University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

.

Institut Interuniversitari López Piñero. Palau de Cerveró

.

Col·lecció cientificomèdica permanent en el Palau Cerveró

.

Dibuix de S. Ramón y Cajal

.

Biblioteca Historicomèdica "Vicent Peset Llorca"

.

Teachers of the Faculty of Medicine (1922)

.

Calligraphy of diseases

Cinema des d'abril fins a juny

Tots el dijous a les 18 hores

Aula de Cinema al Palau de Cerveró

Amb els cicles de cinema Viure sense dormir per al mes d'abril; Alimentació i cultura, per al mes de maig; i Els petits salvatges , per al mes de juny.

Totes les sesions són en VOSE, projectades en digital, amb presentació i col·loqui. L'entrada és lliure fins a completar aforament.

En abril també es projectaran pel·lícules els dilluns 3 i 10 en lloc dels dijous 13 i 20, que s'inclouen en el peride festiu de Pasqua. 

Es poden consultar les pel·lícules que es projectaran en aquest trimestre al següent cartel.

 

Cicle de cinema d’abril “Vivir sin dormir”, coordinat por Rafael Montesinos (Aula de Cinema)

  • Dilluns 3 d’abril, 18:00h.- Insomni (Insomnia, Christopher Nolan, 2002, 118’’). Presentació a càrrec de Rafael Montesinos (Aula de Cinema).

Direcció: Christopher Nolan, Guió: Hillary Seitz, a partir de la pel·lícula d’Erik Skjoldbjaerg, Música: David Julyan, Fotografia: Wally Pfister, Repartiment: Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank, Maura Tierney, Martin Donovan, Nicky Katt, Paul DooleyJonathan JacksonKatharine IsabelleCrystal Lowe,Jay Brazeau

Sinopsi: Will Dormer (Al Pacino), un veterà detectiu de Los Angeles, viatja a un petit poble d'Alaska amb el seu company Hap (Donovan) per investigar l'assassinat d'una noia de 17 anys. A Los Angeles queda pendent un fosc assumpte que els incumbeix a tots dos. Un cop a Alaska, entren en contacte amb el principal sospitós, Walter Finch, un novel·lista solitari (Robin Williams)

  • Dijous 6 d’abril, 18:00h.- Al límit (Bringing Out the Dead, Martin Scorsese, 1999, 100’). Presentació a càrrec de Miquel Tello (Aula de Cinema).

Direcció: Martin Scorsese, Guió: Paul Schrader, a partir de la novel·la de Joe Connelly, Música: Elmer Bernstein, Fotografia: Robert Richardson, Repartiment: Nicolas Cage, Patricia Arquette, John Goodman, Ving Rhames, Tom Sizemore, Marc Anthony, Mary Beth Hurt, Cliff Curtis, Nestor Serrano, Aida Turturro, Sonja Sohn

Sinopsi: Frank Pierce (Nicolas Cage) és un empleat del servei nocturn d'ambulàncias de Nova York, principal motiu pel que pateix d'insomni. A més sofreix estrès, la soledat i la duresa de la seua feina, ja que pasa les nits recollint tota mena de malalts, accidentats i moribunds. Com a conseqüència d'això comença a sofrir al·lucinacions en què se li apareixen les persones a les quals no va poder salvar. Intentant redimir-se, Frank s'obsessiona amb la idea de salvar encara que només siga una vida.

  • Dilluns 10 d’abril, 18:00h.- El maquinista (The Machinist, Brad Anderson, 2004, 100’). Presentació a càrrec de Rafael Montesinos (Aula de Cinema).

Direcció: Brad Anderson, Guió: Scott Kosar, Música: Roque Baños, Fotografia: Xavier Giménez, Repartiment: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, Michael Ironside, John Sharian

Sinopsi: Trevor Reznik, un empleat d’una fàbrica, sofreix des de fa un any un greu episodi d’insomni, un mal que ell amaga i que li provoca terribles al·lucinacions. A causa de la fatiga s’ha deteriorat tant la seua salut física,com la mental. Repel·lits pel seu aspecto físic, els seus companys de treball primer l’eviten, i després es tornaran contra ell quan un d’ells perd un braç en un accident en què es veu involucrat.

  • Dijous 27 d’abril, 18:00h.- Cashback (Sean Ellis, 2006, 90’). Presentació a càrrec de Cristina Morant (Aula de Cinema)

Direcció i guió: Sean Ellis, Música: Guy Farley, Fotografia: Angus Hudson, Repartiment: Sean Biggerstaff, Emilia Fox, Shaun Evans, Michelle Ryan, Stuart Goodwin, Michael Dixon, Michael Lambourne, Marc Pickering, Nick Hancock

Sinopsi: Ben Willis, estudiant de Belles Arts, que sofreix d’insomni com a conseqüència de l’abandó de la seua nòvia Suzy. Per fer més suportable la vigília, comença a treballar en el torn de nit del supermercat del barri. Allí coneix a gent d’allò més variada que ha desenvolupat la seua propia manera de fer front a l’avorriment d’un torn de vuit hores.Ben símagina a si mateix parant el temps, d’aquesta manera, és capaç d’apreciar la bellesa d’un món congelat amb la gent dins, especialmente amb Sharon, la caixera callada que potser guardi el secret per resoldre el problema de l’insomni de Ben.

