UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Acrònim PIEE_2733837
Codi PIEE_2733837
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Gamificació/ludificació
  • Activitats per incorporar la sostenibilitat
  • Millora de l'ocupabilitat
  • Altres tipus d'iniciatives
Paraules clau Còmics, Sociologia, Anàlisi, Difusió, Lectura
Línies estratègiques

Disseny, utilització i avaluació de materials, recursos i estratègies per a la docència.

Accions per a fomentar l'ocupabilitat i l'emprenedoria.

Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.

Foment de la competència digital en l'estudiantat.

Presentació

Es planteja un Projecte d’Innovació Docent relacionat amb el còmic com a objecte d’anàlisi sociològica amb una quàdruple vessant: l’anàlisi basada en la lectura i el diàleg amb autors i autores sobre els seus còmics;  l’aprenentatge a partir de les anàlisis que experts i expertes han fet sobre el còmic; la possibilitat d’escoltar l’experiència d’estudiants que han dut a terme alguna experiència investigadora sobre el còmic; i el treball de conceptes sociològics a partir del còmic. Per tant, es tracta d’involucrar tant el professorat com l’alumnat i també el sector professional i editorial del còmic. En el primer cas, es tracta d’acostar el còmic a l’estudiantat com a possible ferramenta d’anàlisi en les seues produccions acadèmiques del Grau de Sociologia, tant els treballs d’assignatures concretes com també les produccions de TFG, TFM o tesis doctorals. La innovació rau en la utilització del còmic com a objecte d’anàlisi empírica, però també com a subjecte d’anàlisi, és a dir, com a ferramenta de treball empíric i de transferència, però també de docència. A més, considerem que és innovador que l’anàlisi no només es base en l’obra escrita, sinó que es plantege de manera dialògica amb els autors i autores, amb qui tindrem l’oportunitat de tractar sobre la seua obra. També plantegem girar l’atenció cap al nostre estudiantat que ja haja treballat aquest tema en alguna assignatura, especialment les que estan relacionades amb aquest PID, per tal de constituir en la mesura del possible un seminari d’estudiants. Això es reforçarà en el projecte actual mitjançant el treball de còmics concrets en l’aula d’algunes assignatures. Per últim, es preveu una fase de transferència dels resultats en termes de presentació en congressos i publicacions especialitzades en innovació docent i una pàgina web pròpia.

Objectius

La finalitat del projecte és donar a conèixer a la comunitat educativa, i principalment a l’alumnat del grau de Sociologia -però també al seu professorat- la utilitat del còmic com a eina analítica, d’aprenentatge i transferència.

Descripció del context i estat actual de la millora proposada

Pel que fa al còmic com a eina analítica, val a dir que diverses universitats han implementat estudis de màster relacionats amb el còmic, entre elles la Universitat de València, però també les universitats d’East Anglia i Dundee, ambdues al Regne Unit i les de Teeside i California College of Arts als EUA. A més, són nombroses les publicacions acadèmiques relacionades amb l’anàlisi del còmic, incloent la sociològica, entre les quals en destaquen Journal of Graphic Novels and Comics; Comics Grid o Studies in Comics, la primera d’elles indexada com a Q1 en Scimago SJR. També és cada vegada més habitual trobar articles sobre còmics en revistes generalistes, com és el cas de l’article del coordinador d’aquest PID en el número 801 de la revista Arbor

Pel que fa al còmic com a ferramenta d’aprenentatge, es tracta d’un mitjà pel qual es poden presentar continguts relacionats amb diferents disciplines, com es pot comprovar en l’àmbit de la sociologia en casos com ara els de Barker (2016) sobre la teoria queer; Barker (2019) sobre l’anàlisi de gènere; Jenainati (2019) sobre el feminisme; o Cryan et al. (2019) sobre el capitalisme, entre altres.

Per últim, hi ha encara la utilització del llenguatge del còmic per a fer la transferència dels resultats d’una investigació a la societat. És ben conegut el cas de la tesi doctoral presentada per Nick Sousanis en format de còmic (Sousanis, 2015), que sembla que va obrir el camp a diferents especialitats acadèmiques. Això dona accés a diferents àrees de coneixments, en tant que el còmic es converteix també en ferramenta d’aprenentatge, de la qual se’n poden extraure continguts relacionats amb diferents disciplines. Aquests són els casos de les recerques dutes al còmic per diferents autors, que narren processos d’investigació empírica que després han sigut duts al còmic  de manera individual o amb el recolzament de diferents equips (Vigurs, Jones i Harris, 2016; Hamdy et al. 2017; Stephens, 2020; Carrier-Moisan et al., 2020).

