UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

- PIEC_2732897

Acronym PIEC_2732897
Code PIEC_2732897
Academic course 2023-2024
Educational Innovation Group Espaicinema
Programme Teaching Innovation Project (PID)
Areas of knowledge Social and Legal Sciences
Start date 01/09/23
End date 31/07/24
Keywords audiovisual; educació; qualitat; cinema
Strategic lines

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes

Introduction

EspaiCinema és un projecte centrat en l’educació mediàtica mitjançant la potenciació de la cultura audiovisual de manera integrada en les diferents matèries que s’ensenyen als futurs educadors/es i docents. Aquest fi s’aconsegueix tant per mitjà de la projecció i anàlisi de produccions audiovisuals, com en la creació de materials audiovisuals. El projecte aspira a actualitzar la docència i impulsar les metodologies actives en l’aprenentatge tant a les aules universitàries com a les d'infantil, primària i secundària, en diferents àrees de coneixement. Per tant l’àmbit d’acció es pot definir amb la frase: mirar i fer cinema i incorporar la cultura mediàtica i crítica a les aules amb eines innovadores i actuals. Un dels objectius prioritaris es transformar als nostre alumnat de consumidor de productes audiovisuals a prosumidor d'aquests, utilitzant aquest concepte encunyat en l’educomunicació i que incorpora la producció audiovisual com a medi de formació d’una ciutadania crítica.

EspaiCinema constitueix com una línia innovadora d’actualització de la docència i renovació de metodologies docents, interdisciplinària i interdepartamental. A més, el projecte pretén impulsar l’actualització de la docència mitjançant el desenvolupament fonamentalment de les competències tranversals comunes a totes les titulacions vinculades a l’emprenedoria i l’activitat professional i altres més específiques (digital, lingüística i creativa), competències imprescindibles a la nostra societat actual.  També incorpora una mirada integradora i globalitzadora del currículum que és una de les línies d’innovació més actual en el sistema educatiu tant en  Primària com ara en Secundària.

Seguint aquesta línea de treball i donada el compromís explícit de les polítiques universitàries, per aquest curs acadèmic el projecte Espaicinema vol explorar l’ús dels audiovisuals en relació amb el quart Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS): l’educació de qualitat. Per aconseguir-lo es generaran diferents accions orientades a tractar el paper dels audiovisuals en relació a com aconseguir, tal i com assenyala l’agenda de la UNESCO per al 2030, una educació inclusiva i equitativa de qualitat, que puga reduir les desigualtats, promocionar l’oportunitat d’un aprenentatge permanent per a tots i totes per tal de que porten una vida més saludable i sostenible, i fomentar la tolerànciea entre les persones per tal de contribuir a crear societat més pacífiques.

Objectives

Objectiu general: Augmentar les capacitats de les participants en el coneixement i utilització d'eines audiovisuals (vídeo, multimèdia, interactius) per a la seua utilització a l'aula com a metodologia didàctica per a contribuir al quart objectiu de l’Agenda 2030 sobre el Desenvolupament Sostenible, a saber, garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitat d’aprenentatge durant tota la vida per a tots.

Objectius específics:

Ob.1) Dotar al professorat de eines específiques que permeten treballar a l'aula un pensament crític, inclusiu i igualitari, així com una anàlisi dels audiovisuals a través de l'educació mediàtica

Ob. 2) Impulsar l’ús dels audiovisuals i el cinema dins del procés d’ensenyament i aprenentatge

Ob. 3) Desenvolupar fonamentalment les competències digital, lingüística, social i creativa entre el professorat i l’alumnat.

Ob. 4) Crear materials didàctics en suport audiovisuals.

