Logo de la Universitat de València Logo Departament d'Història de la Ciència i Documentació Logo del portal

.

EN MEMÒRIA DE LA PROFESSORA MARÍA JOSÉ BÁGUENA

• 24 de març de 2021
Image de la noticia

El passat dia 13 de març ens va deixar la professora María José Báguena, després de quatre dècades de pertinença al claustre de professors de la Facultat de Medicina de València i de dedicació a la història de la medicina en el nostre Departament d'Història de la Ciència i Documentació. Era membre també de l'Institut López Piñero, del grup d'investigació SANHISOC/Health in Society i de la Reial Acadèmia de Medicina de la Comunitat Valenciana.

María José Báguena Cervellera era doctora en medicina (història de la ciència) i professora titular d'història de la ciència, on va impartir cursos de “Història de la Medicina”, “Introducció a la Medicina”, “Història de la Infermeria”, “Història de la Podologia” i “Terminologia mèdica” en les titulacions de Medicina, Infermeria, Podologia i Biblioteconomia i Documentació. També va participar en el màster oficial de “Història de la ciència i comunicació científica” i era coordinadora del Programa de Doctorat Interuniversitari en Estudis *Històricos i Socials sobre Ciència, Medicina i Comunicació.

Va desenvolupar línies d'investigació sobre “La constitució de la teoria del contagi animat a Espanya”, “Història de les malalties infeccioses a Espanya: tuberculosi, còlera, ràbia, poliomielitis” i “Història de la medicina valenciana (s.XIX-XX).” En l'última dècada va participar en projectes d'investigació nacionals i internacionals sobre l'estandardització de sèrums i vacunes en l'últim segle, cooperació sanitària internacional en temps de crisi, lluita contra malalties víriques i polítiques de salut a Europa. Fruit de les seues investigacions és una llarga llista de llibres, articles i comunicacions a congressos sobre història de la investigació immunològica, poliomielitis, grip i tuberculosi i una recent exposició sobre la grip de 1918 en col·laboració amb EL MEU Porras. Les seues freqüents aparicions en els mitjans durant el començament de l'actual pandèmia de COVID-19 van donar visibilitat a la importància de la història per a comprendre els problemes sanitaris actuals.

La seua defunció representa una dolorosa pèrdua per al Departament d'Història de la Ciència i Documentació i per a l'Institut López Piñero.

Descanse en pau.