Encara que normalment no li donem massa importància, dormir és una de les actividats més necessàries per a l'ésser humà, gairebé tant com alimentar-se o respirar. La falta de son obeeix a factors molt diversos, que tenen a veure amb patologies com amb trastorns psicològics, o fins i tot traumes. Els seus efectes poden ser terribles, relacionats amb la presència d'ansietat, trastorns de la personalitat o al·lucinacions. En el cicle del mes d'abril al Palau de Cerveró, l'Aula de Cinema projectarà una sèrie de pel·lícules protagonitzades per personatges turmentats per l'insomni, la vida quotidiana està marcada per un permanent estat d'alienació provocat per la falta de son.

 

Cicle de cinema de maig “Alimentació i cultura”, cicle coordinat per Antonio García Belmar (IHMC)

  • Dijous 4 de maig, 18:00h.- Menjar, beure, estimar (Yin shi nan nu, Ang Lee, 1994, 123’). Presentació a càrrec d'Héctor Gómez, membre d’Aula de Cinema.

Direcció: Ang Lee, Guió: Ang Lee, James Schamus, Hui-Ling Wang, Música: Mader, Fotografia: Jong Lin, Repartiment: Sihung Lung, Kuei-Mei Yang, Chien-Lien Wu, Yu-Wen Wang, Ah-Leh Gua, Sylvia chang, Winston Chao, Lester Chan

Sinopsi: Agredolç comèdia sobre la vida de Chu, un vell xef que viu a Taipei, vidu i amb tres filles (Jen, Chien i Ning) molt diferents, però amb una cosa en comú: la rebel·lia. Un bon dia, les seves vides comencen a complicar-se. Una rondinaire vídua es muda a l'apartament del costat, alguna es queda embarassada, algú cau en una profunda depressió, algú mor i algú troba l'amor veritable. El prestigiós director Ang Lee va tornar a Taiwan per explicar una altra història de sentiments i emocions.

  • Dijous 11 de maig, 18:00h.- El festí de Babette (Babettes gaestebud, Gabriel Axel, 1987, 102’). Presentació a càrrec de Rafael Montesino, membre d’Aula de Cinema.

Direcció: Gabriel Axel, Guió: Gabriel Axel, a partir del conte Isak Dinesen, Música: Per Norgard, Fotografia: Henning Kristiansen, Repartiment: Stéphane Audran, Jean-Philipe Lafont, Gudmar Wivesson, Jarl Kule, Brigitte Federspiel, Lisbeth Movin, Bodil Kjer, Bibi Andersson

Sinopsi: En el segle XIX, en un remot llogaret de Dinamarca, dominada pel puritanisme, dues ancianes germanes, que han romàs solteres, recorden amb nostàlgia la seva llunyana joventut i la rígida educació que les va obligar a renunciar a la felicitat. L'arribada de Babette, una dona francesa que ve de París, fugint de la guerra civil, canviarà les seves vides. La forastera aviat tindrà ocasió de correspondre a la bondat i a la calor amb que va ser acollida. Un premi de loteria li permet organitzar un opulenta sopar amb els millors plats i vins de la gastronomia francesa. Tots els veïns accepten la invitació, però es posen prèviament d'acord per no donar mostres d'una satisfacció que seria pecaminosa. Però, a poc a poc, en un cerimonial intens i emotiu, van cedint als plaers de la cuina francesa.

  • Dijous 18 de maig, 18:00h.- Un toc de canyella (Politiki kouzina, Tassos Boulmetis, 2003, 108’). Presentació a càrrec de Consuelo Lloret, membre d’Aula de Cinema.

Direcció: Tassos Boulmetis, Guió: Tassos Boulmetis, Música: Evanthia Reboutsika, Fotografia: Takis Zervouslakos, Repartiment: Georges Corraface, Ieroklis Michailidis, Renia Louzidou, Stelios Mainas, Dina Michailidou

Sinopsi: Fanis Iakovidis és un famós professor d'astrofísica. Té 40 anys i ha arribat a un moment crucial en la seva vida, una cruïlla existencial que la seva ciència no podrà ajudar a resoldre. El seu avi i mentor, "l'avi Vassilis" viu a Istanbul i ha desenvolupat la seua pròpia filosofia culinària pràctica, venerada i aplicada pels turcs de forma similar. Fanis no ha vist al seu avi des que tenia 7 anys. Per això, quan l'ancià decideix sobtadament viatjar a Grècia després de tants anys, la seva imminent visita es presenta com una esdeveniment clau en la vida de Fanis. Quan els vells amics del seu avi arriben a casa de Fanis i estan a punt de brindar a la seva salut, una trucada telefònica li informa que l'avi Vassilis ha caigut malalt de sobte. Fani es veu catapultat de forma inevitable a un inesperat viatge cap a Istanbul, un viatge de retorn en el temps i en l'espai.

