Logo de la Universitat de València Logo Secció Sindical de SATTUi Logo del portal

Comité de Seguretat i Salut, 24 de febrer de 2021

  • 24 de febrer de 2021
Comité de Seguretat i Salut, 24 de febrer de 2021

Estimades companyes

Estimats companys,

Hui, dimecres 24 de febrer de 2021, hem tingut reunió del Comité de Seguretat i Salut, amb un ordre del dia restringit a "informar nos" i a "aprovar", és a dir no a negociar les mesures que s'adoptaran a partir de l'1 de març.

Una reunió que ha sigut molt esperada per totes i tots nosaltres, quan estem ja a punt de començar març.

La reunió tenia un ordre del dia de 4 punts: (1) aprovació de les actes de les dues reunions passades (i ben passades), del 20 i del 28 de gener; (2) informe de presidència sobre les mesures a adoptar en resposta a l'evolució de la crisi sanitària (punt de major expectació); (3) Informe sobre la programació del Servei de Prevenció i Medi Ambient per a 2021; i (4) Informe sobre el Protocol de Gestió d'Incidències amb persones que podrien tindre problemes de salut mental. Més l'habitual (5) torn obert de paraula.

En primer lloc, volem destacar que hi ha hagut una crítica, creiem que unànime, per part de les delegades i delegats sindicals que no es compta amb el Comité de Seguretat i Salut (CSS) per a prendre les decisions que pren l'Administració institucional (empresa), i com bé ha aclarit un dels delegats, el CSS no és un òrgan estatutari (creat per la UVEG) sinó que és un òrgan creat per la legislació laboral estatal, que està per damunt de les universitats i de les comunitats autonòmiques. I, per tant, les seues funcions estan regulades per legislació estatal, incloent-hi la capacitat de decidir les mesures que s'aplicaran per a preservar la seguretat de les treballadores i els treballadors. En aquest sentit, que al CSS se li convoque amb tanta dilació i, a més, no se li deixe prendre/negociar les decisions, només informar-lo del que ja s'ha decidit (en alguns casos fora de la universitat), serà vist per algunes/uns com una falta de reconeixement, per unes i uns altres com una falta de respecte, i/o per uns i unes altres com un incompliment de la legislació laboral. Depenent de la duresa amb què es jutge.

Aclarit això, passem a donar-vos la informació rellevant.

Respecte a l'informe de presidència (punt 2), destaquem

Respecte al PAS i personal d'investigació, la presidència ens ha informat que l'Administració institucional (no el CSS) ja havia decidit allargar la Instrucció de gerència 02/2021 fins al 21 de març, per a, a partir d'aqueixa data, tendir a la màxima presencialitat.

SATTUi hem expressat el nostre desacord i hem tornat a defensar, com portem fent des de l'inici de la crisi sanitària, la mínima presencialitat possible (lògicament, fins on es puga) de tot el personal (PAS, PDI, P. Investigador). Fins que passe la situació de crisi sanitària i les previsions d'empitjorament (hem recordat que encara s'espera una quarta onada per a després de març).

Respecte a la docència: se'ns ha justificat la decisió, que ja coneixeu, de tornar a la docència mixta (setmana presencial i setmana en línia) a partir de l'1 de març. Des de SATTUi hem intervingut per a dir que, si hi ha raons per a això, nosaltres no les trobem ni imaginem. La justificació donada es basa en les últimes estadístiques d'incidència ("comunicada", aclarim) que, si és cert que durant febrer ha baixat de manera significativa, seguim amb la classificació de "risc extrem". Ens preguntem: No pot ser que la baixada siga conseqüència del fet que hem estat sense docència presencial? Algun efecte haurà tingut, no? Més, quan han sigut les expertes i els experts els qui han recomanat aquestes mesures d'aïllament.

SATTUi no ha trobat cap avantatge a aquest model de docència mixta, almenys per al que queda de curs lectiu, i sí molts desavantatges. Se'ns ocorre que, ja posats, si els rectors i rectores de la CRUE estan afirmant que les universitats són llocs segurs, per què no passem a 100% de presencialitat i ens deixem d'aquest galimaties de programació docent? O és que no en són tan, de segurs, i ho saben?

Recorrent només al sentit comú: març, descomptant les Falles, li quedaran 3 setmanes lectives, segons si l'assignatura comença en març amb la setmana presencial o si comença amb la setmana en línia, resultarà en dues o en una setmana presencial; abril, descomptant la Pasqua, ídem, és a dir més o menys tres setmanes de presencialitat en dos mesos. Què guanyem obligant el personal (no sols PDI) i l'estudiantat a assistir físicament a les aules tres setmanes en un període de dos mesos? Segurament tindran raons, ja ens les donaran.

