
- Denominació de la proposta
- Àmbit d'actuació
- Entitat
- Categoria de participació
- Descripció
- Resum i destinataris
- Període d'execució i caràcter del projecte
- Finançament
- Informació addicional
1. Denominació de la proposta
- Innovació educativa mitjançant la simulació virtual i immersiva.
2. Àmbit d'actuació
- Autonòmic
3. Entitat
4. Categoria de participació
- Bones pràctiques en el desenvolupament d'activitats acadèmiques.
5. Descripció
- Innovació educativa en tota la cadena de formació dels professionals de ciències de la salut: grau (Universitat), postgrau-MIR (Hospital), actualització d'especialistes (Hospital o Centre Sanitari), mitjançant la utilització de tecnologia de simulació virtual i immersiva. Difusió de la tecnologia mèdica en el sector sanitari i mitjançant visites de diferents agents socials.
6. Resum i Destinataris
- La Càtedra de Tecnologies Mèdiques de la ULPGC és un espai per al coneixement i la cooperació en innovació i desenvolupament tecnològic en Sanitat. Inaugurada en 2014, s'ocupa de totes les àrees tecnològiques que s'apliquen, o són susceptibles de ser-ho, en l'àmbit sanitari. Així, es realitzen tasques d'innovació educativa en tots els nivells de formació de les professions sanitàries; des del grau, passant pel període de residència o postgrau i estenent-se fins a la formació continuada d'especialistes.
- També es realitzen tasques de desenvolupament o validació de tecnologies emergents o de nova creació per a aquest sector i sense oblidar, com correspon a una Universitat Estatal, la formació en aquest tipus de tecnologies dels estudiants de grau/postgrau de titulacions no sanitàries (principalment tècniques).
7. Període d'execució i caràcter del projecte
Programa | Activitat | Projecte |
---|---|---|
|
8. Finançament
Fons Propis | Fons Externs | Altres |
---|---|---|
|
|
9. Informació addicional
Nom | Descripció | Tipus de Recurs |
---|---|---|
La Càtedra de Tecnologies Mèdiques de la ULPGC és un espai per al coneixement i la cooperació en innovació i desenvolupament tecnològic en Sanitat | WEB |
Solució a un problema (20%)
- La tecnologia s'ha anat introduint gradualment, i cada vegada amb més velocitat, en l'ambient sanitari (hospitals, centres de salut, etc.) i en el procés assistencial. És per això que és necessari d'una plataforma educativa, amb base en la Universitat, que puga anar introduint aquests conceptes en el nivell formatiu universitari, connectant-los amb l'aplicació clínica en els estadis de residència o posgradual dels professionals de ciències de la salut i millorar el procés d'actualització de les diferents tècniques en l'etapa d'especialistes.
- Aquest tipus de formació, de tecnologia i basada en tecnologia, no s'ha utilitzat tradicionalment en les ciències de la salut, i és amb aquesta Càtedra a través de la qual, en cooperació amb les empreses que la financen, que es promouen i organitzen aquest tipus d'activitats educatives.
- Aproximem les tecnologies ja existents per al seu entrenament en entorns controlats i basats en tecnologia, i fomentem la introducció de noves eines tecnològiques en el propi flux sanitari, validant-les i formant abans del seu ús rutinari. L'Hospital del Futur no es pot entendre sense tecnologia, i està Càtedra ja ho sap i està promovent la preparació dels futurs professionals sanitaris.
Resultats reeixits (20%)
- S'ha aconseguit crear una plataforma regional (a Canàries) que ocupa un espai buit que existia en l'educació de les professions sanitàries, incloent educació de tecnologia usant tecnologia (simulació virtual, apps immersives i taules interactives). Amb aquestes activitats, els estudiants de primer i sisé (rotatori clínic) s'aproximen a la tecnologia que s'utilitza en les tècniques míniamente invasives, aprenen anatomia d'una manera innovadora i connecten la seua formació amb l'activitat clínica.
- Els residents entrenen, en paral·lel a la seua formació en l'Hospital, amb sistemes de simulació per a aprendre les tècniques mínimament invasives.
- Els especialistes disposen d'una plataforma d'aproximació a a el tecnologia sanitària basada en simulació i en un quiròfan experimental per a testear noves innovacions tecnològiques.
Innovació (10%)
- La pròpia naturalesa de la Càtedra incorpora una activitat d'innovació educativa. Innovació per utilitzar sistemes d'alta component tecnològica i que canvien la manera d'ensenyar i aprendre, i innovació també per catalizar o afavorir la inclusió de nova tecnologia en el flux de treball sanitari.
Sostenibilitat (20%)
- La Càtedra es finança amb l'aportació d'empreses vinculades a la tecnologia sanitària o l'educació. Per aquesta raó, mentre l'activitats es justifiquen en aquest marc i les empreses perceben els resultats (se'ls manté informats puntualment i es defineixen accions comunes o d'interés per a ambdues parts), el programa podrà mantindre's a l'interior de la Universitat.
Replicabilitat (20%)
- El model de creació de la Càtedra i el grup de treball que la sosté està basat en la cooperació. És per tant, un model replicable en altres regions i on existeix aquest interés a fer-ho per part del nostre grup
Sistema d'Avaluació (10%)
- El sistema d'avaluació utilitzat és el d'enquestes als usuaris en cadascuna de les activitats educatives desenvolupades.