  • Dijous 25 de maig, 18:00h.- Una pastisseria a Tòquio (An, Naomi Kawase, 2015, 113 '). Presentació a càrrec de Teresa Mata (Aula de Cinema)

Direcció i guió: Naomi Kawase, a partir de la novel·la de Durian Sukegawa, Música: David Hadjadj, Fotografia: Shigeki Akiyama, Repartiment: Masatoshi Nagase, Kirin Kiki, Miyoko Rostida, Etsuko Ichihara, Miki Mizuno, Kyara Uchida

Sinopsi: Sentaro té una petita pastisseria ambulant a Tòquio en què serveix dorayakis (pastissets farcits d'una salsa anomenada "an"). Quan una simpàtica i entranyable dona gran s'ofereix a ajudar-lo a millorar la seva recepta, ell accedeix de mala gana, però ella li demostra que té un do especial per fer "an". Gràcies a la seva recepta secreta, el petit negoci comença a prosperar. Amb el pas del temps, Sentaro i l'anciana obriran els seus cors per confiar-les seves velles ferides. 

 

Les diferents societats i cultures humanes es poden definir a través de molts elements. De tots ells, sens dubte el menjar és un dels més importants. Des que els grups humans van començar a conviure en societats establertes, els costums i ritus al voltant d'una taula es van convertir en mecanismes clau per definir els rols i les relacions entre els diferents membres. Per tant, es pot treure molta informació d'un lloc o d'un grup de persones a través del que es menja i de la manera de fer-ho. Per això, l'Aula de Cinema dedica el cicle del mes de maig al Palau de Cerveró a l'alimentació, complementant l'exposició "Com aprenguérem a menjar", que es podrà gaudir a l'edifici des del 27 d'abril al 27 d'octubre de 2017.

La programació del cicle tindrà començament el dijous 4 de maig amb Menjar, beure, estimar (Ang Lee, 1994), un retrat costumista de la societat taiwanesa comptat a través de les aventures de les tres joves filles d'un xef retirat. La següent sessió, el dijous 11 de maig, serà El festí de Babette (Gabriel Axel, 1987), guanyadora de l'Oscar a millor pel·lícula de parla no anglesa i que ens explica com a través del menjar es poden desafiar també els costums conservadores i puritanes i deixar-se portar cap al pur plaer de menjar. A continuació, el dijous 18 de maig, es podrà veure la pel·lícula Un toc de canyella (Tassos Boulmetis, 2003), en què un famós científic haurà de tornar a buscar les seves arrels familiars en un context també molt relacionat amb el menjar. El cicle acabarà, el dijous 25 de maig, amb Una pastisseria a Tòquio (Naomi Kawase, 2015), que, com és habitual en el cinema de la directora japonesa, retrata de manera intimista la relació entre un cuiner de poques paraules i una dona gran de vida atzarosa que, però, comparteixen un dolor i una tristesa que poden ser mitigats gràcies als dorayakis que preparen junts.

 

Cicle de cinema de juny “Els petits salvatge”, cicle coordinat per Irene Montoro (Aula de cinema)

  • Dijous 1 de juny, 18:00h.- L’enigma de Gaspar Hauser (Kaspar Hauser - Jeder für sich und Gott, Werner Herzog, 1974, 110’). Presentació a càrrec de Maite Orduña, membre de l'Aula de Cinema, i Antonio Ariño, Vicerrector de Cultura e Igualdad de la UV.

Direcció i Guió: Werner Herzog, Música: Johann Pachebel, Albinoni, Orlando Di Lasso, W.A. Mozart, Fotografia: Jörg Schmidt-Reitwein, Klaus Wyborny, Repartiment: Bruno S., Walter Ladengast, Brigitte Mira, Willy Semmelrogge, Gloria Dör, Volker Prechtel, Enno Patlas, Helmut Döring

Sinopsi: Alemanya, a principis del segle XIX. Kaspar ésun enigmàtic jove que ha passat tota la vida tancat i aïllat en una cova: no coneix, doncs, el llenguatge ni té capacitat per relacionar-se amb els altres. Quan, en 1828, algú ho abandona a Nuremberg amb una carta per a les autoritats locals, es converteix primer en una espècie d’atracció de fira i després en una curiositat científica i social. 