Tot això fa que ens plantegem que el còmic és una oportunitat per a la sociologia, que està en ple desenvolupament, com demostra que la major part de les referències són molt recents, i que això podria beneficiar tant el grau com el nostre estudiantat, que tindria una temàtica per a explorar en els diferents treballs acadèmics i de final de grau que ha de desenvolupar al llarg de la seua estada a la universitat.

Subvenció

Subvenció concedida: 400€

Graus implicats
Grau en Sociologia
Doble Grau en Sociologia i en Ciències Polítiques i de l'Administració Pública
Assignatures implicades

Hi ha implicat el Grau en Sociologia i el Doble Grau en Sociologia i Ciències Polítiques

Les assignatures implicades, en principi, són les següents, tot i que es podria ampliar a altres assignatures perquè el procés de tria de POD pot fer variar alguna d’aquestes assignatures i afegir-ne d’altres noves que encara es desconeixen:

- Introducció a l’Antropologia Social, 1r grau (codi 34422). 

- Estructura i canvi social, 2n grau (codi 34404). 

- Informàtica aplicada a la investigació sociològica, 1r grau (codi 34413). 

Estudiantat a qui va dirigit

Estudiants dels Grau en Sociologia i el Doble Grau en Sociologia i Ciències Polítiques

 

Esdeveniment on es presenta

El Projecte d’Innovació Docent s’ha presentat en diverses jornades i congressos al llarg de les seues quatre edicions. Si bé enguany no s’ha presentat com a tal en cap congrés o jornada, sí que s’han fet presentacions relacionades amb l’objecte del PID. Aquest és el cas de la comunicació “¿Quiénes son los adolescentes que leen cómic? Un estudio con los atos de PISA 2018”, presentat al XV Congreso Español de Sociología celebrat a Sevilla; o també la comunicació “Revisió sistemàtica sobre còmic i educació abans de 1954”, presentada al II International Conference Teaching with Comics”, celebrat a Alacant.

Resultats

Resultats del projecte:

Resultats obtinguts, grau de consecució dels objectius inicials.
Objectius inicials i grau de consecució
1.
Utilitzar els còmics no només com a ferramentes d’anàlisi de la realitat, sinó també com a eines d’aprenentatge des del punt de vista d’una metodologia activa.
Aquest objectiu s’ha aconseguit de manera parcial. Si bé no s’ha treballat de manera directa, sí que s’ha fet difusió tant mitjançant publicacions acadèmiques del coordinador del PID (Giner-Monfort, 2023; Giner-Monfort, 2024a; Giner-Monfort, 2024b) com des de les xarxes socials de Sociocòmic i la participació en congressos nacionals i internacionals (III Congrés Internacional d’Estudis Universitaris sobre el còmic/ II International Conference Teaching with Comics, 2024; XV Congreso Español de Sociología, 2024). D’altra banda, el seminari Sociocòmic ha sigut l’espai on s’ha difós aquesta possibilitat, tant entre l’alumnat com entre el professorat. Això ha succeït tant entre les persones que van assistir presencialment al seminari com entre les que han pogut visualitzar-lo a través de la plataforma Youtube mitjançant l’usuari de la Facultat de Ciències Socials.
2.
Inclusió de diferents vies d’interpretació del còmic des de l’àmbit de l’anàlisi de contingut, de l’anàlisi de discurs, contextualització històrica i temporal i anàlisi des de l’àmbit dels mitjans de comunicació (audiències, recepció).
De la mateixa manera que l’anterior, aquest objectiu s’ha aconseguit de manera parcial via publicacions acadèmiques del coordinador del PID (Giner-Monfort, 2023; Giner-Monfort, 2024a; Giner-Monfort, 2024b) com des de les xarxes socials de Sociocòmic i la participació en congressos nacionals i internacionals (III Congrés Internacional d’Estudis Universitaris sobre el còmic/ II International Conference Teaching with Comics, 2024; XV Congreso Español de Sociología, 2024).
3.
Descobrir bibliografia i referències acadèmiques estatals i internacionals que recolzen l’existència dels estudis sobre el còmic en general, i de la sociologia del còmic, en particular.
Aquest objectiu ha estat suficientment cobert, en part gràcies a les publicacions acadèmiques com també amb la participació en congressos nacionals i internacionals, ambdós ressenyats anteriorment.
4.
Guiar l’alumnat en la realització de TFG i TFM basats en l’anàlisi d’un còmic, d’una série de còmics, de l’obra completa d’un autor/a, d’una nissaga de personatges, etc.
Aquest objectiu no s’ha complit perquè l’estudiantat de TFG que s’ha tutoritzat ha preferit altres temes i, com a tutores i tutors, hem preferit no forçar l’elecció de tema.
Objectius específics nous
1.
Creació d’un repositori de recursos sobre sociologia i còmic, incloent els vídeos dels seminaris Sociocòmic anteriors.
Aquest objectiu específic nou s’ha complit en part, gràcies a la posada a disposició del perfil de Youtube de la Facultat de Ciències Socials, on s’han penjat els vídeos de les 4 edicions de Sociocòmic.

