Logo de la Universitat de València Logo Centre d'Idiomes UV Logo del portal

L’origen del “Black Friday” i del seu nom

  • 25 十一月 de 2024
Image de la noticia

Cada any, el quart divendres de novembre, després del Dia d’Acció de Gràcies als Estats Units, se celebra el Black Friday o “Divendres Negre”. Aquest dia ha guanyat popularitat a nivell mundial, marcant l'inici de la temporada de compres nadalenques, amb descomptes i promocions que animen milions de persones a aprofitar les ofertes. Però, t’has preguntat alguna vegada quin és l’origen d’esta tradició i per què es diu “Black Friday”?

La història darrere del Black Friday

Per a entendre la història del Black Friday, primer hem de remuntar-nos a les celebracions del Dia d'Acció de Gràcies, una festivitat molt significativa als Estats Units. Tradicionalment, després d'este dia de reunió familiar, molts començaven a comprar regals per al Nadal. No obstant això, el terme Black Friday tal com el coneixem avui va sorgir molt més tard.

L'origen del nom es remunta als anys 50, a Filadèlfia, on la policia va començar a utilitzar l'expressió “Black Friday” per a descriure el caos que passava el dia després d'Acció de Gràcies. Multituds de persones es desplaçaven a la ciutat per a fer compres i assistir al partit de futbol americà entre l'exèrcit i la marina, fet que causava embussos, accidents de trànsit i robatoris en botigues degut a la gran afluència de persones. Per als policies i treballadors del transport, aquell dia es convertia en un “divendres negre” per l’estrès i el desordre que portava.

Anys més tard, els comerços van trobar una oportunitat en el Black Friday i van començar a oferir grans descomptes per a atraure més clients en este dia. Va ser així com el Black Friday va passar de ser un terme policial a un esdeveniment comercial, i a poc a poc es va estendre per tot el país.

L’origen del nom: del “roig” al “negre”

Una altra teoria sobre el nom està relacionada amb la comptabilitat. En anglés, quan els comptes d'un negoci estan en pèrdues, es diu que estan “in the red” (en roig). En canvi, quan un negoci obté beneficis, està “in the black” (en negre). Amb el temps, el Black Friday es va convertir en el dia que ajudava els comerços a passar “del roig al negre”, permetent que moltes botigues, que tal volta no havien tingut els millors ingressos en l'any, aconseguiren assolir beneficis al final de la temporada.

Aquesta interpretació comptable li va donar al terme Black Friday un matís positiu, representant la prosperitat dels negocis. Així, mentre que el terme “negre” sol associar-se a esdeveniments desafortunats, en este cas simbolitza una oportunitat d’èxit i bonança.

L'impacte global i el paper dels centres de llengües

Hui en dia, el Black Friday és un fenomen mundial que ha sigut adoptat en nombrosos països, fins i tot aquells que no celebren el Dia d'Acció de Gràcies. En llocs com Espanya i Amèrica Llatina, les botigues llancen campanyes de descomptes, i els consumidors esperen amb ganes aquest dia per a comprar tecnologia, roba i altres productes a millors preus.

El Black Friday és un exemple de com els esdeveniments i termes d’un país poden globalitzar-se i convertir-se en part de la cultura de consum en diferents societats,  ensenyant com els termes canvien de significat amb el temps i s'adapten en altres idiomes.