UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Codi PIEE-2733069
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Paraules clau Avaluació Ecològica; Analítica de l'aprenentatge
Presentació

Aquest projecte d'innovació educativa té com a finalitat dissenyar, implementar i avaluar un sistema d'ensenyament guiat per evidències durant el curs acadèmic 2023-24. En el context actual, l'educació universitària es fonamenta cada vegada més en evidències, aprofitant l'ús de la tecnologia i la informació generada pels estudiants tant a l'aula física com virtual. Això ha impulsat la necessitat d'explorar noves estratègies d'avaluació i anàlisi de l'aprenentatge que promoguin un enfocament més ecològic i personalitzat. Per dur a terme aquest projecte s’aplicaran com a eines pedagògiques un sistema d'Avaluació Ecològica Momentània (AEM) anomenat “Expressa’t” i l’Analítica de l'Aprenentatge (AA) en diferents contextos universitaris amb el propòsit d'optimitzar el procés d'ensenyament i aprenentatge. En concret es durà a terme un disseny d'intervenció pedagògica en col·laboració amb un grup de docents i estudiants de diverses disciplines. La proposta s’implementarà seguint cinc fases: (1) monitorització a temps real d’informacions rellevants de diversa índole sobre el procés d'aprenentatge dels estudiants en contextos naturals; (2) anàlisis avançades de les informacions obtingudes per identificar dèficits i oportunitats de millora del procés d’ensenyament-aprenentatge; (3) planificació de l’actuació docent a curt i mig termini, junt amb la creació de materials docents, basant-se en les evidències obtingudes; (4) aplicació o ajust de la metodologia docent per donar resposta a les necessitats i demandes d’aprenentatge identificades; i (5) avaluació de l’efecte de les diferents estratègies i recursos educatiu aplicats. Tant l’AEM com l’AA possibilitaran l’obtenció d’evidències per millorar la presa de decisions pedagògiques; optimitzar els mètodes didàctics, pràctiques educatives i resultats acadèmics També servirà per proporcionar retroalimentació contínua als estudiants sobre el seu progrés en l’adquisició de continguts i competències d'aprenentatge.

Objectius

Objectiu general A. Monitorització i anàlisi d’un gran volum d’ informacions rellevants de diversa índole (p. ex., rendiment, emocions, interaccions, ús de recursos) originades a l’aula física o virtual.

Objectiu específic A.1. Disseny i implementació d’un sistema d’avaluació ecològica momentània anomenat “Expressa’t” per registrar i emmagatzemar a temps real informacions manifestades pels estudiants sobre l’emocionalitat, interès, dificultat i utilitat dels continguts curriculars impartits a l’aula.

Objectiu específic A.2. Recopilació i emmagatzematge de log data en cursos de Moodle (p. ex., inicis de sessió, interacció amb recursos didàctics, interacció als fòrums, enviament i modificació de tasques). •

Objectiu específic A.3. Anàlisi de les dades recopilades a través del sistema Expressa’t (objectiu A.1.) i de Moodle (objectiu A.2.) amb la fi d’identificar dèficits, limitacions, fortaleses i oportunitats de millora del propi procés d’ensenyament-aprenentatge (p. ex., associacions entre el comportament en línia a Moodle i el rendiment acadèmic per poder orientar l’activitat diària de l’estudiantat).

Objectiu general B. Aplicació de l’analítica de l’aprenentatge com a suport per a planificar l’actuació docent immediata i a curt termini basant-se en les evidències obtingudes a partir dels objectius A, A.1., A.2., A.3. •

Objectiu específic B.1. Planificació docent, ús o creació de materials i recursos d’aprenentatge adaptatius, auto-avaluables i amb retroalimentació a partir de les informacions obtingudes a través del sistema Expressa’t i de les petjades digitals a Moodle per tal de donar resposta a les demandes i necessitats d’aprenentatge identificades a cada sessió de classe, proporcionant un seguiment continuat al llarg de les assignatures (p. ex., conèixer si els estudiants amb menys consultes online del temari treuen notes més baixes a les tasques permet oferir un seguiment i reforç individualitzat per orientar-los). •

Objectiu específic B.2. Avaluació continuada de l’efecte de les estratègies i recursos educatius implementats (objectiu B.1) amb el propòsit de donar resposta a les demandes d’aprenentatge de l’estudiantat (p.ex., elaborant de forma regular informes de seguiment individualitzats i col·lectius sobre l’adquisició de competències i l'aprenentatge).