Ob. 5) Potenciar un sentit reflexiu i crític entre els estudiants que puguen aplicar a les realitats i problemàtiques socials pròximes

Ob. 6) Enfortir el coneixement dels ODS per part del futurs docents de E Primària i E Secundària, les seues metes, objectius i l'estat del seu desenvolupament i com treballar-los a l'aula per mitjà de l’audiovisual

Subsidy

Subvenció concedida::400€

Degrees involved
Degree in Preschool Education
Degree in Primary School Education
Target student body

EspaiCinema connecta fonamentalment amb les línies estratègiques d’actualització de la docència, de metodologies actives per a l’aprenentatge, i digitalització, disseny de materials i estratègies per a les modalitats de docència virtual i híbrida. Respecte a l’actualització de la docència es relacionarà amb entorns professionals reals perquè tractarà de detectar i donar solucions creatives precisament als problemes socials i educatius que hi ha al nostre sistema. S'utilitzaran les xarxes socials i Internet per la difusió del treball i es mantindrà activa la pàgina web d’Espaicinema. A més a més es desenvoluparan les competències digital, creativa, lingüística i social fonamentalment entre els futurs docents. Es dissenyaran instruments d’avaluació (rúbriques) per avaluar les activitats realitzades (tant autoavaluació co-avaluació entre pares). Una part important serà la creació de materials docents innovadors en format audiovisual per part de l’alumnat. Això entronca amb les metodologies actives d’aprenentatge, fonamentalment amb la integració curricular en produccions audiovisuals. També  es fa a través de la participació del director de la Mostra Internacional de cinema educatiu com a membre de l’equip d’EspaiCinema i amb la participació dels estudiants en una de les seccions de la MICE i com a voluntaris durant la seua realització. Altres de les metodologies actives en EspaiCinema són tan l’aprenentatge autònom com el col·laboració, en la creació de materials al voltant de la innovació social i per donar solució als conflictes i problemes educatius.

A través de les activitats proposades en EspaiCinema es pretén aconseguir que l’alumnat de diferents cursos de diferents titulacions i facultats compartisquen un espai comú per a la reflexió a partir de la utilització dels audiovisuals i el cinema com a instrument amb el qual educar i cohesionar a la comunitat educativa i com a text i pretext per a desenvolupar el sentit crític a través del procés d'ensenyament-aprenentatge en el qual es prioritzen continguts i procediments que potencien l'aprendre a compartir, escoltar, expressar-se, crear materials didàctics, respectar, debatre i dialogar des de la llibertat d'expressió i la reflexió compartida. Per aquesta raó les activitats que proposem es converteixen en una acció d'educació superior molt adequada per a desenvolupar habilitats i competències que afecten als nivells de desenvolupament personal i professional de manera comuna a totes les titulacions que ofereix la UVEG donat el seu caràcter formatiu a nivell global i integral.

Event where it is presented

Acció 1: La Mostra Internacional de Cinema educatiu a càrrec de Josep Arbiol Carmen. Associació Jordi el Mussol

