University of Valencia logo Logo Science Culture and Innovation Unit - Chair for Science Popularisation Logo del portal

L’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio) participa en el programa Amgen TransferCiència 2025

  • Scientific Culture and Innovation Unit
  • June 10th, 2025
Tallers del programa Amgen TransferCiència 2025, organitzats per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Investigació i la Innovació.
Tallers del programa Amgen TransferCiència 2025, organitzats per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Investigació i la Innovació.

Investigadores de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio), centre mixt de la Universitat de València (UV) i del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), han acostat el món microbià a l’alumnat preuniversitari dins del programa Amgen TransferCiència 2025, que té l’objectiu de fomentar l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica.

El programa Amgen TransferCiència 2025organitzat per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), pretén millorar l’aprenentatge de les ciències, amb una atenció especial a la biotecnologia i la genètica. Enguany, la participació de l’I2SysBio ha sigut a través de tallers expressament dissenyats per als diferents nivells educatius.

La investigadora Àngela Vidal Verdú va impartir el taller «Bioprospecció i bioremediació microbianes: cerca de microorganismes amb aplicacions biotecnològiques» a l’IES Colomina d’Eivissa (24 de febrer). La sessió va començar amb una xarrada sobre la contaminació per plàstics i com la bioremediació microbiana ofereix solucions per a mitigar la contaminació. Els estudis de bioprospecció permeten buscar microorganismes d’interès que puguen ser modificats per a millorar l’eficiència del procés. L’estudiantat assistent va poder aprendre diferents maneres de cultivar microorganismes i com treballar en la seua identificació mantenint l’esterilitat. L’alumnat ha determinat una nova espècie bacteriana mitjançant tècniques informàtiques.

El mateix 24 de febrer, Paola Corbín Agustí i Alba Arévalo Lalanne van impartir la conferencia «Microorganismes i l’ésser humà» a l’IES Santa Maria d’Eivissa i l’IES Doctor Faustí Barberà d’Alaquàs, respectivament. A continuació, es va impartir el taller «La carrera per a la vacuna contra el mal roig». Durant la xarrada es va aprofundir en el paper dels probiòtics, bacteris beneficiosos per a la salut humana, i es van revelar les raons per les quals són un pilar central en el context de la investigació científica desplegada en l’I2SysBio. A través d’un enfocament teòric i pràctic, els assistents aprenen i apliquen procediments bàsics en un laboratori de microbiologia.

Cristina Vidal Verdú va impartir el seu taller a l’IES Cueva Santa de Sogorb, també el 24 de febrer. Primerament va fer una introducció teòrica sobre la biologia dels virus i el funcionament de les vacunes. Després, l’alumnat es va constituir en «comitès avaluadors» de l’eficàcia de diverses vacunes candidates contra el virus del Nil, utilitzant tècniques immunològiques.

El 28 de març, Víctor Garrigós Centelles va dur a terme una activitat divulgativa a l’IES Patraix de València, que va consistir en un repàs a l’evolució històrica de la biotecnologia. La discussió es va centrar en els enzims de restricció, la diferència entre l’ADN genòmic i un plasmidi i com interpretar els resultats d’una electroforesi en gel d’agarosa, tècniques rutinàries de qualsevol laboratori de biotecnologia. 

Finalment, el 16 d’abril, Cecilia Picazo Campos va impartir el taller «Una aventura d’un detectiu d’ADN» a l’IES Pere Boïl de Manises. L’activitat parteix d’un assassinat. En l’escena del crim es descobreixen mostres biològiques de l’assassí. Amb aquestes mostres, l’estudiantat extrau ADN, l’amplifica, el separa, el visualitza i el compara amb altres mostres per determinar quin dels tres possibles sospitosos és el culpable. A través d’aquesta activitat, l’estudiantat descobreix la importància de la biotecnologia en la vida quotidiana.

Images: