Logo de la Universitat de València Logo Departament d'Informàtica Logo del portal

SUPERVISIÓ

Respecte a la supervisió de tesi, els alumnes estaran subjectes a la normativa establida en el Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat.

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix respecte a la supervisió de tesi:

Article 3. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat

1. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat és la responsable de la programació, coordinació i supervisió acadèmica i docent de les activitats del programa.

4. La Comissió Acadèmica del Programa té les següents competències:

a) Proposar a l'Escola de Doctorat la relació de possibles doctors o doctores per a la tutorització i direcció de tesi doctoral, així com línies d'investigació que s'ofereixen.

b) Proposar l'admissió en el programa de doctorat.

c) Assignar a cada doctorand o doctoranda el o els directors o directores de la tesi doctoral i els tutors o tutores de la tesi doctoral, així com aprovar la seua modificació de forma motivada.

d) Fer públic els procediments que consideren oportuns a fi de garantir la qualitat de les tesis doctorals tant en la seua elaboració com en el procés d'avaluació, abans del seu depòsit.

e) Avaluar anualment el document d'activitats personalitzat i el pla d'investigació del doctorand o doctoranda.

f) A l'efecte d'atorgar la menció internacional en el títol de Doctor, autoritzar l'estada i les activitats realitzades en un altre Estat, siga en una institució d'ensenyament superior o en una institució d'investigació.

g) Totes aquelles altres competències necessàries per al correcte desenvolupament de les seues funcions.

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admès i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

2. Correspon al tutor o tutora vetlar per la interacció del doctorand o doctoranda amb la Comissió Acadèmica i, en particular:

a) responsabilitzar-se de l'adequació de la formació i de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda d'acord amb el programa;

b) orientar l'estudiant en l'elecció dels cursos, seminaris o altres activitats no reglades dirigides a la formació investigadora.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor. Aquesta assignació podrà recaure en qualsevol doctor o doctora amb experiència investigadora degudament acreditada i amb independència de la universitat, centre o institució en què preste els seus serveis. Una tesi doctoral pot ser codirigida com a màxim per tres doctors o doctores.

2. Cap doctor o doctora de la Universitat de València podrà dirigir o codirigir més de 10 tesis doctorals alhora.

3. El director o directora podrà renunciar a les tasques de direcció de l'estudiant mitjançant escrit de renúncia motivat presentat a la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, la qual, si escau, resoldrà la sol·licitud i procedirà al nomenament d'un altre director o directora per a continuar el doctorat.

4. La Comissió Acadèmica podrà modificar, amb audiència del doctorand o doctoranda i dels directors i directores, i, sempre que concórreguen raons justificades, el nomenament del director o directora de tesi doctoral en qualsevol moment de la realització de la tesi.

5. La normativa general de la Universitat de València que regula l'activitat del professorat establirà l’equivalència en crèdits de la funció de tutorització i de direcció de tesi doctoral.

Així mateix estableix en el seu article 9 que la Universitat de València podrà formalitzar convenis amb universitats estrangeres per a la realització de tesis doctorals en règim de cotutela. En aquest cas els doctorands i doctorandes faran els seus treballs de la tesi sota el control i la responsabilitat d'almenys un director o directora de tesi de cadascuna de les Universitats signants del conveni.

Actualment, no hi ha cotutelas oficials amb altres universitats.

Les estades en altres centres, i esments internacionals estan intrínsecament lligades, i en general, depenen de la mena de finançament disponible pels equips d'investigació. També és un factor important la disponibilitat dels estudiants per a desplaçar-se.

En el nostre Programa de Doctorat, a causa de la gran inserció professional dels titulats en informàtica i telecomunicacions, molts dels nostres doctorand treballen, o no són recents egressats, per la qual cosa tenen dificultats per a viatjar.

Sobre la base de les dades dels últims anys, aproximadament un o dos alumnes cada any (matriculats a temps complet) estan acabant la tesi doctoral amb esment internacional. Això suposa aproximadament el 25% de les tesis defensades d'estudiants a temps complet. Els estudiants que es troben en la modalitat a temps parcial no realitzen estades i per tant no obtenen esments internacionals.

www.uv.es/escoladoct/reglamentos/reglamento%20de%20Estudios%20de%20Doctorado_cas.pdf

La Universitat de València disposa d'un "Document de Compromís Doctoral" aprovat per la Subcomissió de Doctorat de data 17 d'octubre de 2011, en el qual es defineixen els drets i els deures respectius i els compromisos recíprocs dels membres signants amb la finalitat d'assegurar la consecució dels objectius definits en el Programa durant el període d'elaboració de la tesi doctoral, i el signant del document de compromís doctoral. En síntesi, en aquest document s'estableixen:

- Compromisos recíprocs en l'establiment d'una col·laboració mútua.

