Logo de la Universitat de València Logo Postgrau Títols propis de la Universitat de València Logo del portal

Diploma d'Especialització Gestió de la Mobilitat Intel·ligent i Espai de Dades

Dades generals
Objectius
El present Diploma d'especialització està orientat a la formació de tècnics de les autoritats públiques, operadors del sector de la mobilitat, empreses col·laboradores i professionals interessats a desenvolupar la seua carrera en l'àmbit de la digitalització de la mobilitat.

Així doncs, al llarg del curs s'abordaran en profunditat aspectes sobre la mobilitat, el trànsit i el transport, així com les funcions i responsabilitats de cada entitat vinculada els Sistemes Intel·ligents de Transport (ITS), oferint les habilitats i coneixements necessaris per a la seua correcta aplicació en diferents entorns professionals. Per a això, el programa treballarà la planificació, disseny, implementació, operació i manteniment dels ITS, així com el cicle complet de recopilació, neteja, emmagatzematge i anàlisi de la informació. Així mateix, s'aprofundirà en el desenvolupament i implementació de serveis innovadors dins del marc de la Mobilitat com a Servei (MaaS), analitzant les estructures del mercat i factors clau que sustenten aquestes iniciatives.

A aquest efecte, els objectius del curs se centraran en: - Proporcionar un domini sòlid dels aspectes fonamentals de la mobilitat.
- Capacitar en el desenvolupament, implementació i gestió dels Sistemes Intel·ligents de Transport (ITS).
- Garantir un domini integral de la gestió de dades.
- Analitzar i comprendre els models de negoci en mobilitat.
Curs acadèmicCurs 2025/2026
Tipus de cursDiploma d'Especialització
Modalitat:On-line
Preu matrícula 1.500 € (Importe preu al públic)
Preu general750 € (Importe preu al públic)
Personal Projecte DS4M 
Termini de preinscripció30/09/2025
Data d'inici cursoctubre 2025
Data de finalització curs juny 2026
Edició1 ª
Codi títol25623080
Crèdits:36.00 Crèdits ECTS
Horari EN LINIA
Lloc d'imparticióInformació no disponible
Eixida professional
Amb aquesta formació, l'alumne estarà capacitat professionalment per a ocupar llocs Tècnics dins de les àrees de Trànsit, Transport i Mobilitat en l'àmbit públic i privat
Direcció
OrganitzadorInstitut Universitari d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària. INTRAS
DireccióFrancisco Manuel Alonso Plá
Director del Instituto Universitario de Investigación en Tráfico y Seguridad Vial. INTRAS (Universidad de Valencia).
Jaume Barceló i Bugeda
Profesor Emérito de la Universidad Politécnica de Catalunya, departamento de Estadística e Investigación Operativa. Asesor estratégico y miembro de Consejo Científico de PTV Group.
Més Informació
Telèfon 96 160 3000
Admissió i matrícula
Termini preinscripció30/09/2025

Documentació electrònica a adjuntar

 

Normes generals

  • En cas de voler presentar la preinscripció i la documentació en suport paper, haurà de descarregar, seguir les instruccions i omplir el següent formulari.
  • No s'admetrà cap sol.licitud d'inscripció que no siga omplida degudament.
  • La persona sol.licitant ha d'acceptar sotmetre's a les proves i/o a l'entrevista que convoque prèviament el comitè de selecció.
  • La selecció la realitzarà la comissió que s'establirà en cada cas seguint les directrius del director del curs.
  • En cas de renúncia a la plaça l'alumne haurà de comunicar-ho a la Fundació Universitat-Empresa de València - ADEIT.

És interessant que consulte el reglament que regula els Títols Propis de Postgrau i Programes de Formació Contínua de la Universitat de València en l'apartat corresponent d'esta mateixa pàgina web.

Important: La taxa d'expedició de Títols i Certificats no està inclosa.

Programa
1. Introducción al fenómeno de la movilidad
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Concepte i fins de la mobilitat: Amb la finalitat de comprendre el seu significat, implicacions en la vida quotidiana i els fins que persegueix en el desenvolupament de les ciutats i la societat, s'analitzarà de manera integral el concepte de mobilitat diferenciant-la del simple desplaçament. A més, s'exploraran els diferents fins d'aquesta com la connectivitat, l'accessibilitat i la reducció d'impactes ambientals i socials, donant rellevància al seu paper en la planificació urbana, l'accés a oportunitats i la sostenibilitat.
2. Elements de la mobilitat: S'identificaran i descriuran els principals components del sistema de mobilitat i la seua influència en l'eficiència i sostenibilitat dels desplaçaments de les persones i les mercaderies. Per a això, s'abordaran els diferents elements que conformen la mobilitat (vehicle, conductor, infraestructura i passatger, entre altres) analitzant la interrelació entre ells i el seu paper en la configuració d'un sistema de mobilitat eficient, accessible i respectuós amb el medi ambient.
3. Actors que intervenen en la mobilitat: S'identificaran els diferents actors implicats en la mobilitat i els seus rols en la planificació, operació i regulació del transport. A aquest efecte, s'analitzarà el paper de les administracions públiques, les empreses de transport, els usuaris, els organismes de seguretat i les organitzacions socials i mediambientals. Així mateix, s'examinaran les dinàmiques de cooperació i conflicte entre aquests actors, així com la seua influència en la presa de decisions en matèria de mobilitat.
4. Objectius en la gestió de la mobilitat: Atès que la mobilitat és un fenomen complex quant a la diversitat d'actors implicats i els impactes que comporta, en aquest tema s'analitzaran els principals aspectes que intervenen en la gestió de la mobilitat com ara:
Seguretat Viària: l'objectiu del qual se centra en establir estratègies i medidas
 
