Los ODS a través de voces y miradas interculturales: podcasts y píldoras para compartir saberes y experiencias
Projecte financiat per les ajudes de la Cátedra UNESCO de la Universitatde València, convocatoria 2024-2025 per les accions d'Educació per al Desemvolupament, Ciutadania Global i Sensibilització
Coordinació: María Isabel Viana Orta y Donatella Donato
El projecte es desenvolupa en continuïtat amb els esforços col·laboratius realitzats pel equip de la Universitat de València junt amb la Universitat Nacional de Salta i el Ministeri d'Educació de la província de Salta, a l'Argentina.
Aquest procés ha sigut constant i enriquidor, representant una valuosa oportunitat per a enfortir la cooperació educativa, transdisciplinària i el desenvolupament de recursos pedagògics.
En el context del nou projecte titulat "Els ODS a través de veus i mirades interculturals: pòdcasts i píndoles per a compartir sabers i experiències", s'han abordat temes com la cultura de pau, la solidaritat, la cooperació, l'equitat de gènere i la formació integral de les persones.
L'objectiu és fomentar la sostenibilitat, la coparticipació i el diàleg tant en la vida quotidiana com en l'àmbit educatiu. La nostra intenció és investigar altres fonts d'informació, especialment les orals, que són àmpliament utilitzades en comunitats originàries i en les seues institucions educatives.
Per això, oferirem una sèrie de pòdcasts i píndoles educatives, creades tant en Salta com a les nostres aules de la Universitat de València, que contribuiran a augmentar la sensibilitat cap a la formació transcultural.
Equip de treball:
Joan M. Senent Sánchez, Margarita Bakieva, Sonia Ortega, María Jesús Perales, Piedad Sahuquillo, Marta Senent, Xavier Senent, Irene Verde, Nuria Senent, Manuel López Torrijo, Purificación Sánchez Delgado, Mónica Villar, Roser Grau, Patricia Asensio, Rosa Revert, Jara Gómez, Carla Sapiña.
Universidad Nacional de Salta/ Ministerio de Educación de la provincia de Salta/Coordinación de la Educación intercultural bilingüe (EIB):
Ariel Durán, Ana de Anquín, Gabriela Soria, Oscar Vara, Sara Orellana, Maria Bensi, Adriana Quiroga, Marcela Tejerina, Dolores Bazán, José Juarez, Laura Cortez, Sofia Schirado, Emilse Chicarro, Andrea Reynaga, Manuel Céspedes, Mabel Argañaraz
Ministerio de Educación - Coordinación de Educación Intercultural:
Álvaro Guaymas, Jaquelina Paz, Oliva Adelaida Jerez, Claudia Leal, Graciela Noé Romero, Nelida Elizabeth Burgos, Ziomara Garzón Barón, Andrés Emmanuel López, Cesar Sacarias
Podcasts:
En primer lloc, es presenta una col·lecció de set pòdcasts elaborats en l'assignatura de Didàctica General, sota la coordinació de la Profa. Donatella Donato, durant l'any acadèmic 2024-2025, centrats en la cultura romaní i en l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 10. En aquests programes, l'alumnat ha realitzat un interessant recorregut per la història i la cultura romaní, la qual cosa li ha permès acostar-se a una de les minories més antigues d'Europa. A través de l'exploració de la llengua, la música, l'esport, el cinema, la pintura, la literatura i l'associacionisme, s'ha pogut apreciar la positivitat, la riquesa, la diversitat i la inspiració que el món romaní ofereix. Submergir-se en la cultura d'aquest poble ha resultat en una experiència d'aprenentatge summament gratificant i enriquidora.
Grup 1. Esports:
Grup 2. Pintura:
Grup 3. Cinema:
Grup 4. Literatura romaní:
Grup 5. Feminisme:
Grup 6. Associacions:
Grup 7. Música:
En segon lloc, es presenten els pòdcasts realitzats en el marc de l'assignatura Metodologia d'avaluació de sistemes i institucions educatives del Màster Universitari en Polítiques, Gestió i Direcció de les Organitzacions Educatives, sota la coordinació del professor Joaquín Mezzadra, durant el curs acadèmic 2024-2025. Es tracta de treballs grupals de l'alumnat que ha realitzat la seua aportació entorn dels temes d'avaluació de sistemes educatius i la seua relació amb els ODS.
Grup 1. Veus docents. Informe TALIS 2018, sostenibilitat i la cohesió social.
Grup 2. Avaluar per a Incloure: L'ODS 4, el PIAAC i la Gran Absència de l'Argentina
Grup 3. PISA 2022 y pensamiento creativo