- Es defineixen les Obligacions i dedicació del director de la Tesi: compromís de regularitat, motivació d'iniciatives autònomes, caràcter original i innovador del projecte i coherent amb la Línia d'investigació.

- Obligacions i dedicació del Doctorand: Informar el director regularment sobre l'evolució del treball, dels seus resultats i compromís de seguir les observacions que li faça el director.

- Confidencialitat amb les dades i informacions que pogueren tenir tal caràcter que se li proporcionen i compromís d'utilitzar la informació per a les finalitats corresponents.

- Règim de Propietat Intel·lectual, reconeixent-se-li al doctorand els drets de propietat intel·lectual o industrial que li corresponguen d'acord amb la legislació vigent.

- Resolució de conflictes, en els quals el Coordinador del Programa de Doctorat haurà d'actuar de mediador.

A l'efecte de la supervisió de la tesi doctoral El Reglament d'Avaluació i depòsit de tesi de la Universitat de València estableix en la seua articule 1. Estableix que una vegada finalitzada la tesi, s'haurà de presentar Una relació de 6 experts, a proposta del director/a de la tesi, que puguen formar part del tribunal encarregat de jutjar-la, en la qual s'haurà de concretar l'experiència investigadora dels membres proposats de la manera que establisquen les subcomissions de doctorat de les diferents àrees. Aquesta proposta haurà de complir els requisits que estableix la legislació vigent sobre la igualtat de gènere

La Comissió Acadèmica del Programa de doctorat, recaptarà, el document d'avaluació d'activitats personalitzades del doctorand o doctoranda, els informes dels experts proposats i resoldrà la sol·licitud en el termini màxim d'un mes, a comptar des de l'endemà des de la presentació de la mateixa en el registre general de la Universitat de València.

A més el departament d'Informàtica estableix unes recomanacions addicionals per a l'assignació de tutors i directors. Els tutors i directors de tesis seran assignats tenint en compte almenys els següents criteris:

(1) A cada doctorand se li intentarà assignar el tutor que el propi doctorant propose sempre que la proposta vinga amb el vistiplau de l'investigador.

(2) A cada investigador se li assignarà un màxim de dos doctorands per any.

(3) En la mesura que siga possible, el tutor i director coincidiran, sent diferents quan el director de la tesi siga un investigador no pertanyent a la UVEG, ja que el tutor sempre ha de pertànyer a la UVEG.

(4) En el cas de tutor i director diferents, el tutor, previ consentiment del director, podrà actuar com a codirector.

Relació d'activitats previstes per a fomentar la direcció de tesis doctorals i existència d'una guia de bones pràctiques per a la seua adreça:

Per a fomentar i garantir la correcta implicació dels tutors i directors les labors de tutorització del doctorand i de direcció de tesi, seran reconegudes amb crèdits ECTS i formaran part de la seua dedicació docent sempre que estàs es realitzen siguiendola guia de bones pràctiques aprovada per la comissió acadèmica del doctorat i que es pot consultar en la web del present programa en http://www.uv.es/infomath.

La Universitat de València proposa cada curs l'incentiu en crèdits per la direcció o codirecció de tesis doctorals. L'incentiu per al curs 2013/2014 per a la direcció i lectura d'una tesi doctoral és de 3 crèdits ECTS de dedicació docent (aquests 3 ECTS es reparteixen entre els directors cas que hi haja més d'un).

A més de l'incentiu del reconeixement de crèdits, s'ha de fomentar la incorporació de doctors novells a la direcció de tesis doctorals. En aquells casos en els quals la temàtica de la tesi ho permeta, a més d'un director experimentat, es tractarà que hi haja un investigador novell com co-director de la tesi. D'aquesta manera es fomenta la carrera investigadora dels doctors menys experimentats en direcció però amb capacitat àmpliament demostrada.

