UVSostenibilitat,UVSostenibilitatUniversitat de València,Universitat de València Logo del portal

Quin paper han de jugar les universitats en la transformació cap a la sostenibilitat?

  • 24 de març de 2023
Image de la noticia

Analitzar la situació de les universitats espanyoles en matèria de sostenibilitat i com impulsar-la dins de la comunitat universitària ha sigut el principal objectiu de la primera sessió dins del cicle de Diàlegs sobre Responsabilitat Social de la Universitat de València. Sota el títol ‘Universitats sostenibles: inspiració per a la transform-acció’, el Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable ha organitzat aquesta sessió, que s’ha celebrat en la seu de la Fundació ADEIT.

Pilar Serra, vicerectora de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable, i José Vicente Soler, Director General d’Economia Sostenible de la Conselleria d’Economia Sostenible i Sectors Productius, han inaugurat la jornada. Serra ha reivindicat el paper de les universitats com a «agents de canvi» cap a una societat millor. «Hem de reconsiderar el paper de les institucions universitàries en la societat i la manera en què es relacionen amb els grups d’interés», ha afirmat, al mateix temps que ha subratllat la capacitat de les institucions universitàries per a fer front als «reptes sense precedents als quals s’enfronta la nostra societat».

«La universitat ha de teixir aliances amb entitats i organismes externs que li permeten exercir la seua labor de cogovernança», ha conclòs Pilar Serra.

Per seua, Soler, que ha reconegut l’important paper que juguen les universitats per a avançar cap a la sostenibilitat, ha subratllat la necessitat de passar «de la voluntarietat a la regulació» i ha recordat la recent creació del Registre d’Empreses Socialment Responsables per la Generalitat Valenciana.

En el debat, moderat per la periodista Nuria García, han participat el president de la Comissió de Sostenibilitat de la Conferència de Rectors d’Universitats Espanyoles (CRUE) i rector de la Universitat de Burgos, Manuel Pérez; el catedràtic d’Ecologia de la Universitat Autònoma de Madrid i membre del Consell Assessor de la Xarxa Espanyola de Desenvolupament Sostenible, Javier Benayas; la professora de Business Ethics and Sustainability a Kingston University (el Regne Unit) i guanyadora del Fons Llavor per al Desenvolupament d’Enfocaments Pedagògics Innovadors i Pràctiques Docents en Principles for Responsible Management Education (PRME) de l’ONU en 2020, Ana María Pedraz; i la coordinadora del Grup de Treball Sustainability Mindset de PRME i autora de ‘The Sustainability Mindset Principles: A Guide for Educators to Shape a Better World. Gestora del Sustainability Mindset Indicator’, Isabel Rimanoczy.

Manuel Pérez, Universidad de Burgos:

“La sostenibilitat és responsabilitat de tots, però no tots tenim la mateixa responsabilitat. La universitat, sens dubte, té capacitat transformadora de la societat”.

“La universitats som el pont ideal per a arribar a les empreses, que cada vegada estan apostant més per la sostenibilitat”.

 

Javier Benayas – Universidad Autónoma de Madrid:

“En una sola generació hem duplicat el nombre d’habitants en la terra. El 80 dels recursos que consumim hui no són renovables. La nostra generació és l’última que pot canviar la tendència i anar a l’objectiu de la sostenibilitat.”

“El futur està en el fet que apostem per un model diferent i el paper de les universitats és clau. És crític que les universitats formen als seus estudiants en un enfocament de sostenibilitat.”

Ana María Pedraz – Kingston University:

“Mostrar dades amenaçadores i investigacions sobre sostenibilitat als estudiants no funciona. L’aprenentatge no sols és teòric, també d’habilitats i destreses“.
“La desesperança no és bona consellera. I ací és on el paper de la Universitat és fonamental.”
“Hem d’injectar il·lusió. Hem de fer coses, encara que siguen xicotetes, però que canvien la societat. Els estudiants esperen que els ajudem a pensar en escenaris positius”.

Isabel Rimanoczy – PRME:

“Sustainability Mindset és una manera de sentir, de connectar-nos amb els nostres valors i amb els aspectes més nobles del nostre ésser. Hem de tornar a incorporar aquests valors, a més de la formació teòrica en les universitats.”

“La millor idea per a avançar cap a la sostenibilitat en les universitats és començar treballant amb els docents més innovadors i amb els estudiants, que són sempre els més motivats. És important generar aquesta energia que permet mobilitzar a la resta.”

Els diàlegs han finalitzat amb el lliurament de premis als guanyadors del Concurs ‘Sostenibilitat’ en un fil de Twitter: ‘FilSostenibilitatUV’ i als millors treballs de fi de grau (TFG) , treballs de fi de màster (TFM) i Tesi Doctoral, atorgats per la Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible de la Universitat de València.