàlisi de posicionament en punt de venda de productes tangibles a través de l'envàs per a estimular consum. Elements clau en un envàs: elements visuals i informatius (color, forma, etiqueta, imatges etc.).
Donats els efectes econòmics que la provisió d'informació comptable/financera provoca, les organitzacions no són indiferents a això. Per aquest motiu adopten diferents estratègies informatives, i fins i tot modifiquen les seues activitats reals per a evitar els efectes no desitjats que les normes poden provocar-los. D'igual forma realitzen pràctiques de lobbisme per a influir davant els organismes emissors de normes per a així influir en el seu disseny. Igual que l'anterior és una línia d'investigació consolidada.
Corresponentment amb la seua complexitat i ampli rang se centra en estudi i desenvolupaments relatius a l'estratègia (incloent els nivells tàctic i operatiu) i tot els components que intervenen en el procés de presa de decisions, sobre la base de models normatius o descriptius (matemàtics versus psicològics), així com a nivell individual i grupal.
Analitzar les noves necessitats de les empreses per a l'assessorament en la direcció estratègica de l'empresa des d'un enfocament sistemàtic.
Anàlisi d'estratègies d'extensió una marca consolidada, creació de marques paraigües entre diversos competidors, transferència de valor i imatge de marca a través de diverses eines de comunicació. Registre de marca i altres aspectes legals.
Anàlisi del paper dels recursos humans en el posicionament de marca.
L'estudi de l'impacte de la primera globalització (1880-1913) i la tecnologia: en el mercat de treball i en la desigualtat salarial en la primera i segona globalització (1980-).
Estructura, mesura i anàlisi de la governança en la performance de les destinacions turístiques: aquesta línia té per objecte l'estudi dels marcs de col·laboració públic-privada, els sistemes de participació en la presa de decisions, l'estudi de relacions entre actors.
Polítiques d'igualtat de gènere, contra la pobresa i de foment de la participació social en l'àmbit local, nacional i internacional. Gènere i cooperació internacional, acció humanitària, sensibilització i educació per al desenvolupament. Exclusió i marginació des de la perspectiva de gènere.
Aquesta línia estudia les transformacions agràries de l'Espanya contemporània, amb l'objectiu d'incidir en debats recents sobre el grau de desenvolupament del sector primari, les seues característiques i la seua contribució al procés d'industrialització.
Estudi de l'evolució històrica de la teoria econòmica i el seu impacte sobre el procés de desenvolupament econòmic a Espanya.
Anàlisi dels agents, mercats i institucions que configuren el sistema financer modern, és a dir, des dels seus inicis en el segle XIX fins hui en dia.
La provisió d'informació financera està àmpliament regulada. D'aquesta manera es pretén que els inversors prenguen les seues decisions d'una forma més fundada i amb això que el mercat de capitals funcione d'una forma més eficient. En aquesta línia d'investigació s'examina com reaccionen els inversors davant diferents maneres de presentar la informació i quines dades resulten més rellevants per a ells. És una línia d'investigació molt consolidada.
Investigar la implantació d'aspectes clau en la gestió de la innovació empresarial per a determinar en quina mesura un comportament més procliu o no a la innovació incideix i afecta la competitivitat de les empreses i dels sectors productius i inclou l'estudi d'indicadors d'innovació.
Teorització sobre els models d'innovació social, els processos d'exaptació i institucionalització de les innovacions socials, la relació entre innovació social i moviments socials, els sistemes territorials d'innovació i els seus processos d'innovació social desplegats en el territori.
Investigació de mercats, qualitativa i quantitativa, per a donar resposta a diverses problemàtiques en diferents camps d'actuació (turisme, serveis, etc.)
Analitzar motivacions, recursos i condicions per a desenvolupar models de negoci sostenibles social i mediambientalment. Models i formes accessibles a la innovació des d'un punt de vista econòmic (salvar la bretxa de la desigualtat econòmica) com a cognitiu (salvar la bretxa del coneixement)
Dins de l'emprenedoria social existeix una branca de coneixement que encara està poc estudiada, la integració dels col·lectius més desfavorits o en risc d'exclusió social en el mercat laboral. L'objectiu principal és estudiar les empreses socials que persegueixen aquesta fi i quins són els det
Les decisions estratègiques en matèria d'innovació tenen implicacions importants sobre l'organització.
Estudi de les Pimes des de l'enfocament basat en els recursos per a analitzar els avantatges i inconvenients d'aquest tipus d'empreses segons la seua grandària.