2. Soluciones y estrategias eficaces para mejorar la movilidad
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:

1. Solucions de mobilitat: presentant les diferències entre les mesures estructurals, tecnològiques i de gestió, analitzant exemples exitosos en diverses ciutats i el seu impacte en la millora de la mobilitat.
2. Transport Públic: destacant el seu paper com a eix vertebrador de la mobilitat sostenible. Per a això, s'analitzaran els diferents modes (autobús, metre, tramvia, tren de rodalia) i les estratègies per a millorar la seua eficiència, cobertura, accessibilitat i atractiu enfront del vehicle privat.
3. La Gestió de l'aparcament: destacant el seu paper com a eix vertebrador de la mobilitat sostenible. Per a això, s'analitzaran els diferents modes (autobús, metre, tramvia, tren de rodalia) i les estratègies per a millorar la seua eficiència, cobertura, accessibilitat i atractiu enfront del vehicle privat.
4. El Taxi i les VTC: examinant el paper del taxi i dels vehicles de transport amb conductor (VTC) dins de l'ecosistema de mobilitat urbana, destacant la seua regulació, competència amb el transport públic i el seu potencial d'integració en sistemes de mobilitat compartida.
5. La Mobilitat Ciclista i Vehicles de Mobilitat Personal: explorant les condicions necessàries per a fomentar la mobilitat amb bicicleta i l'ús de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), incloent-hi infraestructures específiques, regulació, mesures de seguretat i la seua complementarietat amb altres modes de transport.
6. La Mobilitat Elèctrica: s'abordarà el paper de l'electrificació en la mobilitat, abordant vehicles privats, transporte públic i micromobilitat elèctrica. A més, es tractaran aspectes com a infraestructura de recàrrega, incentius i l'impacte de la sostenibilitat.
7. Gestió de la Demanda: s'estudiaran les eines i estratègies utilitzades per a regular la demanda de mobilitat en diferents contextos. D'una banda, en situacions normals, s'analitzarà la tarifació dinàmica, la priorització del tr
 en el trànsit.
13. Gestió Basada en Activitats: s'explorarà un enfocament de mobilitat centrat en les necessitats de desplaçament segons les activitats diàries de les persones, optimitzant la planificació del transport en funció de la demanda real.
14. Responsabilitat basada en les competències: s'estudiarà el repartiment de responsabilitats entre administracions, operadors i ciutadans en la gestió de la mobilitat, identificant competències clau i models de governança eficaces.
15. Mobilitat com a Servei (MaaS): es presentarà el concepte de Mobilitat com a Servei (MaaS) que integra diferents modes de transport en una única plataforma digital, permetent la planificació i pagament de viatges multimodals de manera eficient i sostenible. Ací es posa el focus en l'experiència d'usuari i la facilitat d'ús dels serveis de mobilitat.
 
3. Datos en movilidad
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:

1. El valor de les dades en l'actualitat: S'analitzarà la creixent importància de les dades en la gestió de la mobilitat i la presa de decisions. Per a això, s'estudiarà com la recopilació, anàlisi i interpretació d'aquests permet optimitzar infraestructures, millorar l'eficiència del transport i dissenyar polítiques basades en l'evidència. De la mateixa manera, s'abordarà l'impacte de les noves tecnologies en la disponibilitat i ús de les dades.
2. Fonts de dades: s'identificaran i classificaran les principals fonts de dades en mobilitat (sensors de trànsit, dades GPS, registres de transport públic, enquestes de mobilitat, xarxes socials i dades obertes) explorant l'accessibilitat d'aquestes dades, precisió i limitacions.
3. Tractament de les diverses fonts de dades: s'estudiaran metodologies per al processament, neteja i estructuració de les dades obtingudes de diferents fonts. A més, s'abordarà la importància de la qualitat de les dades, els desafiaments en la seua estandardització i les eines utilitzades per a millorar la seua fiabilitat.
4. Fusió de dades: s'analitzarà el procés d'integració de dades provinents de diferents fonts per a obtenir informació més completa i precisa sobre la mobilitat. Per a això, s'estudiaran tècniques de fusió de dades, les seues dificultats i limitacions, presentant metodologies per a identificar les millors pràctiques en aquest camp, realitzant exercicis bàsics per a interpretar els resultats obtinguts.
5. Casos d'Ús: es presentaran aplicacions reals de les dades en mobilitat incloent la planificació del transport públic, la gestió del trànsit en temps real, la predicció de la demanda de mobilitat i el disseny d'estratègies de mobilitat sostenible. Per a això, s'estudiaran exemples de projectes exitosos on les dades han sigut clau en la presa de decisions.
 