Com cada any, Espaicinema ha col·laborat amb la Mostra Internacional de Cinema Educatiu (MICE). Aquest any, la col·laboració va incloure l'organització de jornades en el Saló d'Actes de la Facultat de Magisteri els dies 17 i 18 d'octubre de 2023: El 17 d'octubre es van presentar curtmetratges de la secció "Universitat Internacional". La jornada va concloure amb la projecció de la pel·lícula Simply Nina (2022) de Karin Heberlein. El 18 d'octubre es van presentar curtmetratges de la secció "Universitat Nacional". Els professors Paula Jardón i Wenceslao García, membres d'Espaicinema, van participar com a jurat en ambdues seccions.
Com a conclusió cal dir que la col·laboració amb la MICE continua enfortint el vincle entre el cinema educatiu i la comunitat universitària, fomentant la creativitat i l'intercanvi cultural.
Evidències: https://espaicinema.blogs.uv.es/2023/10/26/espaicinema-en-la-mice-2023-24/
Acció 14: V Jornades EspaiCinema: l'audiovisual per una educació de qualitat
Aquestes jornades es van realitzar el 12 de juny en la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. En elles es van presentar les accions i projectes desenvolupats pels membres del programa, es justifica com un esdeveniment clau per diversos motius educatius, professionals i socials. Aquestes jornades no només van servir com a plataforma per compartir els resultats dels projectes, sinó també per fomentar el creixement col·laboratiu i l'intercanvi de coneixements entre els participants. A continuació es detallen les Accions presentades en aquestes Jornades:
- Acció 5: El vídeo assaig poètic com a forma de creació de mons des de la imatge (professor Ricard Ramon)
- Acció 6: Vídeo assaig i salut mental (professor Wenceslao García)
- Acció 10: “Imatges per indagar en el problemes socials” (professor Ricard Huerta)
D’altra banda també es presentaren dues propostes didàctiques que exemplifiquen l’ús de l’audiovisual per aconseguir una educació de qualitat:
-
Acció 7: La ciència que veuen en TV els xiquets i xiquetes d’Infantil i Primària (professora Francisca Petit): https://youtu.be/5rWCP9tKVRs
-
Acció 8: Propuesta didáctica. Pedagogías del siglo XX: Elaboración de material audiovisual” (professora Alicia Ros)
Evidències: https://espaicinema.blogs.uv.es/2024/06/19/v-jornades-espaicinema-laudiovisual-per-una-educacio-de-qualitat-2/
Acció 13: II Concurs de relats curts audiovisuals Espaicinema: per una educació de qualitat
Aquest concurs es va realitzar al segon quadrimestres del curs 2023-24, i els premis es lliuraren el 12 de juny a les V Jornades Espaicinema. Participàren un total de 12 audiovisuals. Tots ells eren resultats d’algunes de les accions realitzades pels membres d’Espaicinema. El primer premi, valorat en 75€, va ser per al curt “Salut Mental” (https://youtu.be/aowl1CpL4I8); el segon premi, valorat amb 50€, va ser per al curt “Artículo 3” (https://youtu.be/eXX8BfWfT_w); el tercer premi, valorat amb 25€, va ser per al curt “Tractoradas de Requeña” (https://youtu.be/chdvPa-E4uQ)
El Concurs de Relats Curts Audiovisuals Espaicinema ha jugat un paper crucial en la generació de visibilitat tant dels treballs dels estudiants com dels objectius educatius i socials que promou el projecte. Ha proporcionat una plataforma significativa perquè els estudiants mostrin el seu talent creatiu i les seves habilitats en l'ús de l'audiovisual com a mitjà d'expressió artística i educativa. En conclusió, el Concurs de Relats Curts Audiovisuals Espaicinema ha estat una iniciativa efectiva per donar visibilitat als talents dels estudiants i als valors educatius i socials del projecte. Ha servit com una plataforma poderosa per a la comunicació de missatges importants i per a la creació d'un impacte positiu dins i fora de la comunitat universitària, promocionant la creativitat, la reflexió crítica i la participació activa en temes d'importància global
Evidències: Convocatòria concurs: https://espaicinema.blogs.uv.es/2024/02/27/2o-concurso-de-relatos-cortos-audiovisual-espaicinema/

Lliurament de premis: https://espaicinema.blogs.uv.es/2024/06/18/entrega-de-premios-del-ii-concurso-de-cortos-audiovisuales-espaicinema/
2º Workshop de Cine y Filosofía, Universidad de Málaga
El passat 21 i 22 de febrer el professor Wenceslao García va participar en el 2n Taller de Cinema i Filosofia realitzat a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Màlaga.
La seua ponència, titulada «La qüestió pedagògica en la relació entre el cinema i la filosofia», justificava el paper del cinema a l'hora d'ajudar a la tasca essencial de la filosofia: com és possible transmetre la idea que qualsevol és capaç de viure la vida basada en un pensament veritable i universal? Al llarg de la seua breu relació, la filosofia ha fet ús del cinema seguint el model de tres esquemes: didàctic, romàntic i clàssic. No obstant això, cap d'aquests esquemes ha estat capaç de donar una resposta a aquesta qüestió sense sotmetre el discurs fílmic al filosòfic. És possible desenvolupar nous esquemes relacionals en què el pensament filosòfic puga recuperar la seua tasca pedagògica sense llevar-li al cinema la seua capacitat de pensar?
Evidències: https://espaicinema.blogs.uv.es/2024/02/27/espaicinema-en-el-2o-workshop-de-cine-y-filosofia/