2.
Creació de materials acadèmics que puguen servir com a guia per al nostre estudiantat a l’hora de dur a terme treballs de diferents assignatures del grau o TFGs, especialment a partir dels còmics que han estat presentats al Seminari Sociocòmic en les seues edicions anteriors però també a partir d’obres que no hagen estat presentades al seminari.
No podem dir que aquest objectiu s’haja complit, donat que no s’han creat materials acadèmics, més enllà de les publicacions a què s’ha fet referència anteriorment.

Fortaleses i febleses del projecte, obstacles trobats, estratègies de resolució i propostes de millora.
La principal fortalesa del projecte ha estat la continuïtat en el temps i haver trobat alguns còmplices pel camí, com ara la Càtedra d’Estudis del Còmic-UV.
La principal feblesa ha estat la dificultat per a coordinar l’equip de treball i la complicació que suposava introduir còmics en les aules, tant pel que fa a la necessitat de comprar diversos exemplars o deixar que fora l’alumnat l’encarregat de la compra com per la incompatibilitat de certes assignatures amb l’objecte del Projecte d’Innovació Docent (com a exemple, les que imparteix el coordinador: Socioestadística i Informàtica aplicada a la investigació sociològica). A més, hi ha el fet que des de març de 2024 soc vicedegà de la Facultat de Ciències Socials, amb la qual cosa em resultarà difícil seguir coordinant el Projecte d’Innovació Docent.
Les estratègies de resolució que s’han seguit han estat diverses: d’una banda, s’ha treballat amb el professorat de les assignatures que tenen més possibilitats d’introduir elements gràfics en les assignatures per a trobar els còmics que més s’ajustaren a l’aula (per exemple, Padrines en l’assignatura d’Antropologia o La Casa en Sociologia Urbana).
Les propostes de millora que faríem de cara al futur passarien per reorientar els objectius del Projecte d’Innovació Docent per a fer-los més realistes.

Materials docents creats

El Projecte d’Innovació Docent ha creat diversos documents durant el curs acadèmic. Concretament, enguany s’ha creat:
-
Un vídeo del Seminari Sociocòmic, que es pot consultar al següent enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=cBPT60u76qI
-
Una publicació sobre el Seminari Sociocòmic que ha aparegut en un llibre editat per Dykinson (Giner-Monfort (2023).
-
Una publicació acadèmica sobre les investigacions científiques sobre còmics en les dècades dels anys 30, 40 i 50 als Estats Units d’Amèrica, en la revista Journal of Graphic Novels and Comics (Giner-Monfort, 2024a).

-
Una publicació acadèmica sobre les investigacions sobre còmics dutes a terme des del Bureau of Applied Social Research als anys 40 del segle XX als Estats Units d’Amèrica, en la revista The Comics Grid (Giner-Monfort, 2024b).

Coordinació
  • GINER MONFORT, JORDI
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
Membres
  • GINER MONFORT, JORDI
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
  • ALBERT RODRIGO, MARIA JOSE
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • GRAU MUÑOZ, ARANZAZU
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • PEREZ ALONSO, YAIZA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • TORRES PEREZ, FRANCISCO JOSE
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Estructures associades
Facultat de Ciències Socials
Sociologia i Antropologia Social
PLAYLIST