4. Modelos de transporte: planificación, operación y mesoscópicos
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:

1. Introducció als Models de Transport: es presentarà el concepte de modelització en transport, la seua utilitat en la planificació i gestió de la mobilitat i els principals tipus de models utilitzats. A aquest efecte, s'abordarà la relació entre els models i la presa de decisions, així com les seues limitacions i abastos en diferents contextos.
2. Models macroscòpics: s'analitzaran les seues aplicacions en la planificació estratègica i en l'avaluació d'infraestructures a gran escala. Així doncs, s'abordaran les quatre etapes de planificació del transport: generació de viatges, distribució, elecció modal i assignació de trànsit.
3. Models microscòpics: s'abordarà el seu funcionament, eines disponibles i casos d'ús en simulacions detallades de trànsit i optimització operativa. Per a això, s'exploraran els models microscòpics que permeten simular el comportament individual de vehicles, vianants i mercaderies en la xarxa de transport.
4. Models mesoscópicos: Es descriuran els models mesoscópicos, que combinen característiques dels models macroscòpics i microscòpics, oferint un equilibri entre precisió i eficiència computacional. S'analitzaran les seues aplicacions en la gestió del trànsit en temps real i en l'avaluació dinàmica de mesures de mobilitat.
 
5. Estandares en el intercambio de datos de movilidad
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
. Introducció a l'estàndard DATEX II: aquest és l'estàndard europeu per a l'intercanvi d'informació sobre trànsit i mobilitat, dissenyat per a facilitar la interoperabilitat entre diferents actors. Des de la seua creació, ha evolucionat per a adaptar-se a les necessitats d'una mobilitat cada vegada més digitalitzada i connectada. Aquest estàndard s'emmarca en la normativa europea, assegurant consistència en la seua aplicació, i es basa en una estructura modular i una metodologia que prioritza la flexibilitat i l'eficiència. En aquest tema introductori, explorarem la seua història, marc normatiu, organització i enfocament metodològic.
a. 2. Protocol d'intercanvi (EXCHANGE): El protocol d'intercanvi DATEX II és el nucli que permet la transmissió eficient i estandarditzada d'informació sobre trànsit i mobilitat entre diferents sistemes i organitzacions. En aquest apartat, es descriuran els principis fonamentals, les tecnologies subjacents i els processos que fan possible la seua implementació, destacant el seu paper en la digitalització de la mobilitat.
b. 3. Model de dades. Conceptes bàsics: El model de dades de DATEX II és essencial per a estructurar i intercanviar informació de manera estandarditzada en l'àmbit del trànsit i la
mobilitat. En aquest tema, s'abordaran les parts comunes del model especificat en UML, i que inclouen les classes, atributs i relacions bàsiques de les diferents publicacions DATEX II. A més, s'exploraran els diferents tipus de sistemes de localització suportats per DATEX II, com són les localitzacions ALERT-C, coordenades geogràfiques, TPEG i altres mètodes de localització, que garanteixen la precisió geogràfica de les dades i la seua interoperabilitat en diversos contextos.
c. 4. Model de dades. Informació de trànsit i sensors: s'abordaran les diferents publicacions de dades dins de l'estàndard DATEX II, començant amb la publicació de situacions, que permet l'intercambi
 
6. Espacio de datos en movilidad
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. La Dada. Conceptes Bàsics. Gestió de Dades: s'introduirà el concepte de dada i les seues propietats fonamentals. S'abordaran aspectes clau de la gestió de dades, incloent-hi la seua captura, emmagatzematge, processament i anàlisi; destacant la importància de la qualitat de la dada i el seu impacte en la mobilitat.
2. Dades en Mobilitat: S'exploraran els diferents tipus en l'àmbit de la mobilitat, des de dades d'infraestructures i serveis fins a aquells generats per usuaris i sensors; analitzant les seues fonts formats i valor per a la planificació i operació del transport.
3. Concepte d'Espai de Dades: es definirà què és un espai de dades, els seus principis fonamentals i la seua importància en la mobilitat. S'examinarà el paper dels espais de dades en la integració de múltiples fonts d'informació i el seu impacte en la interoperabilitat del sistema de transport.
4. Elements dels Espais de Dades: S'identificaran els components clau d'un espai de dades, incloent-hi plataformes tecnològiques, estàndards d'intercanvi, mecanismes de governança i models de negoci associats. Així com les millors pràctiques en el seu disseny i gestió.
5. Desplegament d'un Espai de Dades: Es presentaran metodologies i estratègies per a la implementació d'espais de dades en mobilitat, abordant aspectes tècnics, reguladors i organitzatius, així com els principals desafiaments en el seu desenvolupament i escalabilitat.
6. Els espais de dades en l'àmbit de la mobilitat: tipus de dades i aplicacions, actors i cadenes de valor, casos d'ús: S'examinaran les aplicacions pràctiques dels espais de dades en mobilitat, incloent-hi l'optimització del trànsit, la millora de la seguretat viària, la planificació del transport públic i el desenvolupament de solucions MaaS (Mobility as a Service). També s'analitzaran els actors involucrats, les cadenes de valor i els models de go
 