Results

1.1.- Resultats obtinguts, grau de consecució dels objectius inicials.
Els objectius que havíem establer per aquest curs 2022-23 van ser els següents:
Objectiu general: Augmentar les capacitats de les participants en el coneixement i utilització d'eines audiovisuals (vídeo, multimèdia, interactius) per a la seua utilització a l'aula com a metodologia didàctica per a contribuir al quart objectiu de l’Agenda 2030 sobre el Desenvolupament Sostenible, a saber, garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitat d’aprenentatge durant tota la vida per a tots.
Objectius específics:
Ob.1) Dotar al professorat de eines específiques que permeten treballar a l'aula un pensament crític, inclusiu i igualitari, així com una anàlisi dels audiovisuals a través de l'educació mediàtica
Ob. 2) Impulsar l’ús dels audiovisuals i el cinema dins del procés d’ensenyament i aprenentatge
Ob. 3) Desenvolupar fonamentalment les competències digital, lingüística, social i creativa entre el professorat i l’alumnat.
Ob. 4) Crear materials didàctics en suport audiovisuals.
Ob. 5) Potenciar un sentit reflexiu i crític entre els estudiants que puguen aplicar a les realitats i problemàtiques socials pròximes
Ob. 6) Enfortir el coneixement dels ODS per part del futurs docents de E Primària i E Secundària, les seues metes, objectius i l'estat del seu desenvolupament i com treballar-los a l'aula per mitjà de l’audiovisual
Aquests objectius els hem aconseguit a través de les accions programades en la memòria de activitats del projecte tal i com detallem a continuació:
Acció 2: Viatjar al passat pel patrimoni valencià
Objectius específics 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Durant els mesos d'octubre, novembre i desembre de 2023, l'alumnat va participar en la realització de curtmetratges utilitzant la tècnica de croma per incorporar elements del patrimoni valencià. L'alumnat va visitar diversos llocs patrimonials de la Comunitat Valenciana, on va gravar vídeos i va prendre fotografies dels espais. Els estudiants es van documentar sobre fets històrics, personatges, vida quotidiana i situacions rellevants dels llocs visitats. Amb la informació recopilada, l'alumnat va elaborar guions per a la creació d'audiovisuals educatius. Es van filmar escenes amb personatges vestits d'època, utilitzant croma per superposar aquestes escenes als fons patrimonials. L'activitat va ser organitzada per Paula Jardón Giner, qui va coordinar les diferents etapes del projecte i va proporcionar suport constant a l'alumnat.
Resultats: L'activitat va culminar amb la producció de diversos curtmetratges educatius que van destacar per la seva qualitat i rigor històric. Els estudiants van mostrar una gran implicació en totes les fases del projecte, des de la recerca fins a la producció final.
Avaluació de l’activitat: Aquesta activitat ha permès a l'alumnat conèixer de prop el patrimoni valencià i la seva història, a més de desenvolupar habilitats en producció audiovisual i treball en equip. El projecte ha estat una experiència enriquidora tant des del punt de vista educatiu com creatiu.
Acció 4: Cine i educació de qualitat: El cine com a instrument per a la formació inicial del professorat
Objectius específics 1, 3, 4, 5 i 6
Al novembre de 2023, es va realitzar una projecció de la pel·lícula El Club de los Poetas Muertos (1989) dirigida per Peter Weir. L'activitat va incloure la presentació de la pel·lícula, el seu visionat i la participació de l'alumnat en un debat obert per a compartir les seues primeres impressions. Després de veure la pel·lícula, el debat es va centrar en set escenes específiques, analitzant temes com les finalitats de l'educació, la importància de la relació amb l'alumnat, el vincle afectiu, la innovació docent, la creativitat del professorat, la motivació i l'interès, i el paper essencial del professor en el procés d'ensenyança-aprenentatge. L'activitat va ser organitzada per Juan García Rubio, qui va coordinar la projecció i va moderar el debat, facilitant una reflexió crítica i constructiva entre l'alumnat.
