VLC/CAMPUS, mentre que pol de coneixement d'excel·lència, és promogut per una agregació estratègica constituïda per la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques.
Aquesta agregació es funda en la complementarietat estructural i funcional de les entitats promotores, tant en l'àmbit formatiu com en el científic tecnològic. VLC/CAMPUS, mitjançant la integració dels millors recursos formatius, científic-tecnològics i d'innovació, de les tres institucions, pretén a un temps convertir-se en el principal motor i dinamitzador de l'entorn, i assumir la seua responsabilitat en l'escenari mundial, mitjançant una plena internacionalització de les seues activitats, que permeta realitzar contribucions rellevants a la resolució dels problemes globals.
1. Agregació central
Una aposta de les característiques referides-contribuir a resoldre els problemes globals al mateix temps que actuar com motor del desenvolupament territorial- només és viable avui mitjançant la creació d'aliances estables entre àrees de coneixement molt diverses, d'institucions i organitzacions diferents, que estan convençudes que la complexitat i la incertesa només poden abordar-se mitjançant la col·laboració estratègica i una metodologia d'innovació oberta. Per això mateix, VLC/CAMPUS ha estat promogut i es troba constituït per les tres institucions més rellevants en la producció de coneixement del seu entorn: la Universitat Politècnica de València, la Universitat de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques. Però, al mateix temps, VLC/CAMPUS s'ha obert a la integració amb caràcter complementari d'un ampli ventall d'institucions i organitzacions, dedicades unes a la producció de coneixement científic i innovació i altres a la dinamització econòmica i sociocultural, que proporcionen major solidesa i abast al projecte.
VLC/CAMPUS, com resultat d'aquest procés de cooperació entre les tres institucions promotores, es troba conformat per 32 centres docents 63 instituts d'investigació, 135 departaments universitaris, 46 biblioteques i centres de recursos per a l'aprenentatge, dos parcs científics i tot el conjunt de serveis i recursos que disposen les tres institucions per a donar suport la seua activitat. Aquests centres i serveis ocupen una superfície construïda de 1.123.951 m2.
En 2010 en aquests centres treballen 6.201 PDI (Personal Docent i Investigador) i 4.212 PAS (Personal d'Administració i Serveis) i cada dia passen per les aules de VLC/CAMPUS 79.485 estudiants de grau, 7.345 estudiants de màster i 5.257 de doctorat.
La racionalitat i fonaments d'aquesta agregació es basa en els criteris i arguments següents:
- La complementarietat de l'oferta acadèmica de les universitats promotores que genera un catàleg de títols de grau i postgrau que abasta pràcticament totes les àrees de coneixement; en conseqüència, VLC/ CAMPUS es converteix en la més completa oferta formativa de la Comunitat Valenciana i del seu entorn pròxim, amb una extraordinària capacitat per a incidir en els canvis que necessàriament han de produir-se en el model productiu;
- La capacitat d'atracció d'estudiantes d'intercanvi internacional amb- aboca a València en la primera ciutat europea receptora de Erasmus; i les apostes per la creació d'una Escola Internacional de Postgrau i Doctorat de València i d'atendre de manera especial el doctorat, com el títol més emblemàtic de les universitats europees, converteixen a VLC/CAMPUS en el principal actor en l'oferta de formació superior avançada tant per a la investigació com per a l'exercici professional altament qualificat;
- La complementarietat científic-tecnològica dels grups d'investigació i la suma de lideratges en projectes internacionals, mitjançant la creació de plataformes conjuntes i microclusters, actua com efecte multiplicador de la producció científica i de la transferència; per altra banda, només la col•laboració interdisciplinar i interinstitucional permet abordar amb possibilitats d'èxit els problemes globals;
- La contigüitat geogràfica facilita el desenvolupament eficaç de projectes conjunts, produeix sinergies i eficiències en la prestació de serveis i potencia la creació d'un nínxol científic dotat de recursos d'avantguarda per a la investigació;
- La creixent coordinació i complementarietat de grups d'investigació i dels parcs científics permet crear plataformes i clústeres amb capacitat de liderar estratègies d'innovació;
- La implantació dels seus centres i instituts en el hinterland urbà i la seua disseminació territorial converteix a VLC/CAMPUS en el primer campus metropolità d'Espanya amb projecció internacional;
- La implicació directa dels 10 instituts d'investigació que té el CSIC a la Comunitat Valenciana, la majoria dels quals es troben situats en l'àmbit estricte de VLC/CAMPUS i tenen ja un caràcter mixt;
- La inclusió de les entitats impulsades per ambdues universitats que tenen personalitat jurídica pròpia, com són les Fundacions, les Estructures Científiques Singulars i els Parcs Científics, el paper dels quals és clau en la transferència de coneixement i innovació.
Els objectius transversals perseguits per VLC/CAMPUS, poden resumir-se en els tres següents:
- Actuar de motor dinamitzador de l'entorn territorial des de la perspectiva científica i acadèmica, mitjançant una oferta formativa i una transferència de resultats d'investigació d'excel•lència. Convertir a VLC/CAMPUS en un dels principals pols de coneixement d'excel•lència en l'Euro-regió mediterrània, per la seua contribució acadèmica i científica a la resolució dels problemes globals.
- Transformar la ciutat de València i la seua àrea metropolitana des de la perspectiva de la societat del coneixement, a l'agregar entorn de VLC/CAMPUS a tots els actors que s'ocupen de la producció de coneixement i que estan interessats per la qualitat de vida i el nou model social europeu.
2. Agregacions Complementàries
Per a arribar a aquests objectius, les institucions promotores han implicat -i tenen intenció de seguir incorporant- a les principals institucions, organitzacions i entitats de l'entorn, relacionades en diferents nivells i dimensions amb aquest projecte.
En el moment actual, VLC/CAMPUS conta amb la implicació i el suport explícit del Govern Regional, Les Corts Valencianes i els Ajuntaments on es troba implantat el campus, com són l'Ajuntament de València, de Burjassot, de Paterna, de Gandía, d'Alcoi, i d'Ontinyent.
A VLC/CAMPUS s'han sumat també centres d'investigació com el Centre d'Investigació Príncep Felipe, el Centre Superior d'Investigació en Salut Pública, totes les fundacions hospitalàries, l'Institut de Biomecánica de València, l'associació Institut Tecnològic de l'Energia, Institut Tecnològic d'Informàtica i molts altres centres, xarxes i organismes que es descriuen més endavant en aquesta memòria.
VLC/CAMPUS conta amb el suport de les principals organitzacions i agents socioeconòmics: la Cambra de comerç, les principals organitzacions empresarials i sindicals i un conjunt selecte d'empreses, unes d'elles vinculades als parcs científics i altres interessades per participar en un projecte com VLC/CAMPUS, especialitzat en salut, informació/comunicació i sostenibilitat.