7. ITS & Smart Cities
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:


. Els sistemes ITS en el context de la mobilitat urbana:
2. El rol dels sistemes ITS és crucial en la gestió de la mobilitat urbana actual. Els nous models de socioeconòmics i les noves tecnologies habilitadores convergeixen en aquestes solucions per a fer més eficient i sostenible el desplaçament de persones i mercaderies en el complex ecosistema urbà.
. Control de trànsit urbà: Sistemes que permeten mitjançant semàfors, modificar de manera dinàmica la capacitat de les diferents vies. Així es podran optimitzar els temps semafòrics segons l'objectiu definit. També permeten adaptar de manera dinàmica els temps davant circumstàncies sobrevingudes.
a. Zones de baixes emissions: Eines que permeten controlar la informació d'una zona de baixes emissions, així com generar de forma el més automatitzada que es definisquen les sancions als usuaris que siguen creditores d'ells.
b. ITS en l'aparcament: Els Sistemes de Gestió d'aparcament en la via o fora d'ella permeten realitzar els gestors les operacions convencionals de manera més eficient, a més d'obrir noves possibilitats en la gestió.
3. Sensors i comunicacions per als ITS en la Smart City:Les infraestructures d'adquisició de dades i les comunicacions són una part essencial dels ITS. El coneixement dels sensors i els sistemes de comunicació desplegats ajuda a entendre moltes de les capacitats i limitacions dels ITS.
4. Les infraestructures d'adquisició de dades i les comunicacions són una part essencial dels ITS. El coneixement dels sensors i els sistemes de comunicació desplegats ajuda a entendre moltes de les capacitats i limitacions dels ITS.
5. Manteniment d'instal·lacions i sistemes ITS: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació de cada Sistema Intel·ligent de Transport
6. Visualització de dades i simulació per al monitoratge i control de
 
8. ITS EN EL TRANSPORTE PÚBLICO
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:

1. Sistemes d'ajuda a l'explotació i sistemes d'informació: Sistemes que permeten conèixer en temps real la localització de les flotes i donar instruccions als conductors per al millor acompliment de la xarxa, així com utilitzar la informació per a enviar-li-la als usuaris.
2. ITS per a la gestió de flotes en el transport públic: Eines que permeten planificar l'operació d'una xarxa de Transport Públic optimitzant l'ús dels seus principals recursos: Vehicles i Conductors.
3. ITS en bescanviadors, estacions i parades: Elements que permeten la digitalització dels punts d'intercanvi modal i per tant la seua millor gestió.
4. ITS per a la gestió del cobrament en el transport públic: Eines per al cobrament del Transport Públic de manera electrònica.
5. Manteniment d'instal·lacions en el transport públic: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació del Sistema
 
9. Tráfico Interurbano, Túneles Inteligentes y Sistemas Cooperativos
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:

1. Sistemes d'ajuda a l'explotació i sistemes d'informació: Sistemes que permeten conèixer en temps real la localització de les flotes i donar instruccions als conductors per al millor acompliment de la xarxa, així com utilitzar la informació per a enviar-li-la als usuaris.
2. ITS per a la gestió de flotes en el transport públic: Eines que permeten planificar l'operació d'una xarxa de Transport Públic optimitzant l'ús dels seus principals recursos: Vehicles i Conductors.
3. ITS en bescanviadors, estacions i parades: Elements que permeten la digitalització dels punts d'intercanvi modal i per tant la seua millor gestió.
4. ITS per a la gestió del cobrament en el transport públic: Eines per al cobrament del Transport Públic de manera electrònica.
5. Manteniment d'instal·lacions en el transport públic: Conjunt d'actuacions de manteniment per a aconseguir l'òptima operació del Sistema
 
10. Concepto de MaaS, usuarios, ecosistema y actores
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Definició dels MaaS: S'exploren els orígens i l'evolució de la Mobilitat com a Servei (MaaS). S'analitzaran els seus inicis, com s'ha desenvolupat al llarg del temps i la seua implementació actual en diverses ciutats. A més, es discutirà el futur dels MaaS, considerant les tendències emergents i les tecnologies en desenvolupament que prometen transformar la mobilitat urbana.
2. Usuaris: Centrat en els usuaris dels MaaS, s'aborda la segmentació del mercat i com ajustar l'oferta de productes i serveis per a satisfer les necessitats específiques de diferents grups. S'exploraran les estratègies de màrqueting i preus, així com l'evolució del mercat de MaaS, destacant casos d'èxit i les millors pràctiques.
3. Ecosistemes i Actors: S'ofereix una visió integral de l'ecosistema de MaaS, identificant els rols i responsabilitats dels diferents actors involucrats. Es posarà especial èmfasi en com aquests actors treballen junts per a crear solucions de mobilitat sostenibles i eficients.
 
11. Desarrollo de servicios y modelos de negocios
 El programa proposat es basarà en diferents aspectes clau com:
1. Desenvolupament de serveis: S'explora com desenvolupar serveis de mobilitat innovadors que milloren l'experiència de l'usuari i s'integren eficientment amb les infraestructures urbanes existents. S'abordaran aspectes tècnics com l'arquitectura dels sistemes, el maneig d'APIs i les integracions necessàries. També es tractaran estratègies per a la creació de mercat i les implicacions socials d'aquestes iniciatives, incloent-hi la planificació urbana i la gestió d'incentius i licitacions.
2. Models de negoci: S'aborden els diferents models de negoci que sustenten les iniciatives de MaaS. S'analitzaran diverses estructures de mercat i estratègies per a la generació d'ingressos. Els estudiants aprendran a dissenyar plans de negoci efectius i a gestionar inversions i costos operatius. S'exploraran també les col·laboracions estratègiques necessàries i les estratègies per a escalar els models de negoci en un ecosistema de transport divers que inclou transport públic, taxi, ride-hailing, micromobilitat, carsharing o lloguer de vehicles.
 
12. Trabajo de fin de diploma
 Desenvolupament d'un treball autònom i individual relacionat amb les temàtiques treballades al llarg del curs.
 