Quant als desavantatges, per al personal (PAS, PDI, PI), ja ni us diem, perquè les sabeu de sobres, però tal vegada podem afegir la falta d'assistència amb la qual segurament ens trobarem a les aules (hi ha estudiants les residències familiars dels quals estan lluny de València i han deixat els seus habitatges de lloguer).

SATTUi hem proposat que, atés que la docència en línia és perfectament factible, hi continuem i que reservem el risc d'exposició (que suposa la presencialitat) per als exàmens, que, a diferència de les classes, no podem fer en línia amb garanties (ja ho hem viscut).
 
Respecte a l'informe sobre la programació del SPMA (punt 3), destaquem

- Es continuarà amb la programació que ja es va establir, i com a novetat, la creació d'un equip, equip COVID, amb una adreça de correu específica: covid@uv.es.

- En primer lloc, SATTUI ha manifestat la seua disconformitat sobre com funciona últimament el CSS, funcionament que està sent merament informatiu.

- Hem manifestat que trobem a faltar la realització d'avaluacions de risc psicosocial. Així com el retard a realitzar les que s'han acordat. En concret sobre el retard de l'avaluació de RPS acordada en el CRPS del dia 11 de març de 2020 en un Servei, ja que es considera que hi ha un possible risc psicosocial, s'ha realitzat el 17 de febrer de 2021, un any després.
La persona responsable que envia el comunicat per a realitzar l'avaluació, argumenta que s'està creant una aplicació per a realitzar-la de manera en línia, cosa que no ens serveix de justificació, ja que el PAS que havia d'haver fet l'enquesta no és tan nombrós, podent habilitar espais existents en els quals es pogueren respectar totes les mesures de seguretat contra la COVID.
També s'estava impartint docència de manera presencial i el PAS treballava presencialment el 100% de la plantilla, per la qual cosa no creiem que hi haguera impediments per a realitzar l'avaluació.
Creiem que això desprestigia la Institució, que creu que compleix el protocol, a més també desprestigia l'SPMA, la CRPs i les i els delegats de prevenció. Aquesta actitud, ens atrevim a dir, és una falta de respecte i de consideració als companys i companyes, que ja pensen que tot això és un "paperot" que no serveix per a res.
L'excusa de falta de recursos humans en l'SPMA no creiem que siga vàlida, si hi ha manca de personal, que se li dote. Ho hem sol·licitat reiteradament.
No ens contesten al·legant problemes tècnics.

- També hem destacat la problemàtica amb les màscares FFP2. Hem denunciat que ens han arribat queixes que no s'està complint l'exposat en la modificació de la instrucció vigent, existint personal que segueix sense rebre la quantitat de màscares indicades en la modificació de la instrucció, fins i tot tenim constància que hi ha llocs als quals no se'ls facilita cap màscara de l'esmentat tipus FFP2.
Respecte al tema de la falta de màscares FFP2, com us comentem, ja vam fer un escrit que remetérem a Vicegerència de Coordinació, Gerència i a la Rectora.
En la reunió ens han dit, respecte a les màscares FFP2, que la instrucció de Gerència està funcionant bé, que no han rebut queixes. Que van atendre les propostes que els vam fer i si algú que la necessita no les està rebent que ho comuniquem i es posaran en contacte amb el responsable corresponent per a saber quin és el problema. El lliurament de només dues màscares es va fer com una estimació.

- En SATTUi, entenem i sol·licitem una vegada més, que el treball a distància ha de continuar i ser la prioritat (de manera voluntària), perquè la presencialitat siga la mínima possible.
També demanem un comunicat per part de la Institució que aclarisca com s'ha d'organitzar i fer el treball a distància, per a eliminar, en la mesura que siga possible, ambigüitats i possibles interpretacions.

- Preguntem per la situació, ja denunciada diverses vegades i per diferents mitjans, dels Serveis amb problemes de ventilació: Aules, OTRI, Servei d'Investigació, algunes consergeries, entre d'altres.
Ens han informat que els purificadors d'aire i mesuradors CO2 per als serveis amb problemes de ventilació està quasi finalitzat el projecte. Es posaran en marxa uns 100 dispositius. Encara que en alguns casos els mesuraments han sigut correctes, la qual cosa permet una certa tranquil·litat.

Respecte a l'informe sobre el Protocol de Gestió d'incidències amb persones amb possibles problemes de salut mental (punt 4), destaquem

- Se'ns ha presentat aquest protocol i informat del treball realitzat, donant les gràcies als qui han participat en la seua supervisió. S'ha aprovat i ara queda a l'espera que l'Assessoria Jurídica ho revise

I això és tot (de moment), gràcies pel vostre temps!