Session | Start date and time | End date and time | Aula | Location |
---|---|---|---|---|
1 | 15/10/2025 10:00 | 15/10/2025 13:00 | SFPIE | |
2 | 22/10/2025 10:00 | 22/10/2025 13:00 | Aula virtual | |
3 | 29/10/2025 10:00 | 29/10/2025 13:00 | Aula virtual | |
4 | 05/11/2025 10:00 | 05/11/2025 13:00 | SFPIE |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
- Sales Ten, Ana
- PDI-Titular d'Universitat
- Cap de Seccio-Servei
- Cap d'Inicatives del Programa Joves Al Territori
- Buchardo Parra, Anna
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Mora Castro, Albert
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Marta Rivas Muro
Incidència i Educació per a la Ciutadania Global. Comité espanyol d'ACNUR-CV
Email: mrivas@eacnur.es
Tel contacte: 619 75 59 06
María de Zabala
Responsable d' Acollida, Integració i Solucions Duraderes d' ACNUR España.
Email: zabala@unhcr.org
- Adquirir coneixements actualitzats sobre l'asil, els drets de les persones refugiades, i la seva situació en l'educació superior universitària.
- Introduir competències de Ciutadania Global basades en els conceptes aplicables a la docència de corresponsabilitat, inclusió, justícia social i interculturalitat, en línia amb els reptes de l'Agenda 2030.
- Presentar eines, estratègies i iniciatives pràctiques de prevenció de la xenofòbia i la discriminació a l'aula i lluita contra els “microracismes”.
- Generar un espai multidisciplinari d'intercanvi d'estratègies docents i recursos per a la docència des d'una perspectiva participativa i transformadora.
1. El desplaçament forçat i els DDHH de les persones refugiades
- Ponent: Anna Buchardó (3h, presencial)
- Conceptes bàsics sobre el desplaçament forçat
- Protecció internacional i DDHH de les persones refugiades
- Situació del desplaçament forçat en el món (dades actualitzades i fonts d'informació ACNUR/UNHCR)
- Biaix confirmatori en xarxes socials
2. Situació de persones refugiades en l'educació superior universitària
- Ponent: ACNUR Espanya (1,5h en línia)
- Situació de les persones refugiades a Espanya
- Inclusió de persones refugiades en l'educació superior a Espanya
- Ponent: persona refugiada (1,5h en línia)
- Diàleg i debat moderat
3. Crear espais de convivència en la universitat
- Ponent: Albert Mora (1,5h en línia)
- Participació i ciutadania intercultural
- Ponent: Marta Rivas (1,5h en línia)
- Eines de ciutadania global per a la convivència lliure de xenofòbia: itinerari empatitzar – qüestionar – actuar
- Prevenció de microracismes i actituds de discriminació
4. Bones pràctiques i propostes d'aplicació a la docència
Ponent: Ana Sales (3h presencial)
- Diversitat i convivència en l'àmbit universitari
- Propostes i eines per a l'aplicació pràctica en espais universitaris: prevenció de discursos d'odi, faules, microracismes
• Competència per a comprendre de manera bàsica les principals causes que generen el desplaçament forçat i els seus efectes en les persones i comunitats.
• Capacitat per a aproximar-se a la comprensió de la situació de les persones refugiades, adquirint coneixements bàsics sobre el seu context, drets i necessitats.
• Habilitat per a localitzar i avaluar fonts fiables i actualitzades sobre el desplaçament forçat a nivell mundial.
• Capacitat per a entendre la situació i les condicions d'accés a l'educació universitària per a les persones refugiades a Espanya.
• Competència per a fomentar una comunicació respectuosa i inclusiva, promovent narratives que contrarestin prejudicis i estereotips negatius cap a les persones refugiades.
• Capacitat per a dissenyar, implementar i promoure iniciatives i estratègies que fomentin la convivència, el respecte i la integració en l'entorn universitari.
• Habilitat per a identificar com les institucions universitàries poden contribuir a la integració i suport de les persones refugiades.
Es seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE
Per a obtenir la certificació final cal obtenir la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complert el criteri d'avaluació següent: assistència, com a mínim, al 85% del total de les hores de l'acció formativa.
Al final del curs es plantejarà una activitat voluntària de reflexió crítica que consistirà en l'elaboració d'una proposta que evidenciï l'apropiació conceptual i metodològica de la formació rebuda, la seva aplicabilitat en el context específic de la seva pràctica docent i la incorporació de millores.