Professorat
Nom Cognoms Vinculació + info
Carlos Acha Ledesma Director de Operaciones en ALSA, operador líder en servicios de transporte en autobús, ferroviario y otros servicios relacionados con la movilidad.
Francisco Manuel Alonso Plá Director del Instituto Universitario de Investigación en Tráfico y Seguridad Vial. INTRAS (Universidad de Valencia). + info
Josep Maria Aymami Director de expansión de mercados de AIMSUN, compañía tecnológica especializada en software y servicios de simulación, predicción y análisis de tráfico y transporte.
Pablo Barceló Experto en el desarrollo de soluciones ITS en España.
Jaume Barceló i Bugeda Profesor Emérito de la Universidad Politécnica de Catalunya, departamento de Estadística e Investigación Operativa. Asesor estratégico y miembro de Consejo Científico de PTV Group.
Luis Briceno Arismendi Profesional de ITS España experto en la promoción y el desarrollo de soluciones ITS en España.
Indalecio Candel Gonzalez Jefe de Área de Gestión de la Movilidad en la Dirección General de Tráfico (DGT) en España.
Sebastián de la Rica Castedo Presidente de AIMPE (Asociación de Ingenieros Municipales y Provinciales de España).
Ana María Delgado Caro Investigadora en el Laboratorio Integrado de Sistemas y Tecnologías Inteligentes de Información de Tráfico del IRTIC (Instituto de Robótica y Tecnologías de Información y Comunicación) de la Universitat de València. + info
Mar Edo Torres Directora Departamento de Movilidad y Gestión del Tráfico de CPS España (consultora de Ingeniería del transporte y movilidad).
Cristina Esteban Martínez Profesor/a Titular de la Universidad de Valencia. Secretaria del Instituto Universitario de Tráfico y Seguridad Vial INTRAS (Universidad de Valencia) + info
Mireia Faus Real Profesora Ayudante y Doctora de Investigación del Instituto Universitario de Tráfico y Seguridad Vial INTRAS (Universidad de València) + info
Marcos Fernández Marín Profesor Titular de Informática e investigador en IRTIC (Instituto de Robótica y Tecnologías de Información y Comunicación) de la Universidad de Valencia, acreditado a Catedrático + info
José Francisco García Calderaro Investigador en LISITT perteneciente al Instituto de Robótica y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (IRTIC). Experto en Sistemas Inteligentes de Transporte (ITS), Sistemas de Información y Sistemas Multiagente. + info
Julio García Ramón Ingeniero jefe de la Unidad Operativa Técnica de Circulación del Ayuntamiento de Barcelona.
Gregorio Haro Javaloyes Jefe del Área de Sistemas, Red de Ventas y Atención al Cliente de la Autoridad de Transporte Metropolitano de Valencia (ATMV). Presidente del Comité de ITS en Transporte Público de ITS España
Sampo Hietanen Propietario de Aspectu, consultora estratégica basada en su experiencia pionera en MaaS, dedicada a evaluar y orientar planes de movilidad e integración entre modos de transporte.
Jaime Huerta Gómez de Merodio Secretario de la Asociación de Ingenieros de Tráfico y Técnicos de Movilidad (AITTM). Secretario del Comité Ejecutivo e Institucional de ITS España.
Juan José Martínez Durá Profesor Titular de Informática en la Universidad de Valencia. Director del grupo de investigación LISITT perteneciente al Instituto de Robótica y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (IRTIC) + info
Javier Martínez Plume Profesor Titular de Informática en la Universidad de Valencia. Miembro del grupo LISITT. Experto en campos de los Sistemas Inteligentes de Transporte (ITS), Sistemas de Información, sensores BT y WIFI. + info
Enrique Palma Villalon Gerente General de la empresa tecnológica española Palma Tools enfocada en la movilidad, transporte público y sistemas de acceso sin contacto.
Manuel Pérez Aixendri Profesor del Departamento de Informática de la Universidad de Valencia. Área de conocimiento: ciencia de la computación e inteligencia artificial. + info
Soledad Pérez-Galdós Enríquez de Salamanca Presidenta de ITS España desde junio de 2025. Responsable del Centro de Innovación del Consorcio Regional de Transportes de Madrid (CRTM) y Coordinadora de Infraestructuras en el CRTM.
José Vicente Riera López Profesor Titular de Informática en la Universidad de Valencia. Adscrito al grupo de investigación ARTEC, trabaja con realidad virtual y aumentada, simulación y plataformas de movimiento. + info
José Javier Samper Zapater Profesor Titular de Informática en la Universidad de Valencia. Adscrito al grupo de investigación IRTIC. Experto en Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. + info
Francisco Sanchez Pons Director de ITS del Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (grupo CTAG).
Vicente Sebastian Alapont Doctor en Ciencias Físicas.
Sergio Alejandro Useche Hernández Ayudante Doctor Universitat de València. Investigador del Instituto Universitario de Tráfico y Seguridad Vial INTRAS. Universitat de València + info
Enrique Villalonga Bautista Especialista en Consultoría de Transportes y Movilidad en el Grupo Sener.
Ulises Wensell Martínez Gerente de Estudios de Demanda e Ingresos en Acciona. Experto en planificación de Sistemas de Transporte, estudios de Demanda, Tráfico e Ingresos Económicos.
Metodologia
Metodologia
El present postgrau es durà a terme mitjançant la modalitat en línia asincrònica, oferint flexibilitat en l'accés i visualització dels recursos del programa. En aquest sentit, es fomentarà l'aprenentatge autònom de l'alumnat ja que, durant el període que abaste el títol, aquests tindran accés obert als materials escrits, gravacions de la matèria, activitats interactives i vídeos, entre altres recursos que el professorat considere rellevants per a la formació específica del mòdul a impartir. Igualment, el programa formatiu inclou la retransmissió de conferències dutes a terme per professionals del sector on es debatrà sobre els últims avanços en els sistemes intel·ligents de transport, complementant aquesta formació teòrica amb sessions de resolució de dubtes i casos pràctics. A més, aquesta modalitat afavoreix el constant contacte amb el professorat, fomentant d'aquesta manera la interacció contínua a través de l'aula virtual entre docents i estudiants en activitats com a fòrums de discussió, tutories i/o consultes directes, possibilitant la retroalimentació immediata.
FAQ

