Aquest projecte d'innovació educativa té com a finalitat dissenyar, implementar i avaluar un sistema d'ensenyament guiat per evidències durant el curs acadèmic 2023-24. En el context actual, l'educació universitària es fonamenta cada vegada més en evidències, aprofitant l'ús de la tecnologia i la informació generada pels estudiants tant a l'aula física com virtual. Això ha impulsat la necessitat d'explorar noves estratègies d'avaluació i anàlisi de l'aprenentatge que promoguin un enfocament més ecològic i personalitzat. Per dur a terme aquest projecte s’aplicaran com a eines pedagògiques un sistema d'Avaluació Ecològica Momentània (AEM) anomenat “Expressa’t” i l’Analítica de l'Aprenentatge (AA) en diferents contextos universitaris amb el propòsit d'optimitzar el procés d'ensenyament i aprenentatge. En concret es durà a terme un disseny d'intervenció pedagògica en col·laboració amb un grup de docents i estudiants de diverses disciplines. La proposta s’implementarà seguint cinc fases: (1) monitorització a temps real d’informacions rellevants de diversa índole sobre el procés d'aprenentatge dels estudiants en contextos naturals; (2) anàlisis avançades de les informacions obtingudes per identificar dèficits i oportunitats de millora del procés d’ensenyament-aprenentatge; (3) planificació de l’actuació docent a curt i mig termini, junt amb la creació de materials docents, basant-se en les evidències obtingudes; (4) aplicació o ajust de la metodologia docent per donar resposta a les necessitats i demandes d’aprenentatge identificades; i (5) avaluació de l’efecte de les diferents estratègies i recursos educatiu aplicats. Tant l’AEM com l’AA possibilitaran l’obtenció d’evidències per millorar la presa de decisions pedagògiques; optimitzar els mètodes didàctics, pràctiques educatives i resultats acadèmics També servirà per proporcionar retroalimentació contínua als estudiants sobre el seu progrés en l’adquisició de continguts i competències d'aprenentatge.
Objectiu general A. Monitorització i anàlisi d’un gran volum d’ informacions rellevants de diversa índole (p. ex., rendiment, emocions, interaccions, ús de recursos) originades a l’aula física o virtual.
Objectiu específic A.1. Disseny i implementació d’un sistema d’avaluació ecològica momentània anomenat “Expressa’t” per registrar i emmagatzemar a temps real informacions manifestades pels estudiants sobre l’emocionalitat, interès, dificultat i utilitat dels continguts curriculars impartits a l’aula.
Objectiu específic A.2. Recopilació i emmagatzematge de log data en cursos de Moodle (p. ex., inicis de sessió, interacció amb recursos didàctics, interacció als fòrums, enviament i modificació de tasques). •
Objectiu específic A.3. Anàlisi de les dades recopilades a través del sistema Expressa’t (objectiu A.1.) i de Moodle (objectiu A.2.) amb la fi d’identificar dèficits, limitacions, fortaleses i oportunitats de millora del propi procés d’ensenyament-aprenentatge (p. ex., associacions entre el comportament en línia a Moodle i el rendiment acadèmic per poder orientar l’activitat diària de l’estudiantat).
Objectiu general B. Aplicació de l’analítica de l’aprenentatge com a suport per a planificar l’actuació docent immediata i a curt termini basant-se en les evidències obtingudes a partir dels objectius A, A.1., A.2., A.3. •
Objectiu específic B.1. Planificació docent, ús o creació de materials i recursos d’aprenentatge adaptatius, auto-avaluables i amb retroalimentació a partir de les informacions obtingudes a través del sistema Expressa’t i de les petjades digitals a Moodle per tal de donar resposta a les demandes i necessitats d’aprenentatge identificades a cada sessió de classe, proporcionant un seguiment continuat al llarg de les assignatures (p. ex., conèixer si els estudiants amb menys consultes online del temari treuen notes més baixes a les tasques permet oferir un seguiment i reforç individualitzat per orientar-los). •
Objectiu específic B.2. Avaluació continuada de l’efecte de les estratègies i recursos educatius implementats (objectiu B.1) amb el propòsit de donar resposta a les demandes d’aprenentatge de l’estudiantat (p.ex., elaborant de forma regular informes de seguiment individualitzats i col·lectius sobre l’adquisició de competències i l'aprenentatge).
