
Els dies 24 i 25 de novembre vam celebrar a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació un nou seminari del projecte FonUrMed – Ciutats Sonores. Fonosferes Urbanes de la Mediterrània (1500–1900).
En aquesta ocasió vam comptar amb la participació de Thierry Favier (Université de Poitiers), especialista en l’estudi de les festes públiques de l’Antic Règim, i de Lluís Bertran Xirau (ICCMU - Universidad Complutense de Madrid), que va actuar com a interlocutor acadèmic. La sessió es va centrar en les festes celebrades a França pel naixement del Delfí en 1729 i en el paper que la fonosfera urbana va exercir en aquests esdeveniments.
La trobada va reunir les investigadores i investigadors habituals del projecte per a reflexionar sobre la configuració musical i sonora d’aquestes festes: quines músiques s’escoltaven, com marcaven les cerimònies religioses i civils, i de quina manera el so contribuïa a construir col·lectivitats, jerarquies i espais urbans. A partir de centenars de fonts històriques –des de registres econòmics fins a cròniques, correspondència o tractats militars–, Favier va mostrar la gran riquesa d’aquests materials conservats a tot França. Al mateix temps, es van evidenciar les grans diferències entre els contextos francès, italià i espanyol.
Un dels aspectes que més interès va despertar fou la relació entre música, campanes i artilleria en celebracions com el Te Deum, la cerimònia pública més important de la monarquia francesa. La investigació de Favier demostra que aquests sons no eren simples adorns, sinó autèntics marcadors d’emoció, poder i ritualitat, capaços de transformar durant unes hores el ritme i el paisatge acústic de tota una ciutat.
Per a FonUrMed, aquest seminari és especialment valuós. Ens permet comparar la realitat valenciana amb altres ciutats de la Mediterrània i avançar en els objectius del projecte: com es construïen i com es compartien les experiències musicals i sonores en contextos polítics i culturals diferents. Aquestes trobades internacionals ens ajuden a afinar metodologies, reconéixer noves fonts i, sobretot, connectar les nostres investigacions amb les de col·legues que treballen fenòmens semblants a França, Itàlia o Espanya.
El seminari reforça així un dels objectius fonamentals de FonUrMed: construir una història musical urbana que siga comparativa, rigorosa i plenament integrada en el context mediterrani.
Sobre FonUrMed
Aquest projecte, Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500-1900) (FonUrMed), prossegueix la investigació empresa pel Grup Emergent "Ciutat sonora. Música, so i soroll a València (1609-1813)"[CIGE/2021/165], que ha consolidat resultats importants en el terreny que es proposava: l'estudi, sota el prisma de la musicologia urbana, de com va evolucionar la música i la cultura urbana a València entre l'expulsió dels moriscos el 1609 i la restauració absolutista de 1813 amb l'entrada de Ferran VII a València.