Subvenció

400

Graus implicats
Grau en Educació Social
Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport
Grau en Psicologia
Grau en Pedagogia
Màsters implicats
Màster Universitari en Psicologia General Sanitària
Màster Universitari en Psicopedagogia
Assignatures implicades

33454 Teoria de l’Educació Grau en Educació Social

33216 Introducció a la investigació en ciències de l'activitat física i l'esport (Ontinyent) Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport 

33216 Introducció a la investigació en ciències de l'activitat física i l'esport (Blasco Ibáñez) Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport 

33311 Psicometria Grau en Psicologia 

44191 Metodologia d’investigació en psicologia general sanitària Màster en Psicologia General Sanitaria 

33731 Anàlisi de dades en educació Grau en Pedagogia 

44451 Tècniques per a la Investigació Educativa Màster en Psicopedagogia 

33465 Pedagogia Social Grau en Educació Social 

33462 Filosofia de l’Educació Grau en Educació Social

Esdeveniment on es presenta

• Molla Esparza, C., García-García, F.J., Borredá Agustí, S., y López-González, E. (2024, abril 11). Enseñanza guiada por la evidencia: Una experiencia de innovación educativa [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o Molla Esparza, C., García-García, F.J., Borredá Agustí, S., y López-González, E. (2024). Enseñanza guiada por la evidencia: Una experiencia de innovación educativa. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 3091-3100). Dykinson S.L.
• López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024, abril 11). Epistemología necesaria para enseñar a investigar en educación: Una propuesta docente [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024). Epistemología necesaria para enseñar a investigar en educación: Una propuesta docente. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 2483-2496). Dykinson S.L.
• Denís Cácaro, M., y López-Francés, I. (2024, abril 11). Colaboración interuniversitaria e innovación: Una experiencia actual desde sus antecedentes. [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o Denís Cácaro, M., y López-Francés, I. (2024, abril 11). Colaboración interuniversitaria e innovación: Una experiencia actual desde sus antecedentes. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 3227-3232). Dykinson S.L.
• López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024, junio 26). Propuesta docente sobre epistemología de investigación educativa [Comunicación oral]. I Jornada de Innovación FILOEDUC, Valencia, España.

Materials docents creats

• Molla Esparza, C., López-González, E., Gómez-Núñez, M.I., Borredá Agustí, S., García-García, F. J., y Denis Cácaro, M. (2024). Actividades para enseñar y aprender Introducción a la Investigación. Universitat de València. https://hdl.handle.net/10550/99764 [CC BY-NC 4.0 Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional]
• Gómez-Núñez, M.I., López-González, E., Molla Esparza, C., Borredá Agustí, S., García-García, F. J., y Denis Cácaro, M. (2024). Actividades para enseñar y aprender Introducción a la Investigación: Solucionario. Universitat de València. https://hdl.handle.net/10550/99765 [CC BY-NC 4.0 Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional]
• Molla Esparza, C., López-González, E., Badenes-Ribera, L., Fabri Vázquez, A., Martínez-Verduch, M., y Martínez-Martínez, L. (2024). Actividades para enseñar y aprender Análisis de Datos en Educación. Universitat de València. [EN ELABORACIÓN]
• Badenes-Ribera, L., López-González, E., Molla Esparza, C., Fabri Vázquez, A., Martínez-Verduch, M., y Martínez-Martínez, L. (2024). Actividades para enseñar y aprender Análisis de Datos en Educación. Universitat de València. [EN ELABORACIÓN]

Coordinació
  • MOLLA ESPARZA, CRISTIAN
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • LOPEZ GONZALEZ, MARIA EMELINA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
Membres
  • MOLLA ESPARZA, CRISTIAN
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • LOPEZ GONZALEZ, MARIA EMELINA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
  • GARCIA GARCIA, FRANCISCO JAVIER
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • LOPEZ FRANCES, INMACULADA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • BADENES RIBERA, LAURA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
  • Director/a de Departament
Veure fitxa
Participants d'altres entitats

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.

Uso de las TIC como facilitador del aprendizaje. Recurso didáctico.

Fomento de la competencia digital en en el estudiantado.

Estructures associades
Metodologia de les Ciències del Comportament
Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació
PLAYLIST