Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

La Universitat estudia a Espanya i Portugal la percepció ciutadana sobre els ‘efectes secundaris’ de la desinformació

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 10 de maig de 2022
desinformacio

La Universitat de València coordina el llançament de la primera enquesta IBERIFIER, l’objectiu de la qual és analitzar les opinions de la ciutadania d’Espanya i Portugal sobre l’impacte econòmic que podria generar la desinformació en la credibilitat i la confiança cap als mitjans de comunicació. IBERIFIER és un observatori de mitjans digitals d’Espanya i Portugal impulsat per la Comissió Europea i vinculat a l’European Digital Media Observatory (EDMO). Coordinat per la Universitat de Navarra, està integrat per dotze universitats, entre les quals hi ha la Universitat de València, cinc organitzacions de verificació i agències de notícies, i sis centres de recerca multidisciplinària.

El qüestionari estarà disponible en línia i serà accessible a qualsevol persona major d’edat que llija premsa (digital o impresa), o que s’informe a través de la ràdio, la televisió, o a través d’altres plataformes de mitjans o xarxes socials que els permeta accedir a la informació periodística. El qüestionari estarà disponible en dues versions: castellà i portuguès. El temps estimat per respondre a l’enquesta és inferior a 5 minuts.

L’enquesta és completament anònima i les respostes permetran a l’equip de recerca estudiar si la ciutadania confia o no en la informació dels mitjans de comunicació i si la publicació de notícies falses influeix decisivament en la confiança envers els mitjans de comunicació. Així com si són més creïbles els continguts de pagament, o és irrellevant que siguen de pagament o gratuïts, per confiar-hi. La desinformació configura un escenari amb efectes secundaris diversos; entre ells, els efectes econòmics sobre el sistema de mitjans.

 

Enllaç enquesta espanyol. 

Enllaç enquesta portuguès.