Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

.
.
.
.
.

Atenció sostinguda i entrenament de la memòria, dos dels nou jocs que compondran l'aplicació d’Empower

  • 9 de maig de 2023
Image de la noticia

El projecte Empower ha presentat dos dels nou jocs que la seua aplicació proporcionarà per a treballar les funcions executives amb xiquets amb trastorns del neurodesenvolupament, el Joc de l'Atenció Sostinguda i el Joc de l'Entrenament de la Memòria. La iniciativa pretén servir d'ajuda per a l'alumnat amb condicions del neurodesenvolupament i dissenyarà diferents materials de formació i durà a terme diversos estudis científics orientats a demostrar l'efectivitat de la solució proposada.

El Joc de l'Atenció Sostinguda es basa en la tasca contínua integral dissenyada per a millorar la funció de l'atenció sostinguda. Aquest joc entrenarà el sistema cognitiu per a activar i mantenir l'atenció en un nivell òptim durant períodes de temps prolongats, al mateix temps que inhibeix el sistema de resposta.

El Joc de l'Atenció Sostinguda es basa en la tasca contínua integral dissenyada per a millorar la funció de l'atenció sostinguda. Aquest joc entrenarà el sistema cognitiu per a activar i mantenir l'atenció en un nivell òptim durant períodes de temps prolongats, al mateix temps que inhibeix el sistema de resposta.

La tasca consisteix en una llarga sèrie d'estímuls que es presenten seqüencialment i en la qual el participant ha de respondre el més ràpid possible només quan es presenta un objectiu prèviament especificat, mentre reté les respostes a altres estímuls que apareixen en la pantalla.

Aquesta activitat té tres nivells amb tres subnivells cadascun, on l'objectiu principal és sempre un bolet concret i els distractors canvien en funció del nivell. A més, la posició en la qual poden aparéixer els estímuls és diferent depenent del subnivell seleccionat. Entre els possibles distractors es poden trobar flors, xicotetes branques, papallones i altres tipus de bolets.

L'aplicació controla el rendiment del xiquet, mesurant les respostes correctes i incorrectes tant quan l'objectiu és present com quan no ho està i el temps de resposta per a cada assaig (calculant després el temps mitjà de resposta per al joc).

Quant al Joc de l'Entrenament de la Memòria, es basa en tasques que entrenen la capacitat de modificar dinàmicament el contingut de la memòria en funció de les peticions de la tasca. La proposta avaluarà i entrenarà la memòria de treball dels xiquets demanant-los que recorden la seqüència en la qual els pimentons canvien el seu color de verd a groc en un conjunt de plantes de pimentó.

La primera de les tasques principals en les quals consisteix el joc és classificar els pimentons madurs en la cistella correcta, en funció de la seua qualitat: el pimentó amb cuc ha d'anar a una cistella específica per a ser tallat i netejat per al seu ús posterior, mentre que el pimentó bo (sense cuc) ha de recollir-se en una altra cistella per a vendre's més tard en el mercat.

Per tant, en la primera tasca, el xiquet ha de seleccionar la cistella correcta on ha de recollir el pimentó per a separar els pimentons bons i dolents per al mercat. Això ha de fer-se mentre el xiquet està concentrat en l'ordre en què els pimentons canvien el seu color a groc.

La segona de les tasques principals es basa a seleccionar els pimentons de les seues plantes en l'ordre correcte en el qual es van tornar grocs. Depenent del nivell, el xiquet veurà 2, 3 o 4 pimentons canviant de color i, aleshores, haurà de seleccionar el mateix nombre de pimentons amb el ratolí intentant reproduir la seqüència correcta. El joc sempre tindrà 9 plantes de pimentó i l'ordre en què els pimentons canvien de color és completament aleatori.

L'app controla el rendiment del xiquet, mesurant les respostes correctes i incorrectes tant per a la tasca de classificació com per a la de selecció de l'ordre. També es controla el temps de resposta en cada assaig (calculat a partir del temps mitjà de resposta per al joc).

L'IRTIC s'ocupa del desenvolupament informàtic i l'ISCTE de Portugal i l'UBB de Romania, dos dels socis del projecte, s'encarreguen de la definició dels exercicis. La resta del consorci Empower el formen la Universitat de Stichting Radboud en Països Baixos, l'Institut d'Enginyeria de Sistemes i Computadors de Portugal, la Universitat Hogskulen pa vestlandet de Noruega i la Universitat Tècnica de Cluj-Napoca a Romania, que es tracta de quatre departaments universitaris de l'àrea tecnològica especialitzats en intel·ligència artificial, eye-tracking i biosensors.

També participa en el projecte l'empresa de Romania IT Data Telekom, encarregada de la creació de continguts formatius. L'associació Autisme-Europa, organització amb base en Brussel·les que agrupa un centenar d'organitzacions de més de 40 països europeus, completa aquest consorci liderant la difusió dels resultats del projecte.

L'Agència Executiva d'Investigació (AEI) de la Comissió Europea cofinança el projecte a través del Programa Horitzó Europa, havent sigut seleccionat en la convocatòria d’«Inclusió en temps de canvi», en la convocatòria «Transformations» de l’esmentat programa.

Web del projecte: https://project-empower.eu/

Video App Sustained Attention Game

Video App Working Memory Game

 

Descàrrec de responsabilitat: 

Les opinions expressades només comprometen al(s) seu(s) autor(s) i no poden considerar-se una posició oficial de la Comissió Europea ni de l'Agència. Ni la Comissió Europea ni l'Agència poden considerar-se responsables d'aquestes.