
shutterstock. Shutterstock
Cruz Pérez Pérez, Universitat de València
La bicicleta constitueix un mitjà de transport barat, eficient, ecològic, fàcil d'usar i que proporciona beneficis físics i psicològics immediats a les persones que n’utilitzen. Per aquesta raó diversos campus universitaris iberoamericans i europeus fomenten l'ús de la bicicleta els darrers anys amb l'objectiu d'introduir en la vida universitària hàbits de mobilitat més sostenibles.
Per aconseguir aquest objectiu, moltes universitats han pres mesures com ara crear un servei de préstec de bicicletes, aplicar descomptes en el bo de lloguer de bicicletes públiques, prestar ajuda mecànica, facilitar l'accés a les dutxes del camp d'esports, ampliar del nombre d'ancoratges, desplegar campanyes de foment de l'ús de la bicicleta amb premis mensuals segons els quilòmetres recorreguts, etc.
Amb tot això s'han aconseguit avanços significatius en l'ús de la bicicleta per part de l'alumnat, però queda l'assignatura pendent de potenciar l'ús de la bicicleta entre el professorat i el personal d'administració i serveis, col·lectius a què generaria grans beneficis per a la salut i el benestar.
Impuls i acompanyament
Atenent aquesta necessitat, el Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable de la Universitat de València ha posat en marxa un curs de cicloturisme dirigit a les persones de l'àmbit universitari interessades en l'ús de la bicicleta que pot servir de referència a altres universitats.
El curs informa el professorat i el personal universitari sobre l'ús de la bicicleta com a mitjà habitual de desplaçament i d'oci: els seus beneficis per a la salut, pel fet de reduir el nivell d'estrès i aprofitar el temps de transport per a fer un exercici moderat; els seus beneficis per al medi ambient, perquè evita l'emissió de CO2, i el descobriment de les possibilitats que existeixen de fer rutes, excursions, eixides per la ciutat i turisme familiar.

Participants en el curs, descobrint rutes. Del'autor provided
També s'ofereix l'impuls i l’acompanyament necessaris per a iniciar aquesta activitat ajudant els participants a triar la bicicleta més adequada a les seues necessitats, ja siga pròpia o en préstec, adquirint les nocions bàsiques per a la circulació per entorns urbans o fent excursions en grup pels parcs naturals que envolten la ciutat.
No donar res per sabut
Encara que podem pensar que anar en bici és una cosa coneguda per la majoria de la població i que no cal gens de formació extra, és fonamental disposar de la informació, el suport i l’acompanyament necessaris, sobretot per a començar. En cas contrari, és una pràctica que s'acaba abandonant per factors variats; per exemple, l'ús d'una bicicleta inadequada per a les nostres necessitats.
També cal tenir en compte que les bicicletes, tot i la seua aparent senzillesa, han experimentat una revolució tecnològica molt important durant els darrers anys. Per això, una bicicleta bàsica d’avui dia funciona molt millor que una de gamma mitjana o alta de fa unes dècades.
Disposar d’explicacions de persones expertes sobre quin és la bici més adequada a les nostres necessitats, sobre com crear l'itinerari idoni per al transport de casa a la universitat, a més d'ensenyar el manteniment bàsic i l'ús de les noves tecnologies aplicades a la bicicleta, és fonamental perquè l'ús de la bicicleta es convertisca en un hàbit.
Ajuda tecnològica
El curs també inclou sessions teòriques per a aprendre a utilitzar la tecnologia digital aplicada a la bicicleta, cosa que resulta crucial per a fomentar-ne l’ús. S'aprèn a instal·lar un comptaquilòmetres senzill, a usar un GPS o el mòbil com a substitut, a enregistrar un recorregut fet, a editar-lo i a compartir-lo a través d'una plataforma digital, a crear les nostres pròpies rutes digitalment (tracks) i seguir-les, a crear punts d’interès (waypoints), a inserir fotografies, etc.
Aquesta tecnologia és fonamental per a planificar les excursions, visualitzar el recorregut que emprendrem, analitzar-ne les dificultats i, en acabar, per a comptar els quilòmetres fets, les altituds superades, els llocs més interessants que hem travessat i poder compartir-ho amb altres companys.
La revolució de les bicicletes elèctriques
Però no tothom està en condicions d'iniciar-se en l'ús de la bicicleta, sobretot per qüestions d'edat o de forma física. A més, a les ciutats que no són planes representa un gran inconvenient per als no iniciats.
Per això en el curs s'informa detalladament sobre les possibilitats i opcions de les bicicletes elèctriques i es dona l'opció de provar-ne almenys un model.
Les bicis elèctriques constitueixen una autèntica revolució tecnològica, amb un gran impacte tant per a la mobilitat com per a l'exercici físic i la diversió. L'avantatge està en el fet que tenen diversos nivells d'assistència elèctrica en funció de l'esforç que vulguem fer. Això permet arribar a qualsevol lloc amb un esforç moderat, però no impedeix que, si es vol practicar esport, es puguen utilitzar amb una assistència elèctrica menor. Cal tenir en compte que si no es mouen els pedals, el motor no s'activa, i que a partir dels 25 km/h es desactiva la força del motor.
Lamentablement, aquestes bicicletes són substancialment més cares. Però, igual que l'invent de la bicicleta clàssica en el segle XIX va quedar eclipsat pel dels cotxes amb motor de combustió, en aquest cas podria ser al contrari. Les bicicletes elèctriques, a mesura que baixen els preus i que se’n generalitze l’ús, podrien representar l'ocàs de la utilització del cotxe a les ciutats.
Cruz Pérez Pérez, Catedràtic del departament de Teoria de l'Educació, Universitat de València
Aquest article es publicà originalment en The Conversation. Llegiu l'original.