Concepte de violència de gènere, perspectiva legal: estudi de l'impacte de la Llei de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, polítiques públiques contra la violència de gènere. Perspectiva psicològica de la violència de gènere. Feminicidi.
Anàlisi de la dinàmica laboral des d'una perspectiva territorial, incloent-hi les polítiques publiques de desenvolupament territorial.
Aborda l'anàlisi de diferents polítiques públiques que utilitzen la microsimulació com a principal instrument. Es tracta d'una tècnica que analitza un elevat nombre de dades, procedents d'enquestes o registres administratius, amb la finalitat d'obtindre prescripcions d'utilitat per a l'agent decisor. En concret s'utilitza la microsimulació de polítiques impositives i de prestacions (tax-benefit), que estimen els resultats de reformes en determinats impostos i/o prestacions públiques. A partir de l'anàlisi d'aquestes dades es pot obtindre informació ajustada del cost de la reforma, dels seus efectes sobre la pobresa, desigualtat, redistribució i progressivitat. També se simula la resposta dels afectats, des del punt de vista del seu comportament laboral, educatiu o familiar.
Determinants de la multilocalització, aglomeracions, clústers de compatriotes i d'activitat. Generació i desenvolupament de capital social internacional. Xarxes i guanxi. Distància i estratègia de localització-entrada
Investigació en l'àmbit de diverses estratègies de màrqueting, d'orientació al mercat i en màrqueting de relacions, estratègies off line i on line.
Ús de noves tecnologies en l'àmbit del màrqueting (Internet, mitjà social, telefonia mòbil, TV interactiva, etc.)
Els instruments en la planificació del turisme i la seua vinculació amb la gestió sostenible: estructures de gestió, adequació dels marcs globals de desenvolupament, polítiques públiques i territori en la planificació, eficiència dels objectius estratègics, els recursos com a motor de desenvolupament.
Disseny i avaluació de polítiques culturals locals, regionals, nacionals i internacionals. Cultural planning i ciutats creatives.
Anàlisi de la competència, segmentació del mercat, dissenye estratègia posicionament, creació de mapes perceptius de competidors sobre la base del seu posicionament, disseny de marca sobre la base d'identitat visual (forma) i missatge (contingut).
L'objectiu genèric d'investigació és la qualitat de la informació comptable per a la presa de decisions i els efectes que la informació pot tindre en la redistribució de la riquesa, l'estabilitat financera, i el funcionament dels mercats i de l'economia en general. La primera és l'anàlisi d'aquells aspectes de la regulació comptable internacional. El procés de normalització, els interessos dels grups de pressió i els canvis i efectes dels canvis normatius internacionals. La segona línia d'investigació està relacionada amb l'efecte de les característiques de les entitats i el seu entorn en la qualitat de la informació comptable que emeten, inclosos aspectes relacionats amb el seu govern corporatiu, la gestió i mecanismes de control intern i el seu entorn institucional. La tercera línia d'investigació se centra en els mecanismes de control, inclosos les característiques dels auditors, la qualitat d'auditoria, així com en els supervisors institucionals.
Dones i mercat laboral. Situació socioeconòmica de les dones. Polítiques d'igualtat. Inserció laboral i treball no remunerat. Bretxa salarial, segregació laboral i sostre de cristall. Corresponsabilitat. Pressupostos amb perspectiva de gènere. Gènere, sostenibilitat social i Tics.
Economia Social: estratègies d'economia sostenible i cohesió social. Disseny d'indicadors. Disseny, avaluació i foment per a la implantació d'estratègies de RSE. Difusió i consolidació de l'emprenedoria d'índole social. Generació de motivació per a l'emprenedoria i empre M 3.0.
Les temàtiques de recerca i desenvolupament són molt àmplies i entre les mateixes destaquen els estudis dels hàbits o necessitats de desplaçament dels usuaris d'un determinat territori o mitjà de transport, la satisfacció d'usuaris, transport públic, impacte de canvis en l'oferta, maneres blanes, càrrega, logística, última milla, tarifes, accessibilitat, inclusivitat, gènere, medi ambient, mobilitat elèctrica, etc.
Així mateix i més si cap en el cas de la Seguretat Viària, és objecte d'estudi i desenvolupament els Sistemes Intel·ligents de Transport (ITS), així com altres mitjans de transport terrestre, com és el cas del ferrocarril, tramvia i metre, així com altres marítims i aeris.