UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Refugi i inclusió en la universitat.Sensibilització i acció davant el desplaçament forçat

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia síncrona + Presencial
Llengua Castellà, Valencià
Durada total 12
Durada presencial 6
Durada en línia síncrona 6
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2025-2026
Edició 01
Any del pla de formació 2025
Data d'inici del curs 15/10/2025
Data de finalització del curs 05/11/2025
Data d'inici d'inscripció 04/09/2025
Data de finalització d'inscripció 15/09/2025
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 15/10/2025 10:00 15/10/2025 13:00 SFPIE
2 22/10/2025 10:00 22/10/2025 13:00 Aula virtual
3 29/10/2025 10:00 29/10/2025 13:00 Aula virtual
4 05/11/2025 10:00 05/11/2025 13:00 SFPIE
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat UV
  • Sales Ten, Ana
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Cap de Seccio-Servei
  • Cap d'Inicatives del Programa Joves Al Territori
Ver ficha
  • Buchardo Parra, Anna
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
  • Mora Castro, Albert
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Ver ficha
Professorat no UV

Marta Rivas Muro

Incidència i Educació per a la Ciutadania Global. Comité espanyol d'ACNUR-CV

Email:  mrivas@eacnur.es

Tel contacte: 619 75 59 06

María de Zabala

Responsable d' Acollida, Integració i Solucions Duraderes d' ACNUR España.

Email:  zabala@unhcr.org

Objectius formatius
  •  Adquirir coneixements actualitzats sobre l'asil, els drets de les persones refugiades, i la seva situació en l'educació superior universitària.
  • Introduir competències de Ciutadania Global basades en els conceptes aplicables a la docència de corresponsabilitat, inclusió, justícia social i interculturalitat, en línia amb els reptes de l'Agenda 2030.
  • Presentar eines, estratègies i iniciatives pràctiques de prevenció de la xenofòbia i la discriminació a l'aula i lluita contra els “microracismes”.
  •  Generar un espai multidisciplinari d'intercanvi d'estratègies docents i recursos per a la docència des d'una perspectiva participativa i transformadora.
Continguts

1. El desplaçament forçat i els DDHH de les persones refugiades

  • Ponent: Anna Buchardó (3h, presencial)
    • Conceptes bàsics sobre el  desplaçament forçat
    • Protecció internacional i DDHH de les persones refugiades
    • Situació del desplaçament forçat en el món (dades actualitzades i fonts d'informació ACNUR/UNHCR)
    • Biaix confirmatori en xarxes socials



2. Situació de persones refugiades en l'educació superior universitària

  • Ponent: ACNUR Espanya (1,5h en línia)
    • Situació de les persones refugiades a Espanya
    • Inclusió de persones refugiades en l'educació superior a Espanya
  • Ponent: persona refugiada (1,5h en línia)
    • Diàleg i debat moderat

3. Crear espais de convivència en la universitat

  •  Ponent: Albert Mora (1,5h en línia)
    • Participació i ciutadania intercultural
  • Ponent: Marta Rivas (1,5h en línia)
    • Eines de ciutadania global per a la convivència lliure de xenofòbia: itinerari empatitzar – qüestionar – actuar
    • Prevenció de microracismes i actituds de discriminació

4. Bones pràctiques i propostes d'aplicació a la docència

Ponent: Ana Sales (3h presencial)

  • Diversitat i convivència en l'àmbit universitari
  • Propostes i eines per a l'aplicació pràctica en espais universitaris: prevenció de discursos d'odi, faules, microracismes
Competències que es desenvoluparan

• Competència per a comprendre de manera bàsica les principals causes que generen el desplaçament forçat i els seus efectes en les persones i comunitats.
• Capacitat per a aproximar-se a la comprensió de la situació de les persones refugiades, adquirint coneixements bàsics sobre el seu context, drets i necessitats.
• Habilitat per a localitzar i avaluar fonts fiables i actualitzades sobre el desplaçament forçat a nivell mundial.
• Capacitat per a entendre la situació i les condicions d'accés a l'educació universitària per a les persones refugiades a Espanya.
• Competència per a fomentar una comunicació respectuosa i inclusiva, promovent narratives que contrarestin prejudicis i estereotips negatius cap a les persones refugiades.
• Capacitat per a dissenyar, implementar i promoure iniciatives i estratègies que fomentin la convivència, el respecte i la integració en l'entorn universitari.
• Habilitat per a identificar com les institucions universitàries poden contribuir a la integració i suport de les persones refugiades.

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Es seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE
Per a obtenir la certificació final cal obtenir la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complert el criteri d'avaluació següent: assistència, com a mínim, al 85% del total de les hores de l'acció formativa.

Al final del curs es plantejarà una activitat voluntària de reflexió crítica que consistirà en l'elaboració d'una proposta que evidenciï l'apropiació conceptual i metodològica de la formació rebuda, la seva aplicabilitat en el context específic de la seva pràctica docent i la incorporació de millores.

Inscripció