400
Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport
Grau en Psicologia
Grau en Pedagogia
Màster Universitari en Psicopedagogia
33454 Teoria de l’Educació Grau en Educació Social
33216 Introducció a la investigació en ciències de l'activitat física i l'esport (Ontinyent) Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport
33216 Introducció a la investigació en ciències de l'activitat física i l'esport (Blasco Ibáñez) Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport
33311 Psicometria Grau en Psicologia
44191 Metodologia d’investigació en psicologia general sanitària Màster en Psicologia General Sanitaria
33731 Anàlisi de dades en educació Grau en Pedagogia
44451 Tècniques per a la Investigació Educativa Màster en Psicopedagogia
33465 Pedagogia Social Grau en Educació Social
33462 Filosofia de l’Educació Grau en Educació Social
• Molla Esparza, C., García-García, F.J., Borredá Agustí, S., y López-González, E. (2024, abril 11). Enseñanza guiada por la evidencia: Una experiencia de innovación educativa [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o Molla Esparza, C., García-García, F.J., Borredá Agustí, S., y López-González, E. (2024). Enseñanza guiada por la evidencia: Una experiencia de innovación educativa. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 3091-3100). Dykinson S.L.
• López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024, abril 11). Epistemología necesaria para enseñar a investigar en educación: Una propuesta docente [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024). Epistemología necesaria para enseñar a investigar en educación: Una propuesta docente. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 2483-2496). Dykinson S.L.
• Denís Cácaro, M., y López-Francés, I. (2024, abril 11). Colaboración interuniversitaria e innovación: Una experiencia actual desde sus antecedentes. [Comunicación oral]. XVII Congreso Internacional de Educación e Innovación, Santiago, Chile.
o Denís Cácaro, M., y López-Francés, I. (2024, abril 11). Colaboración interuniversitaria e innovación: Una experiencia actual desde sus antecedentes. En B. Berral Ortiz, J.A. Martínez-Domingo, C. R. Fernández-Fernández, y J.J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (pp. 3227-3232). Dykinson S.L.
• López-González, E., y Molla Esparza, C. (2024, junio 26). Propuesta docente sobre epistemología de investigación educativa [Comunicación oral]. I Jornada de Innovación FILOEDUC, Valencia, España.
• Molla Esparza, C., López-González, E., Gómez-Núñez, M.I., Borredá Agustí, S., García-García, F. J., y Denis Cácaro, M. (2024). Actividades para enseñar y aprender Introducción a la Investigación. Universitat de València. https://hdl.handle.net/10550/99764 [CC BY-NC 4.0 Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional]
• Gómez-Núñez, M.I., López-González, E., Molla Esparza, C., Borredá Agustí, S., García-García, F. J., y Denis Cácaro, M. (2024). Actividades para enseñar y aprender Introducción a la Investigación: Solucionario. Universitat de València. https://hdl.handle.net/10550/99765 [CC BY-NC 4.0 Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional]
• Molla Esparza, C., López-González, E., Badenes-Ribera, L., Fabri Vázquez, A., Martínez-Verduch, M., y Martínez-Martínez, L. (2024). Actividades para enseñar y aprender Análisis de Datos en Educación. Universitat de València. [EN ELABORACIÓN]
• Badenes-Ribera, L., López-González, E., Molla Esparza, C., Fabri Vázquez, A., Martínez-Verduch, M., y Martínez-Martínez, L. (2024). Actividades para enseñar y aprender Análisis de Datos en Educación. Universitat de València. [EN ELABORACIÓN]
- MOLLA ESPARZA, CRISTIAN
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Coordinador/a Curs
- LOPEZ GONZALEZ, MARIA EMELINA
- PDI-Titular d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- MOLLA ESPARZA, CRISTIAN
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Coordinador/a Curs
- LOPEZ GONZALEZ, MARIA EMELINA
- PDI-Titular d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- GARCIA GARCIA, FRANCISCO JAVIER
- PDI-Ajudant Doctor/A
- LOPEZ FRANCES, INMACULADA
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- BADENES RIBERA, LAURA
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a Titulacio Master Oficial
- Director/a de Departament
Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.
Uso de las TIC como facilitador del aprendizaje. Recurso didáctico.
Fomento de la competencia digital en en el estudiantado.