Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Logo del portal

Ponència sobre multilingüísme i aprenentatge de llengües per a l'alumnat del Màster

  • Unitat Web i Màrqueting
  • 18 de desembre de 2023
Lletres d'una imprempta

El passat 13 de novembre, el professor Vasili Bachtsevanidis ens va parlar de plurilingüisme, multilingüisme i translingüisme, i les seues possibilitats per a fomentar la motivació i l'aprenentatge de l'alumnat de Secundària

Vasili Bachtsevanidis és docent en la Pädagogische Hochschule Freiburg (Alemanya), parla amb fluïdesa més de set llengües europees i té un amplíssim currículum com a docent d'alemany com a segona llengua. Actualment, és membre del projecte STELT (Strengthening Teacher Education in Lesser Taught Languages) finançat per la Norwegian Agency for International Cooperation and Quality Enhancement in Higher Education (Diku). A més, és coautor de nombrosos llibres d'ensenyament de segones llengües (alemany i grec) i diversos articles acadèmics sobre multilingüisme i translingüismo en l'ensenyament d'idiomes. 

En esta ocasió, va impartir als estudiants de l'especialitat de Llengua castellana i Literatura del MAES la xarrada-col·loqui "Plurilingüisme, multilingüisme i translingüisme a l'aula de Secundària i Batxillerat", la qual cosa resulta d'especial interés en aules plurilingües, com les de la Comunitat Valenciana, en la qual es va tractar de realitzar un acostament reflexiu i crític cap a la nostra realitat lingüística, al mateix temps que s'oferien fórmules per a intentar fomentar la implicació de l'alumnat de Secundària en la seua formació lingüística i intercultural.

Durant quasi dues hores, el professor Bachtsevanidis, prenent com a punt de partida una reflexió personal sobre el plurilingüisme, va desgranar les bases teòriques i la definició dels conceptes de bilingüisme, multilingüisme i plurilingüisme; i va acostar a l'alumnat assistent als conceptes de translingüisme (translanguaging) i code-switching, molt més pròxims als estudiants de Secundària i Batxillerat del que caldria pensar, proporcionant exemples de translingüismo en la nostra vida quotidiana que van permetre il·lustrar el seu ús individual. 

Com a colofó, la sessió es va tancar amb una interessant activitat pràctica, que va permetre a l'alumnat familiaritzar-se amb els postulats teòrics abordats durant la sessió i va respondre als dubtes i inquietuds dels estudiants del Màster en una constant i productiva interacció.