Resultats: Els participants van mostrar un alt grau de compromís i reflexió durant el debat, explorant profundament els temes abordats en les escenes seleccionades. La discussió va enriquir la comprensió dels futurs professors sobre el seu paper i les dinàmiques educatives.
Avaluació de l’activitat: Aquesta activitat ha proporcionat una valuosa oportunitat per a utilitzar el cinema com a eina educativa, permetent als futurs professors explorar i debatre aspectes clau de l'educació i la docència, fomentant una formació inicial enriquidora i innovadora.
Acció 5: El vídeo assaig poètic com a forma de creació de mons des de la imatge
Objectius específics 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Entre setembre i desembre de 2023, es van dur a terme projectes didàctics basats en la pràctica del vídeo-assaig poètic i metafòric, combinant fotografia i imatges en moviment. Es van impartir classes sobre fotografia i vídeo assaig creatiu, mostrant exemples d'artistes contemporanis i videoinstal·lacions. L'alumnat, organitzat en grups, va desenvolupar projectes amb seguiment i orientació contínua del docent, Ricard Ramon Camps, qui va assessorar sobre continguts, ús i llenguatge visual, finalitats didàctiques i aprenentatges associats. Els projectes es van exposar com videoinstal·lacions multicanal, integrant la creació d'espais a partir de les imatges projectades.
Resultats: Els estudiants van crear videoinstal·lacions innovadores que van demostrar una comprensió profunda dels conceptes de vídeo-assaig poètic i del llenguatge visual. Els projectes van reflectir creativitat i capacitat per a transformar idees abstractes en produccions visuals impactants.
Avaluación de l’activitat: Aquesta activitat ha permès a l'alumnat explorar formes innovadores de creació visual, fomentant l'expressió artística i el desenvolupament de competències en l'ús de la imatge com a eina educativa i creativa.
Acció 6: Vídeo assaig i salut mental
Objectius específics: 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Durant el primer quadrimestres del curs 2023-24, es va dur a terme una activitat innovadora dins de l'assignatura, organitzada pel professor Wenceslao Garcia Puchades, que va explorar la relació entre vídeo assaigs i la salut mental dels estudiants participants. L'activitat va començar amb la presentació d'exemples de vídeo assaigs variats, introduint als alumnes a aquest gènere artístic que combina elements narratius i visuals per expressar temes personals i socials profunds. Després d'aquesta introducció, els alumnes van ser convidats a identificar i explorar les seves pròpies experiències de malestars mentals. Mitjançant una aproximació col·laborativa i de recerca basada en les arts, van ser animats a crear propostes audiovisuals que capturaren les seves vivències i perspectives sobre aquestes problemàtiques. Això va implicar l'ús creatiu de mitjans digitals i artístics per a transmetre emocions i reflexions profundes sobre la salut mental.
Resultats: L’alumnat va realitzar prop de 40 assatjos audiovisuals d’entre 1’ i 3’ de duració on exploràven la relació amb el seu cos.
Avaluación de l’activitat: Aquesta acció va ser una experiència enriquidora que va combinar innovació docent, aprenentatge col·laboratiu i investigació basada en les arts per a abordar temes de gran rellevància personal i social dins del context educatiu.
Acció 7: Activitats basades en cinema per a situacions d’aprenentatge de les CCNN
Objectiu específic: 2, 3, 4 i 6
Aquesta acció es va dur a terme durant el primer quadrimestre per a l'alumnat de Grau i durant el segon període per a l'alumnat del MAES, sota la coordinació de M. Francisca Petit. Aquesta activitat va tenir com a objectiu específic fomentar l'aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa (CCNN) a través de l'ús del cinema, aprofitant les pel·lícules com a recurs pedagògic per motivar i contextualitzar l'aprenentatge en aquest camp.