TIPUS DE TÍTOLS I CRÈDITS

 
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE UN MÀSTER OFICIAL I UN MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA?
 
S'entén per màster oficial el conjunt d'ensenyaments reglats de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a l'espai europeu d'ensenyament superior (EEES) que han superat un procés d'elaboració i aprovació d'acord amb les normes legals dictades pel Govern i les comunitats autònomes (lleis, decrets, ordres), reconegut en el marc de les normes i acords de l'EEES.

El màster de formació permanent es refereix a estudis que han de superar un procés normatiu intern més flexible i diversificat (a la Universitat), pensat per a oferir un tipus de formació que s'adiga amb les demandes de la societat. En determinats supòsits, aquests estudis propis poden servir per a l'exercici d'activitats professionals, sempre que la normativa legal així ho establisca.
 
 
QUÈ ÉS UN CRÈDIT ECTS?
 
ECTS és l'acrònim d'European Credits Transfer System. És una manera de mesurar la duració dels estudis universitaris que preveu diferents factors, com ara l'assistència a sessions teòriques, l'elaboració de treballs pràctics o la dedicació a pràctiques.

Cada crèdit suposa 25 hores de càrrega de treball de l'estudiant. En els títols propis de la Universitat de València, 1 crèdit ECTS està reconegut amb 10 hores de docència. Per exemple, un curs de 3 crèdits ECTS està reconegut amb 75 hores de dedicació de l'estudiant, de les quals 30 hores són de docència.
QUINS TÍTOLS PROPIS OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
La Universitat de València renova anualment la seua oferta de títols propis. En aquesta oferta podem trobar els títols de postgrau següents: màsters de formació permanent (60, 90 o 120 crèdits ECTS), diplomes d'especialització (entre 30 i 59 crèdits ECTS) i experts universitaris (entre 15 i 29 crèdits ECTS).
 
Tipus de títols propis Crèdits Requisits d'accés
Màster de formació permanent 60,90 o 120 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Diploma d'Especialització 30-59 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Expert/a universitari/ària 15-29 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)

(*) S'hi permet l'accés, condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau en el mateix curs acadèmic, a les persones a les quals els falte menys d'un 10% dels crèdits per a acabar aquests estudis
 
 
QUINS TÍTOLS DE FORMACIÓ CONTÍNUA OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
 
En aquesta oferta podem trobar els títols de formació contínua següents: certificats de formació contínua (15 - 30 crèdits ECTS), i microcredencials universitàries (fins a 15 crèdits ECTS).
 
Tipus de formació contínua Crèdits Requisits d'accés
Certificat de formació contínua 15-30 ECTS No cal acreditar titulació
Microcredencial universitària Fins a 15 ECTS Es pot requerir o no titulació universitària prèvia (*)


(*) Els requisits d'accés s'especifiquen en la memòria del curs.

 

CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS

 
HI HA LA POSSIBILITAT D'OBTENIR ALGUN TIPUS DE CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS?
 
Pel que fa als títols propis, les ofertes formatives es renoven anualment i no són convalidables.

En els títols propis no hi ha la possibilitat de convalidació acadèmica, excepte en el cas dels màsters de formació permanent amb estructura modular, que són aquells que poden estar integrats per diplomes d'especialització i/o experts/es universitaris/àries. La matrícula a un màster de formació permanent d'estructura modular pot ser del curs complet o de cadascun dels seus mòduls per separat, i és possible cursar-los en diferents anys acadèmics.

En cap cas no permeten l'accés als estudis oficials de doctorat.
 

SOL·LICITUD D'INFORMACIÓ

 
ON PUC OBTENIR INFORMACIÓ D'UN CURS EN CONCRET?
 
En la pàgina web https://postgrado.adeituv.es/ca-valencia/home.htm trobarás tota la informació referent a cadascun dels títols oferits.
 

ADMISSIÓ I MATRÍCULA

 
COM PUC REALITZAR LA PREINSCRIPCIÓ A UN CURS?
 
Pots fer la preinscripció a un títol propi electrònicament a través de l'apartat que trobaràs en la web de cada curs. També pots imprimir la FITXA DE PREINSCRIPCIÓ , omplir-la i enviar-la juntament amb tota la documentació sol·licitada a l'adreça de correu electrònic informacion@adeituv.es o per correu (o en persona) a: Fundació Universitat Empresa de València (plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3 - 46001 València).
 
 
POT UN ESTUDIANT ESTRANGER AMB UN TÍTOL NO HOMOLOGAT ACCEDIR A AQUESTS ESTUDIS?
 
Sí, sempre que siga autoritzat per la direcció del curs.
 
