Les rúbriques són elements per a avaluar mitjançant diferents criteris l'evolució de l'alumnat. Aquests criteris els determina el personal docent basant-se en el currículum de l'assignatura impartida.
- Criteris d'avaluació: dependran de l'assignatura i dels aspectes a avaluar. S'adaptaran als criteris establerts en la guia docent de l'assignatura. En una assignatura d'idiomes, per exemple, dependrà de si s'avalua un text oral o escrit i també del tipus de text.
- Escala de rendiment:
- ací es poden afegir notes a l'ús (Excel·lent, Notable...)
- diferents escales d'aprenentatge (Reeixit, En procés, Necessita millorar...)
L'objectiu d'aquestes escales serà:
- ponderar la tasca.
- millorar l'aprenentatge, ja que l'alumnat veu els aspectes que s'avaluen fins i tot abans d'elaborar la tasca.
- adaptar materials i mecanismes d'aprenentatge.
- ajudar l'alumnat a identificar què és el que ha fet bé o on necessita millorar.
Aquestes escales podran tindre una nota numèrica que variarà en funció del pes que es vullga donar a cada criteri.
En conclusió, les rúbriques permeten una avaluació més objectiva i més transparent tant per al professorat com per a l'estudiantat i faciliten la identificació de dificultats. Gràcies a aquestes rúbriques es poden elaborar propostes i mecanismes de millora d'una forma simple i visual.
A l'Aula Virtual de la UV (Moodle) existeix la possibilitat d'elaborar rúbriques específiques per a cada tasca. Ací es pot trobar informació per a la seua elaboració.
Altres exemples externs a la UV:
- Ministeri d'educació: https://cedec.intef.es/banco-de-rubricas-y-otros-documentos/
- Rúbrica amb genially