Resultats: Els estudiants van ser capaços de crear activitats pedagògiques innovadores i rellevants utilitzant el cinema com a eina didàctica. Les activitats van incloure una àmplia varietat de pel·lícules, des de clàssics del cinema fins a produccions més recents, totes elles relacionades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i amb conceptes bàsics de les Ciències de la Naturalesa (CCNN).
Avaluació: L'acció 7 va ser una iniciativa innovadora i efectiva per a motivar i contextualitzar l'aprenentatge de les Ciències de la Naturalesa. Mitjançant l'ús del cinema, es va aconseguir crear una experiència educativa enriquidora que va fomentar la creativitat i l'aprenentatge col·laboratiu entre els estudiants. Els resultats obtinguts demostren que l'aplicació de recursos artístics i culturals com el cinema pot ser una eina poderosa per a l'ensenyament de conceptes científics i per a la promoció dels ODS en l'educació.
Acció 8: Cine i educació
Objectiu específic: 2, 3, 4 i 6
L’acció es va dur a terme durant els mesos de novembre i desembre de 2023, organitzada per Alicia Ros Garrido. L'objectiu era que els estudiants, de manera individual, elaboressin una proposta didàctica basada en una pel·lícula triada per ells mateixos, tenint en compte els seus interessos i el seu futur context professional com a docents.
Resultats: Els resultats mostren que els estudiants van ser capaços de crear fitxes didàctiques innovadores i rellevants utilitzant el cinema com a eina pedagògica. Les activitats van incloure una àmplia varietat de pel·lícules, des de clàssics del cinema fins a produccions més recents, totes elles relacionades amb els ODS i amb conceptes educatius.
Avaluació: Els estudiants van integrar diferents pel.lícules en les seves propostes didàctiques, aconseguint no només complir amb els objectius específics de la iniciativa, sinó també enriquir el seu procés d'aprenentatge amb reflexions crítiques i col·laboració activa. Aquesta experiència ha demostrat que l'ús del cinema com a recurs didàctic pot ser una eina molt poderosa per fomentar l'aprenentatge significatiu en els estudiants.
Acció 10: “Imatges per indagar en el problemes socials”
Objectiu específics: 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Aquesta acció es va dur a terme durant els mesos de abril i maig de 2024. L'objectiu era utilitzar recursos audiovisuals com a eina per explorar i reflexionar sobre diversos problemes socials. Els estudiants, de manera individual, havien de seleccionar aquelles que representessin temàtiques socials importants, analitzar-les i elaborar una proposta didàctica basada en aquestes imatges. La tasca final es compartia amb tota la classe per fomentar el debat i la reflexió conjunta.
Resultats: Els estudiants van ser capaços de crear propostes didàctiques innovadores i rellevants utilitzant l’audiovisual com a eina pedagògica. Les activitats van incloure una àmplia varietat d'imatges, des de fotografies històriques fins a vídeos contemporànis, totes elles relacionades amb conceptes de problemes socials. Les fitxes de proposta didàctica es van valorar positivament per la seva creativitat, originalitat i coherència.
Avaluació: Els estudiants van demostrar una capacitat notable per integrar l'ús d'imatges en les seves propostes didàctiques, aconseguint complir amb els objectius específics. Aquesta experiència ha demostrat que l'ús d'imatges com a recurs didàctic pot ser una eina molt poderosa per fomentar la motivació en els estudiants.
Acció 11: Audiovisuals i gènere: anàlisi de recursos per a treballar el dia de la dona
Objectiu específic: 1, 2, 3, 4, 5 i 6
L’acció es va dur a terme durant el mes de març de 2024, coincidint amb el Dia de la Dona. L'objectiu de l'activitat era promoure la igualtat de gènere i la consciència sobre els drets de les dones mitjançant l'anàlisi i l'ús de materials audiovisuals. Els estudiants, treballant en parelles, van analitzar diferents recursos audiovisuals disponibles en una web específica, responent a dues qüestions clau: per què utilitzarien aquest material amb el seu alumnat i com el portarien a la pràctica docent. Posteriorment, es van posar en comú els resultats a classe.
Resultats: Els estudiants van crear i analitzar propostes didàctiques innovadores i rellevants utilitzant materials audiovisuals com a eina pedagògica. Les activitats van incloure una àmplia varietat de recursos audiovisuals, des de documentals fins a clips educatius, tots ells relacionats amb la igualtat de gènere.
Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
96 162 50 37; udie@uv.es
- 5 -
Avaluació: Els estudiants van integrar els audiovisuals en les seves anàlisis i propostes didàctiques, aconseguint no només complir amb els objectius específics de la iniciativa, sinó també enriquir el seu procés d'aprenentatge amb reflexions crítiques, especialment en temes tan importants com la igualtat de gènere.
Acció 12: L’educació per a la justícia social a través de l’audiovisual
Objectiu específics: 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Aquesta acció es va dur a terme durant el mes de novembre de 2023, organitzada per Wenceslao García Puchades. L'objectiu de l'activitat era utilitzar l'audiovisual com a eina per donar visibilitat i conscienciar sobre conflictes relacionats amb les injustícies socials. L'acció es va estructurar en diverses fases: Presentació i Anàlisi; Aprenentatge d'Eines d'Edició; Creació de Projectes Interdisciplinaris; Documentació de Conflictes Reals; Creació de Relat Audiovisual.
Resultats: Els resultats mostren que els estudiants van ser capaços de crear relats audiovisuals innovadors i rellevants utilitzant materials audiovisuals com a eina pedagògica. Els relats van incloure una àmplia varietat de temàtiques relacionades amb les injustícies socials, des de problemes locals fins a conflictes globals.
Avaluació: Els estudiants van demostrar ser capaços per integrar l'ús de l'audiovisual en les seves investigacions i creacions, aconseguint complir amb els objectius específics de la iniciativa. Les propostes realitzades i les seues reflexions van indicar que aquesta metodologia va fer l'aprenentatge més atractiu i significatiu. La majoria dels alumnes van expressar que les activitats basades en audiovisuals els van ajudar a entendre millor els problemes socials i els van inspirar a investigar més a fons sobre les qüestions tractades.