La comissió acadèmica programarà en cada curs una reunió informativa de contingut científic dirigida principalment als professors del programa però oberta a doctors de programes afins, així com a futurs doctors. En aquesta reunió es presentaran les dades i resultats del programa (tesi leidas, estudiants matriculats, línies d'investigació, productivitat, etc) i es mostraran els avantatges de pertànyer al programa de doctorat i dirigir tesi en el si d'aquest. S'intentarà convidar a algun docor destacat d'altres programes amb els quals col·laborem perquè explique la seua línia d'investigació, la seua col·laboració amb el programa de doctorat i la seua experiència en la direcció de tesis doctorals..

Relació d'activitats previstes que fomenten la supervisió múltiple en casos justificats acadèmicament (co-direcció de tesi per part d'un director experimentat i un director novell, co-tutela de tesis interdisciplinàries, en col·laboració, internacional, etc.) i presència d'experts Internacionals en les comissions de seguiment, informes previs i en els tribunals de tesis:

Una de les característiques més destacades del programa és la seua naturalesa interdisciplinària com demostra la composició d'institucions i grups investigadors que el conformen. La col·laboració entre ells i amb altres institucions és un tret destacable de la proposta. En la secció 6.1 de la proposta es troba la llista de professors i institucions que han col·laborat en els passats programes en la supervisió de les tesis, codirecció d'algunes d'elles, i participació en els tribunals d'avaluació. En aquest programa es continuaran utilitzant aquests experts internacionals per a aquestes tasques dins del programa i s'espera que es puga ampliar el seu número.

A més d'això a partir de les diverses col·laboracions en projectes nacionals amb altres universitats, també diversos dels professors Associats al programa han participat i participen en diverses iniciatives i projectes d'I+D+i a nivell Europeu (per exemple Masters Internacionals en col·laboració amb altres universitats (Màster onAdvancedScience of Modern Communications), pertinença a xarxes d'excel·lència europees com INTUITION, etc.). Aquestes connexions s'utilitzaran per a direcció de tesis conjuntes en temàtiques relacionades amb els projectes d'investigació compartits.

Otro factor per a incentivar l'aparició de col·laboracions en el desenvolupament de tesi es basa en la reserva d'una part del pressupost per a la realització d'activitats amb professors estrangers que vinguen a impartir docència o a la realització d'estades breus relacionades amb la temàtica del programa de doctorat. Això permiteponer en contacte als professors i alumnes de doctorats amb aquests especialistes internacionals i obrir la possibilitat d'aquestes col·laboracions més estables a nivell de codirecció o revisió dels treballs de tesis.

SEGUIMENT DEL DOCTORAND

La Universitat de València establirà el procediment informàtic necessari per al control del document d'activitats de cada doctorand.

Per al control d'activitats del doctorand i la certificació de les seues dades s'establirà un document d'activitats del doctorand, que tindrà caràcter individualitzat per a cada doctorand, el format del qual, característiques i suport s'ajustaran al que establisca la normativa de la Universitat de València i que haurà d'inscriure's i registrar-se en la Unitat de Tercer Cicle del Centre de Postgrau.

El Document d'Activitats del Doctorand s'obrirà amb el Compromís de supervisió signat entre el doctorand i la Universitat. El doctorand tindrà accés al Document d'Activitats per a anotar i actualitzar totes les activitats que realitze en el context del Programa. Els seus registres seran autoritzats i certificats, després de la seua realització, pel tutor i el Director de tesi.

El Document d'Activitats del Doctorand incorporarà els informes anuals que realitzen sobre aquest tema el seu tutor i Director de tesi, així com les avaluacions anuals realitzades per la Comissió Acadèmica.

Al Document d'Activitats del Doctorand tindran accés, per a consulta i incorporació de registres, el doctorand, el seu tutor, el seu Director de tesi, la Comissió Acadèmica, l'òrgan acadèmic responsable del Programa de Doctorat i la Comissió de Doctorat.

El tutor i/o director, d'acord amb les instruccions que sobre aquest tema puga establir la Comissió Acadèmica, indicaran el mínim d'activitats a realitzar pel doctorand i seran els responsables d'autoritzar i verificar aquestes activitats i de mantenir el registre actualitzat al qual acompanyaran els deguts informes sobre el grau d'aprofitament i treball del doctorand.

Les possibles activitats s'estructuraran en els següents apartats:

1. Seminaris i cursos de formació contínua, proposats pel propi Programa de Doctorat

2. Cursos i seminaris d'investigació oferits per línies o grups d'investigació participants en el Programa de Doctorat.

3. Cursos pràctics i tècniques d'investigació avançats impartits per especialistes en la UVEG

4. Seminaris organitzats per altres programes de doctorat.

5. Cursos/seminaris especialitzats de reconegut prestigi impartits per altres universitats o instituts d'investigació.

6. Conferències, Tallers i Congressos nacionals i internacionals, tant assistència com presentació de comunicacions o ponències.

