
El passat divendres 9 de maig, el Saló de Graus de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València va acollir la presentació del llibre The Making of European Music in the Long Eighteenth Century del reconegut musicòleg David R. M. Irving (ICREA - Institució Milà i Fontanals).
L’acte, organitzat en el marc del projecte “Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500–1900)” (www.uv.es/fonurmed), va comptar amb la presentació d’Andrea Bombi, investigador principal del projecte.
Amb la pregunta provocadora “Quan naix la ‘música europea’?”, Irving convida a una exploració crítica dels orígens colonials i ideològics d’un concepte que ha modelat profundament la historiografia musical d’Occident. El llibre analitza com les etiquetes “música europea” i “música occidental” van emergir entre els anys 1670 i 1820 com a construccions històriques en contextos de trobada i comparació intercultural, especialment a través de textos jesuïtes a la Xina, el Paraguai i Europa.
Amb un enfocament transdisciplinari que integra la història global, l’etnomusicologia i la teoria postcolonial, Irving denuncia l’anacronisme i el presentisme en l’ús d’aquests termes, i defensa una historiografia musical més reflexiva, crítica i descolonitzadora.