Teaching materials created

A continuació presentem part del material audiovisual generat a algunes de les nostres accions. Aquests proporcionen exemples tangibles de com els recursos audiovisuals poden ser utilitzats efectivament en l'educació. Mostra com temes complexos i teories pedagògiques poden ser representats i explicats de manera visualment atractiva i comprensible. Les produccions audiovisuals ací presentades poden ser adaptades per a diverses edats i nivells educatius, des de primària fins a secundària i més enllà. Aquestes poden ser utilitzades per introduir conceptes, promoure la reflexió crítica, o generar debats en l'aula, contribuint a un aprenentatge actiu i participatiu. En resum, el material audiovisual generat per Espaicinema no només és un testimoni de l'èxit de les seves iniciatives en integrar l’audiovisual en la formació dels futurs docents, sinó que també representa una valuosa contribució al camp de l'educació, proporcionant recursos didàctics innovadors i inspiradors per a la millora contínua de la pràctica educativa.
Acció 2: Viatjar al passat pel patrimoni valencià
-
Valentia Romana: https://youtu.be/4YIeexgSsTo
-
Cultura invisible: https://youtu.be/R5Y9kOVLAAk
-
Video Literari. Dones perseguides. Bruixes, fetilleres i nigromàntiques: https://youtu.be/fXS4RI59InM
Acció 6: Vídeo assaig i salut mental
-
Salud mental: https://youtu.be/aowl1CpL4I
-
El meu reflex: https://youtu.be/q0eRnEwkXPs
Acció 10: “Imatges per indagar en el problemes socials”
-
Articule 3: https://youtu.be/eXX8BfWfT_w
Acció 12: L’educació per a la justícia social a través de
-
Ruzafa. ¿Barrio tradicional o destino vacacional? https://youtu.be/K4_qaENE08w
-
Tractorada Requena: https://youtu.be/chdvPa-E4uQ
-
El aroma olvidado. El declive de las panadería en Altura: https://youtu.be/MUAfaUZEHGs
Acció 7: Activitats basades en cinema per a situacions d’aprenentatge de les CCNN
-
La ciència que veuen en TV els xiquets i xiquetes d’Infantil i Primària (professora Francisca Petit): https://youtu.be/5rWCP9tKVRs
Acció 8: Cine i educació
Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
96 162 50 37; udie@uv.es
- 8 -
-
Propuesta didáctica. Pedagogías del siglo XX: Elaboración de material audiovisual”. https://espaicinema.blogs.uv.es/2024/07/16/el-audiovisual-en-la-pedagogia-del-siglo-xx/
 

Coordination
  • GARCIA PUCHADES, WENCESLAO
  • PDI-Titular d'Universitat
See card
Members
  • GARCIA PUCHADES, WENCESLAO
  • PDI-Titular d'Universitat
See card
Related structures
Didactics of Physical, Artistic and Music Education
Other structures

FACULTAT DE MAGISTERI

PLAYLIST