 
EL PAGAMENT QUE REALITZE EN LA MATRÍCULA, QUÈ INCLOU?
 
El pagament del preu públic de la matrícula inclou:

- L'accés a totes les accions formatives del curs i/o a la plataforma virtual que el suporte.

- El dret a l'obtenció del carnet universitari.

- Tot el material que la direcció del curs estime oportú.

- Una assegurança de responsabilitat civil i d'accident a l'entorn del curs.

Les taxes d'emissió del certificat estan incloses en els cursos de formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària). En els títols propis, les taxes d'emissió de títols i certificats NO estan incloses.
 
 
COM SOL·LICITAR EL CARNET UNIVERSITARI?
 
Passos a seguir per sol·licitar el carnet universitari per primer cop.

Paso 1
https://secvirtual.uv.es/

Paso 2
Punxar a Accedir Secretària Virtual

Paso 3
Introduir usuari i contrasenya de la universitat. És el que et va sortir quan et vas matricular a la Universitat.

Paso 4
Punxar a canviar la fotografia

Paso 5
Pujar foto amb la mida indicada

Paso 6
A partir d'aquell moment ja es disposarà de la targeta virtual.

Paso 7
Descarregar la L'APP MÒBIL UV
 
ES POT FRACCIONAR EL PAGAMENT DE LA MATRÍCULA?
 
El pagament es pot fraccionar sempre que l'import de la matrícula supere la quantitat de 500 euros i la duració del curs siga superior a tres mesos:
 
  • Fins a 1.000 euros: dos terminis, la meitat en el moment de l'admissió i l'altra meitat als dos mesos de la data d'inici del curs.
  • Superior a 1.000 euros: tres terminis, un terç en el moment de l'admissió, un altre terç als dos mesos de la data d'inici del curs i el terç restant als quatre mesos.


Per als cursos de més de dos anys de duració, s'ha d'abonar el 50% de l'import total de la matrícula en el moment de l'admissió al curs i l'altre 50% a l'inici del segon any del curs.

*És requisit indispensable per al fraccionament lliurar el document d'ORDRE DE DOMICILIACIÓ DE DEUTE DIRECTE SEPA, emplenat i signat (*que es pot descarregar des del formulari de preinscripció).

*El primer pagament sempre s'ha de fer motu proprio per l'estudiant a través del procediment facilitat en l'admissió. Els pagaments següents es domicilien al compte bancari facilitat.

*L'impagament d'algun dels terminis comporta l'anul·lació de la matrícula de l'estudiant sense dret al reintegrament de la quantitat ja satisfeta.

 

EN QUINS CASOS ES POT RETORNAR L'IMPORT DE LA MATRÍCULA?
 
Les quantitats abonades en concepte de matrícula no es retornen una vegada s'ha iniciat el curs. Si l'estudiant causa baixa abans d'iniciar-lo, es retornaran dos terços del preu públic de la matrícula, en cas de pagament únic, després de la presentació de la corresponent sol·licitud. En cas de pagament fraccionat, s'abonarà la quantitat que excedisca d'un terç del preu públic de matrícula.

L'anul·lació de la matrícula després d'iniciar-se el desenvolupament dels estudis no dona dret a la devolució de les taxes pagades, excepte en casos excepcionals a causa de malaltia greu o fallida econòmica de la unitat familiar, degudament justificats documentalment.
 
 
HI HA ALGUN TIPUS DE DESCOMPTE A l'HORA D'ABONAR LA MATRÍCULA?
 
Els estudiants de títols propis de postgrau i formació contínua no es poden acollir a les exempcions que preveu el decret de la Generalitat Valenciana que regula les taxes per prestació de serveis acadèmics universitaris per a cada curs acadèmic.
 

AUTOMATRÍCULA

 
AJUDA AL PROCEDIMENT D?AUTOMATRÍCULA (NOMÉS PER A AQUELLES PERSONES QUE JA HAN SIGUT ADMESES)
 
Una vegada formalitzat el pagament, l'estudiant rebrà una notificació amb les instruccions per a realitzar l'acte de matrícula a través de la plataforma de la Universitat de València.

Per a obtenir el manual amb les instruccions del procediment, cliqueu ACÍ

En cas de tenir algun dubte sobre aquest tema, contacteu amb nosaltres mitjançant l'adreça
electrònica: informacion@adeituv.es
 

PRÀCTIQUES

 
HI HA LA POSSIBILITAT DE REALITZAR PRÀCTIQUES EN EMPRESES O INSTITUCIONS?
 
Sí, sempre que ho preveja l'organització dels estudis. Aquestes pràctiques poden formar part del pla d'estudis (curriculars), i en aquest cas les han de realitzar tots els alumnes matriculats, o poden ser un complement formatiu addicional a la programació acadèmica (extracurriculars), i en aquest cas no és necessari que les realitzen tots els alumnes matriculats. Es poden fer fins a 900 hores de pràctiques.

Més informació: https://www.adeituv.es/practicas/postgrado-propios/?lang=ca
 
 
CAL FORMALITZAR ALGUN CONVENI PER REALITZAR LES PRÀCTIQUES EN EMPRESES/INSTITUCIONS?
 
Sí, és necessari subscriure un conveni entre la Universitat i l'empresa/institució per al desenvolupament de les pràctiques. Aquest conveni, que el gestiona la direcció dels estudis a través d'ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de València, ha de recollir les dades bàsiques de l'activitat que es desenvoluparà durant les pràctiques, així com les signatures de l'alumne/a, dels tutors o tutores de l'empresa i dels tutors o tutores de la Universitat.
 