7. Jornades de treball comú amb els doctorands del programa: sessions de discussió i retroalimentació amb la Comissió Acadèmica, Presentació col·lectiva d'avanços en Tesis, etc.

8. Estades en altres grups d'investigació nacionals o estrangers.

9. Unes altres que la Comissió Acadèmica puga establir, en funció de les característiques de cada Programa i la rellevància d'aquestes activitats en l'àmbit científic de les seues línies d'investigació.

La Comissió Acadèmica del programa de Doctorat , de conformitat amb el que es disposa en el Reglament d'Estudis de Doctorat de la Universitat de València , està integrada per cinc doctors (o més si el programa el requereix) i serà nomenada per la Comissió d'Estudis de Postgrau a proposta del departament, institut d'investigació o Facultat o Escola que es responsabilitze del programa de doctorat d'acord amb la normativa pròpia de la Univesitat de València. El coordinador del programa serà un dels membres d'aquesta comissió i haurà d'acreditar haver dirigit almenys dues tesis doctorals i estar en possessió de dos sexennis d'investigació (o mèrits equiparables en el cas que aquests criteris no siguen aplicables).

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix el següent procediment en els diferents articles que s'especifiquen:

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admès i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor.

Article 6. Document de compromís doctoral

Amb posterioritat a la formalització de la matrícula per primera vegada, el doctorand o doctoranda, la Universitat, el seu tutor o tutora, si escau, i el seu director o directora hauran de subscriure de manera conjunta el compromís doctoral, relatiu, entre altres qüestions, al procediment de resolució de conflictes que es puguen plantejar, els aspectes referits a la propietat intel·lectual o industrial i, en general, a les funcions de supervisió de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda.

Article 7. Document d'activitats i pla d'investigació dels estudiants de doctorat

1. Una vegada matriculat per primera vegada es materialitzarà per a cada doctorand o doctoranda el document d'activitats personalitzat, on es registraran totes les activitats d'interès per al desenvolupament del doctorand o doctoranda, així com del desenvolupament de la tesi de doctorat, amb la finalitat de la revisió pel tutor o tutora i el director o directora de tesi i la seua avaluació per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat corresponent.

2. Abans que finalitze el primer any el doctorand o doctoranda elaborarà un pla d'investigació, avalat pel tutor o tutora i el director o directora; aquest pla haurà d'incloure la metodologia i els objectius, els mitjans i la planificació temporal, així com l'informe favorable de la Comissió d'Ètica en Investigació Experimental de la Universitat de València en els casos assenyalats.

Aquest pla es podrà millorar al llarg de la seua permanència en el programa de doctorat i haurà de ser avalat pel tutor o tutora i pel director o directora.

3. Seran objecte d'avaluació per la Comissió d'Ètica els plans d'investigació que incloguen l'experimentació amb humans o amb mostres biològiques humanes, l'experimentació animal i la utilització d'agents biològics patògens o organismes modificats genèticament.

4. Anualment la Comissió Acadèmica del Programa avaluarà el pla d'investigació i el document d'activitats juntament amb els informes que hauran d'emetre el tutor o tutora i el director o directora. L'avaluació positiva serà requisit per a poder continuar en el programa. En cas d'avaluació negativa, que haurà de ser motivada, el doctorand o doctoranda haurà de ser novament avaluat en el termini de sis mesos, per a això haurà d'elaborar un nou pla d'investigació.

Si es produeix una nova avaluació negativa, es donarà de baixa definitivament al doctorand o doctoranda. Contra aquestes resolucions, que no esgoten la via administrativa, l'interessat podrà interposar recurs d'alçada, que resoldrà, previ informe de l'Escola de Doctorat, el rector o persona en qui delegue.

5. Per a la matrícula dels anys successius serà necessari un informe favorable d'aquest document d'activitats personalitzat i del pla d'investigació per part de la Comissió Acadèmica.

6. Aquests documents hauran d'inscriure's i registrar-se a l'Escola de Doctorat.

www.uv.es/escoladoct/reglamentos/reglamento%20de%20Estudios%20de%20Doctorado_cas.pdf