
La pensadora Nel Noddings ha dedicat la seua vida professional a desenvolupar el concepte de l'ètica del professional docent. Molts són els que s'han vist inspirats per les seues teories; entre ells, la professora de la Universitat de València, Victoria Vázquez Verdera, qui ha co-publicat l'article 'La professió docent i l'ètica de la cura'.
20 de d’abril de 2016
Què fa a un bon docent? Els seus estudis? La seua experiència laboral? La seua brúixola moral? El treball del docent és un dels més exigents que existeixen, tant a nivell educatiu com a nivell ètic. Un bon professor ha de ser capaç de proporcionar una educació de qualitat als seus alumnes, però l'ombra de la seua labor s'estén molt més enllà.
Un professional excel·lent és aquell que competeix amb si mateix per a oferir un bon producte professional; no es conforma amb la mediocritat professional, sinó que aspira a l'excel·lència en el servei a les persones que li requereixen com a usuaris de la seua professió. Per a aqueixa revolució moral de la vida corrent és necessari apuntar si volem professions i professionals que contribuïsquen a una societat civil decent i vigorosa – A. Cortina (2000)
La professora del Màster en Política, Gestió i Direcció d'Organitzacions Educatives, Victoria Vázquez Verdera, és una de les autores de l'article ‘La professió docent i l'ètica de la cura’. En aquest article, Vázquez, juntament amb el també docent de la Universitat de València, Juan Escámez Sánchez; aprofundeixen en el concepte de ‘educació per a l'ètica de la cura’ i de ‘ètica del professional docent’.
L'ètica de la cura és aquella teoria que posa l'epicentre de l'educació en la moral; mentre que l'ètica del professional docent és el conjunt de principis morals que han de guiar als docents a l'hora d'exercir la seua professió.
Segons es desenvolupa al llarg de l'article, perquè els alumnes puguen aconseguir el seu màxim potencial, els docents deuen posar especial interès a desenvolupar relacions interpersonals amb ells primer. L'alumnat necessita saber que el professorat es preocupa per ells, han de sentir-se segurs i còmodes, ja que açò els permetrà construir la suficient seguretat personal com per a desenvolupar un interès propi per l'aprenentatge. Si un docent coneix bé les motivacions i interessos de l'alumnat, pot exercir la seua labor de manera més personalitzada i efectiva, potenciant les habilitats de tots els presents en l'aula.
La labor dels docents no s'ha d'entendre com un fet aïllat. Millorar la seua qualitat docent a través de les seues relacions amb els alumnes té un efecte positiu en el total de la població. El professor, que realitza bones pràctiques docents, també és un ciutadà ètic, ja que contribueix a generar capital social en la comunitat civil a la qual pertany.
Invertir a construir relacions, a desenvolupar un enteniment ètic del món, i a millorar les percepcions morals dels alumnes suposa un salt qualitatiu per al docent, que no solament afectarà als seus alumnes a curt termini, sinó que tindrà conseqüències d'arrel per a la nostra societat en anys propers.