Càtedra Joventut UV GVAUniversitat de València Logo del portal

Des de la Càtedra de Joventut de la Universitat de València s’ha impulsat una intervenció específica orientada a la reconstrucció social i comunitària dels territoris afectats per la DANA. Aquesta acció se situa en el nostre àmbit propi de treball (adolescència, joventut i professionals que les acompanyen) i respon a la funció social i institucional de la Càtedra: dinamitzar la transferència de coneixement perquè siga útil i aplicable al territori.

El projecte s’ha centrat en donar suport als i les professionals de joventut dels municipis afectats, de manera que puguen, al seu torn, acompanyar adolescents i joves en el procés d’adaptació, recuperació i reconstrucció que cal emprendre després de l’impacte emocional, comunitari i territorial de la DANA.

Aquesta intervenció es planteja a curt, mitjà i llarg termini, a partir de quatre mirades interrelacionades: salut mental, empoderament, comunitària i mediambiental.

Des d’aquest enfocament s’han desenvolupat les següents línies d’acció:

1. Recolzament als i a les professionals de joventut del territori

S’ha oferit suport emocional i formatiu als equips professionals que han viscut situacions traumàtiques o que estan intervenint amb població que les ha viscut, situació que pot generar traumatisme vicari (estrès derivat de l’exposició continuada al sofriment d’altres persones). S’ha realitzat formació als i les professionals de l’Horta Sud i la Ribera Alta, amb la participació de Diana Paricio i Beatriz Miralles, expertes en intervenció psicològica i comunitària en contextos de trauma.

2. Promoció de l’activisme climàtic entre adolescents i joves

La implicació juvenil és clau davant la crisi climàtica: són la generació que viurà els majors impactes, però també la que pot impulsar les transformacions necessàries. A més, la participació i l’empoderament tenen també un efecte reparador i generador de futur. S’ha treballat amb la Mancomunitat de l’Horta Sud, el teixit associatiu mediambiental del territori (Acció Ecologista-Agró, Associació de Vela Llatina de Silla, ANEC) i el Servei Civil Internacional, així com amb serveis de joventut de l’Horta Sud i la Ribera Alta i les associacions valenciana i catalana de professionals de joventut, en la preparació d’un camp de treball d’activisme climàtic. Tot i que no es va poder dur a terme a l’estiu, es reprograma per a final d’any (2025).

3. Foment de l’alfabetització mediàtica i el pensament crític (MIL-CT)

La Alfabetització Mediàtica, Informacional i el Pensament Crític (MIL-CT) és una competència fonamental per a adolescents i joves en l’actual entorn digital, on la desinformació i les fake news circulen amb gran intensitat. L’experiència de la DANA va mostrar clarament com la desinformació pot generar descohesió social i incrementar l’estrés comunitari, dificultant els processos col·lectius de reconstrucció. La MIL-CT proporciona eines per a identificar i seleccionar informació fiable, analitzar i interpretar de manera crítica els continguts i construir una opinió pròpia basada en l’evidència. També afavoreix la participació activa i responsable en la vida democràtica, ja que contribueix al desenvolupament de ciutadania informada i capaç d’exigir transparència i responsabilitat en la presa de decisions. A més, potencia la creativitat digital i la producció de continguts ètics, respectuosos i socialment útils, promovent que les persones joves passen de ser només consumidores a esdevenir emissores i creadores de discurs.

Aquesta línia de treball ha estat present de manera destacada en diferents accions de la Càtedra: va constituir l’eix central de la III Jornada d’Acompanyament, ha orientat el desenvolupament dels Tallers de Tardor i continua com una de les línies principals del projecte Skills Maps. En aquest marc, s’ha establit una col·laboració estable entre l’IVAJ, la UJI (a través de la Càtedra RTVE de Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica) i la Càtedra de Joventut UV, amb l’objectiu de impulsar accions formatives, recursos compartits i projectes conjuntament orientats al territori.

4. Inclusió de les persones joves en el redisseny dels seus territoris

La participació de les persones joves en la planificació urbana i territorial és essencial perquè les decisions incorporen les seues necessitats, perspectives i formes de viure el territori. Aquesta implicació contribueix a una reconstrucció comunitària i reparadora, en què els i les joves no siguen només receptors de decisions, sinó agents actius en el procés.

Aquesta línia de treball promou la creació de entorns més verds i sostenibles, sistemes de mobilitat pública eficients, espais d’oci saludables i habitatge assequible per a estudiants i joves treballadors. Es tracta d’impulsar models de territori que afavorisquen el benestar, la cohesió social i el futur compartit.

En aquest marc, s’ha iniciat una col·laboració amb la Fundació Princesa de Girona i la Mancomunitat de l’Horta Sud, orientada a donar suport a iniciatives comunitàries que treballen per repensar la ciutat amb participació juvenil. Paral·lelament, s’estan generant sinergies entre urbanistes, arquitectes, projectes Urbact i cooperatives de treball comunitari, amb l’objectiu d’implicar joves com a agents d’innovació en la planificació urbana. A partir d’aquest procés, s’està constituïnt un grup de professionals i actors locals vinculats al territori que treballen conjuntament per donar continuïtat a aquesta línia.