AVALUACIÓ

 
QUIN ÉS EL SISTEMA D'AVALUACIÓ?
 
L'organització de cada curs indica els procediments d'avaluació específics. En qualsevol cas, però, és requisit necessari per a obtenir el títol aprovar totes les assignatures dels estudis corresponents d'acord amb el procediment que estableix la guia docent.

Només quan s'ha acabat el postgrau i les actes estan tancades i registrades per la Universitat de València, es pot sol·licitar el certificat o títol acreditatiu de la formació. L'estudiant rebrà, al seu moment, una notificació amb les instruccions per obtenir-lo.

La qualificació final dels títols propis de postgrau és el resultat de la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les assignatures, inclòs el TFM (en el cas dels títols de màster).

En el cas dels cursos de formació contínua, s'atorguen únicament les qualificacions d'apte o no apte.
 

EXPEDICIÓ DE TÍTOLS PROPIS I CERTIFICATS

 
QUI EXPEDEIX ELS TÍTOLS DE POSTGRAU?
 
Els títols propis de la Universitat de València són expedits pel rector o la rectora segons un model normalitzat i en queda constància en el registre de títols de la Universitat. En aquests títols es fa esment exprés que no tenen caràcter oficial.
 
 
QUINA TITULACIÓ OBTINC?
 
Títols propis

El fet de superar els estudis de màster de formació permanent dona dret a l'obtenció del corresponent títol de màster de formació permanent en '...' per la Universitat de València.El fet de superar els estudis de diploma d'especialització dona dret a l'obtenció del corresponent diploma d'especialització en '...' per la Universitat de València.

El fet de superar els estudis d'expert/a universitari/ària dona dret a l'obtenció del corresponent títol d'expert/a universitari/ària en '...' per la Universitat de València.

Una vegada superats els títols propis és possible sol·licitar un certificat que inclou: matèries, crèdits, modalitat d'impartició i nota.

Formació contínua

El fet de superar els estudis de certificat de formació contínua dona dret a l'obtenció del corresponent certificat de formació contínua en '...' per la Universitat de València.

I el fet de superar els estudis de microcredencials universitàries dona dret a l'obtenció de la corresponent certificació de microcredencial universitària en '...' per la Universitat de València.

Aquestes certificacions són d'aprofitament i inclouen la denominació del curs i el nombre de crèdits.

Les taxes d'emissió de títol o certificat que acredita la realització del curs per part de la Universitat de València no estan incloses en l'import de la matrícula, excepte en el cas de la formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària).
Accés i Resultats d'Aprenentatge
Requisits titulació
Aquest postgrau està dirigit a tots aquell graduat que tinga inquietud per aprendre i desenvolupar-se en el món de la mobilitat intel·ligent i el transport. Des d'acabats de graduar fins a tècnics de les administracions públiques, empreses tecnològiques i proveïdors de serveis, tots es podran beneficiar d'aquest programa complet i pràctic per a créixer i desenvolupar-se professionalment en el sector, alhora que s'aprenen els últims avanços en el sector .
Per a accedir a cursar el Diploma serà necessari tenir una titulació universitària.
Criteris admissió
Per ordre de preinscripció, en cas d'haver-hi excés de preinscripcions es realitzarà una avaluació dels CV.
Resultats d'aprenentatge
Aquest curs aborda aspectes fonamentals de la mobilitat, el trànsit i el transport, així com en el procés de recopilació i anàlisi de dades en aquests àmbits. A través d'un enfocament integral, el programa estableix una sèrie de competències específiques que permetran desenvolupar una comprensió profunda i estructurada dels elements, actors i sistemes que conformen aquest sector.
Al llarg de la formació, se cerca que els participants adquirisquen les següents competències:
1. Conceptualització de la Mobilitat:
- Entendre la mobilitat com un fenomen integral, diferenciant-la d'altres conceptes relacionats i avaluant els seus elements fonamentals.
- Reconèixer la importància de criteris com a seguretat, neteja, puntualitat, equitat i sostenibilitat en l'avaluació de solucions de mobilitat.
2. Gestió de Sistemes de Mobilitat:
- Identificar als actors responsables en la gestió de la mobilitat, comprenent els seus rols i responsabilitats.
- Diferenciar entre objectius estratègics i solucions tècniques en implementar millores en mobilitat.
3. Ús de Dades i Modelització:
- Comprendre el valor de les dades per a la gestió de la mobilitat, les principals fonts actuals i les tècniques per al seu tractament i fusió.
- Familiaritzar-se amb models de simulació (microscòpics, macroscòpics i mesoscópicos) i entendre la seua aplicació segons les preguntes específiques de cada projecte.
4. Estandardització i Regulacions:
- Conèixer l'estàndard DATEX II, la seua història, marc normatiu, estructura modular i aplicacions en la gestió d'informació de trànsit, regulació i energia.
- Identificar les publicacions relacionades amb situacions de trànsit, condicions de vies i serveis com a estacionament i càrrega elèctrica.
5. Sistemes de Transport Intel·ligent (ITS):
- Estudiar els sistemes ITS en el context urbà, el seu origen, evolució i tecnologies associades.
- Conèixer eines per a la gestió del trànsit, zones de baixes emissions, estacionamient
Contacte