Logo de la Universitat de València Logo Centre d'Idiomes UV Logo del portal

Els millors consells per a superar la prova oral de valencià

  • Salvador Josep Ribera Requena
  • 8 六月 de 2023
Image de la noticia

Si sou persones amb facilitat per a la comunicació oral o heu rebut cap curs o consells sobre com parlar en públic, ja deveu conéixer alguns dels consells que ara us hi donarem.

Una vegada us heu preparat la vostra prova oral, passareu al punt d’avaluació on es desenvoluparà la tasca, per tant, heu de plantejar-vos la seguretat i la tranquil·litat de la vostra intervenció per a tindre-hi èxit.

Sovint s’hi veuen examinands tan insegurs i nerviosos que aquest fet els evita dur a terme la prova amb normalitat. Penseu que, moltes vegades, una intervenció amenaçada pels nervis no resulta igual que una altra feta de forma calmada i segura, perquè l’expressió de les idees no s’hi veu afectada per la indecisió, la tria del lèxic, l’organització de les idees o la pronúncia irregular.

Esteu tractant un tema en una situació formal i adreçant-vos a un receptor que escoltarà allò que hàgeu de dir, ja siguen els examinadors, els vostres companys o les vostres companyes de prova, per tant, no deixeu que cap neguit us hi destorbe. Tot anirà bé.

Un dels punts crítics de la intervenció i de la interacció és l’adequació. Durant aquestes n’heu de mantindre la formalitat, així que no penseu que es tracta d’intervencions informals o col·loquials. Esteu en una prova i s’espera que mantingueu aquest nivell de formalitat durant tota la prova.

En algunes activitats us demanaran que us posicioneu en una determinada postura i que en defenseu les idees, o que us adreceu a un determinat receptor en una específica situació com un missatge de veu en un programa de ràdio o una intervenció en un debat. Tingueu ben en compte i no deixeu de seguir aquestes indicacions perquè es valoraran en la vostra qualificació.

Intenteu evitar col·loquialismes (pos, lo que...) que rebaixaran la formalitat de la vostra intervenció, així com també  expressions repetitives com veritat?, d’acord, no?... o pauses excessivament llargues, ja que interrompen el vostre discurs. Heu de mantindre un ritme constant, sense pauses excessives o que interrompen la sintaxi de les oracions.

Adeqüeu el vostre lèxic a la situació comunicativa que us han proposat. Per exemple, no parleu del món laboral o de l’alimentació mitjançant conceptes futbolístics: “ens marquen  un gol en el contracte laboral” o “en els menjadors escolars cal fer servir el VAR”. Cada tema té un lèxic que hi és més adient. Si feu servir les paraules més adequades per a cada tema, evitareu vaguetats i incoherències que dificultarien la comprensió del missatge que voleu transmetre.

A més a més, cal que l’exposició estiga cohesionada i siga coherent. Per tant, utilitzeu connectors per a enllaçar les idees les unes amb les altres i d’aquesta manera fareu que la informació estiga endreçada, cosa que farà que la comunicació avance i que no us quedeu fent voltes a la mateixa idea. Teniu unes matèries i unes idees que heu de desenvolupar.

Cal que tracteu el tema d’una manera clara i estructurada, adequant el contingut i dosificant la informació per a cadascuna de les parts en què hàgeu estructurat el vostre enunciat d’acord amb les idees principals i secundàries que hàgeu establert o amb les idees que hi haja en la mateixa activitat. Cal que produïu, per tant, unes intervencions clares i organitzades, centrades tant com siga possible en allò que us han plantejat.

Un suggeriment. En la interacció, és possible que el vostre company o la vostra companya us facen preguntes sobre el tema, sobre la vostra opinió o us en demane un aclariment. No us intranquil·litzeu, ja que podeu preparar possibles respostes, sols heu d’imaginar-vos quina mena de preguntes poden plantejar-vos i quina podria ser una possible resposta vostra.

El darrer consell és ben important. Tingueu en compte el temps del qual disposeu per a la intervenció i la interacció. Malauradament, és un fet comú veure en les proves examinands que realitzen unes intervencions massa breus o massa llargues.

Depenent del nivell o de la institució que convoca les proves, demanen que les intervencions que feu tinguen una durada determinada. Pot ser que en alguns punts d’avaluació hi haja algun element (rellotges, cronòmetres) perquè pugueu controlar el temps que dediqueu a cada part, però és probable que no siga així, així que és recomanable que en tingueu un, per si de cas.

Ajusteu-vos a la durada que us han donat en l’enunciat i distribuïu-hi la intervenció que heu preparat perquè tingueu temps per a exposar la informació sol·licitada en la prova.

Els examinadors us diran quan heu de finalitzar la intervenció, cosa que heu d’aprofitar per a fer la conclusió o arribar a un acord, si s’escau.

Examen oficial de la EOI al setembre 

Examen oficial de la JQCV a l'octubre