 

  • Dijous 8 de juny, 18:00h.- El menut salvatge (L’enfant sauvage, François Truffaut, 1970, 85’). Presentació a càrrec de Consuelo Lloret, membre de l’Aula de Cinema.

Direcció i Guió: François Truffaut, Música: Antonio Vivaldi, Fotografia: Néstor Almendros, Repartiment: Jean-Pierre Cargol, François Truffaut, Françoise Seigner, Jean Dasté, Paul Villé, Claude Miller

Sinopsi: Narra el procés d'educació d'un nen que va créixer aïllat al bosc sense cap contacte ni amb els homes ni amb la civilització. És una pel·lícula basada en fets reals esdevinguts a la fi del segle XVIII, reconeguda com una de les pel·lícules més celebrades de Truffaut.

 

  • Dijous 15 de juny, 18:00h.- Entrelobos (Gerardo Olivares, 1970, 85’). Presentació a càrrec de Olga García, membre de l’Aula de Cinema i Luis Pascual, professor de Biologia de la Universitat de València.

Direcció i Guió: Gerardo Olivares, Música: Klaus Badelt, Fotografia: Óscar Durán, Repartiment: Juan José Ballesta, Sancho Gracia, Manuel Camacho, Carlos Bardem, Âlex Brendemühl, Eduardo Gómez, Agustín Rodríguez López, Luisa Martín, Vicente Romero, Dafne Fernández, José Chaves, Francisco Conde, José Manuel Soto, Félix Sancho, Antonio Dechent

Sinopsi: Sent un xiquet, a Marco el va entregar el seu pare a un terratinent per saldar un deute, i aquest el va deixar en mans d’un pastor de cabres que vivía en una cova. Amb ell, Marcos va aprendre a caçar, a buscar menjar i a fer foc. Al mateix temps que s’anava guanyant la confiança dels llops de la zona, Macos es queda sol en morir el pastor…

 

  • Dijous 22 de juny, 18:00h.- Katie, la xiqueta salvatge (Mockingbird don’t sing, 98’, Harry Bromley Davenport, 2001’). Presentació a càrrec de Rafael Montesinos, membre de l’Aula de Cinema.

Direcció: Harry Bormley Davenport, Guió: Daryl Haney, Música: Mark Hart, Fotografia: Jeff Baustert, Repartiment: Melissa Errico, Joe Regalbuto, Sean Young, Michael Lerner, Kim Darby, Tarra Steele

Sinopsi: La història comença en l'any 1970 i relata la vida de Katie Standon (Tarra Steele), una noia que ha estat empresonada pels seus pares en una habitació i sense possibilitat de cap contacte humà des que tenia tan sols un any de vida, i que als 13 anys és trobada i presentada de manera impactant davant del món. La pel·lícula és explicada des del punt de vista de la Dra. Sandra Tannen (Melissa Errico), una professora de lingüística de la Universitat de Califòrnia a Los Angeles que intenta ajudar i educar Katie.

 

 

Per fortuna, la societat avança de forma decidida en la protecció dels drets i el benestar dels nens, considerats unànimement com la part més fràgil i important del nostre entramat social. No obstant això, al llarg de la història (i encara avui) ens hem trobat amb casos en què els nens han estat criats en circumstàncies nocives per al seu desenvolupament físic i mental, o bé directament abandonats a la seva sort. L'Aula de Cinema vol mostrar en aquest últim cicle del curs quatre històries reals i documentades sobre aquests "petits salvatges". Quatre casos que difereixen en el temps, la localització geogràfica i les circumstàncies, però que tenen en comú la capacitat d'estremir i fer que ens plantegem fins a quin punt una educació en si d'una societat és important a l'hora de formar-nos com a persones.

 

 

La programació del cicle tindrà començament el dijous 1 de juny amb L'enigma de Gaspar Hauser (Werner Herzog, 1974), la història real d'un nen que es va criar en una cova a l'Alemanya del segle XIX, i que posteriorment va haver d'enfrontar-se al rebuig d'una societat que el considerava gairebé com una atracció de fira. La següent sessió, el dijous 8 de juny, serà El petit salvatge (François Truffaut, 1970), aproximació antropològica de Truffaut gràcies als apunts del doctor Jean Itard, que narren el procés educatiu d'un nen criat en un bosc. Un cas similar al que es podrà veure el dijous 15 de juny com és el de Entrelobos (Gerardo Olivares, 2010), en la qual un nen ha d'establir un contacte íntim amb aquests animals després de morir el pastor amb el qual s'havia criat. El cicle acabarà, el dijous 22 de juny, amb Mockingbird Do not Sing (Harry Bromley Davenport, 2001), esgarrifosa història real d'una nena a la qual els seus pares van tenir tancada a la seva habitació i privada de tot contacte amb altres persones durant els seus primers tretze anys de vida.