Session | Start date and time | End date and time | Aula | Location |
---|---|---|---|---|
1 | 11/06/2025 09:30 | 11/06/2025 13:30 | Online |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents: • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen. • S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys. • Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys. • En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
- Gallent Torres, Cinta
- PDI-Ajudant Doctor/A
Mercè Morey López
Doctora en Pedagogia per la Universitat de les Illes Balears (UIB). Actualment és professora del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació. La seva trajectòria docent ha estat fortament vinculada a les seves línies de recerca, que s’han centrat en l’Alfabetització informacional i la Integritat Acadèmica, tot participant a diversos projectes I+D+I d’àmbit autonòmic, estatal i europeu, i amb la realització d’estades de recerca a diversos centres internacionals (Università degli Studi di Roma Tre, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu). Actualment, compta amb dos sexennis de recerca i és la codirectora del Màster Universitari en Formació del Professorat de la UIB.
Descriure i analitzar la mala praxis en l’organització de congressos científics i en els processos editorials de les revistes predadores que demostren un comportament desviat o no estàndard amb la intenció de contribuir a la seua detecció per part dels científics.
• Identificar i descriure les seues característiques i estratègies de captació de “clients”.
• Descriure i analitzar les conseqüències que es deriven de participar en aquests esdeveniments científics i publicar manuscrits en aquestes revistes.
1. Introducció: El panorama actual de la comunicació científica i acadèmica.
2. Tipus de revistes. Anàlisi de revistes segrestades, revistes depredadores, megajournals, entre altres.
3. Característiques i senyals d'alerta: Identificació dels indicadors que permeten distingir les revistes legítimes de les fraudulentes.
4. Eines i estratègies per identificar investigacions pseudocientífiques: Mètodes per detectar recerques de dubtosa validesa.
5. Impacte de la publicació i comunicació depredadora en l'àmbit acadèmic.
6. Conseqüències a curt i llarg termini en la carrera acadèmica.
7. Consells pràctics per evitar caure en pràctiques il·lícites i mantenir la integritat en la recerca.
Aquesta activitat forma part de les iniciatives de la Red-IA (https://red-ia.org/) i del Projecte IA-FIP, finançat pel MICIU/AEI/10.13039/501100011033 i FEDER “Una manera de hacer Europa” (ref. PID2022-141031NB-I00), orientat a promoure la integritat acadèmica en la Formació Inicial del Professorat.
Reflexionar sobre les circumstàncies que han transformat el món de la publicació acadèmica i científica. La conjunció de la Ciència Oberta (Open Access) i el fenomen de publish or perish en l’àmbit acadèmic.
Augmentar la sensibilització cap a la identificació de conductes qüestionables en l’àmbit de la comunicació i publicació científica.
Conscienciar el professorat de la importància de respectar el valor de la integritat en les publicacions.
Assistència, com a mínim, al 85% de les hores síncrones i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encomanades per el/la tutor/a o professor/a