Seminari: “El primer diccionari de medicina per a nens i altres recursos terminològics construïts per facilitar una entesa real amb el pacient menor”
Rosa Estopà, Institut de Lingüística Aplicada (IULA), Universitat Pompeu Fabra
CICLE DE SEMINARIS D’INVESTIGACIÓINSTITUTO INTERUNIVERSITARIO LÓPEZ PIÑERO
"COMUNICAR LA CIÈNCIA: EL PACIENT FRONT A LA MEDICINA I EL SISTEMA SANITARI"
Dimecres 22 de febrer de 2023 a les 18 h
Saló d'actes del Palau Cerveró. Sessió híbrida.
Enllaç a Zoom: https://uv-es.zoom.us/j/92989281265
Presentació del cicle a càrrec de Josep L Barona
CICLE: "COMUNICAR LA CIÈNCIA: EL PACIENT ENFRONT DE LA MEDICINA I EL SISTEMA SANITARI"
Organitzadors: Josep L Barona (història de la ciència, UV), Vicent Montalt (traducció, UJI) i Julia Pinilla (filologia francesa, UV).
La relació metge-pacient i la comunicació dels ciutadans amb el sistema sanitari han experimentat canvis profunds en les últimes dècades a conseqüència de l'organització dels sistemes de salut, de la creixent presència de tecnologies i de la complexa administració sanitària. El cicle de seminaris “Comunicar la ciència: el pacient enfront de la medicina i el sistema sanitari”, compta amb la participació de quatre especialistes que analitzaran diversos aspectes, d'acord amb el següent calendari:
22 de febrer
18 h. Presentació del cicle per Josep L Barona
18:15 h.: Rosa Estopà, Institut de Lingüística Aplicada (IULA), Universitat Pompeu Fabra
“El primer diccionari de medicina per a nens i altres recursos terminològics construïts per facilitar una entesa real amb el pacient menor”
22 de març
18 h. Vicent Montalt, Universitat Jaume I
“El pacient front a la medicina i el sistema sanitari: una perspectiva traductològica i comunicativa.”
26 d’abril
18 h. Ingrid Cobos López, Universidad de Córdoba
“El lenguaje claro y la humanización en la salud desde el punto de vista de las Humanidades: Medicina Gráfica y Comunicación médico-paciente”
31 de maig
18 h. Bertha Gutiérrez, Universidad de Salamanca
“La relación médico-paciente: historia i comunicación”
SEMINARI
“El primer diccionari de medicina per a nens i altres recursos terminològics construïts per facilitar una entesa real amb el pacient menor”
L’any 2015 vam iniciar l’experiència d’elaborar un diccionari de medicina per a nens i preadolescents que acostés la ciència mèdica al menor de manera que respongués a les seves necessitats reals. Per això, vam partir d’una metodologia botton-up que consisteix, primer, a fer explicar i dibuixar a un col·lectiu d’infants què saben dels termes de medicina més bàsics. A partir d’aquest coneixement col·lectiu deconstruït, sabem quina és la informació significativa i quina és la informació tòxica que està distorsionant la comunicació en salut. D’aquesta manera podem construir un material més adequat i que permet l’aprenentatge significatiu. Així que el 2018 vam publicar el Primer diccionari de Medicina Il·lustrat en català en suport paper, en el 2019 el vam editar en suport web-app en què a més hi vam afegir veu i jocs. El mateix 2019 el vam traduir i adaptar al castellà i el 2020 el vam publicar en versió web-app.
Complementàriament, el 2022 vam iniciar un projecte amb temes relacionats amb la covid-19 que ha donat lloc a una ampliació del diccionari i també a unes infografies terminològiques digitals que pivoten sobre aquests termes. A més, d’un monogràfic sobre els imaginaris sobre la pandèmia de nens i adolescents. En aquests moments estem traduint les infografies al castellà.
Lectures recomanades
Adreça del diccionari en català: https://www.diccionaridemedicina.app/web/
Adreça del diccionari en castellà: https://www.diccionaridemedicina.app/web/es/
Adreça de les infografies terminològiques: https://www.upf.edu/web/iulaterm/lexcovid
Pàgina web del projecte Jugant a definir la ciència: http://defciencia.iula.upf.edu/
Pàgina web del Portal IULAMED: https://www.upf.edu/web/iulaterm/terminologia-i-salut
Article de referència
ESTOPÀ, Rosa. "La ciència comença per entendre els termes: diccionaris escolars de ciència". Llengua, Societat i Comunicació, 2021, 19, p. 46-59:
https://revistes.ub.edu/index.php/LSC/article/view/34545
Llibre de referència
ESTOPÀ, Rosa. El diccionario escolar de la ciencia: un aliado en el aula. España: Aula Magna, Proyecto Clave McGraw-Hill, 2021. ISBN: 9788418392917. https://libros.cc/El-diccionario-escolar-de-ciencia-un-aliado-en-el-aula.htm
Nota biogràfica Rosa Estopà
Sóc professora titular del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, des de 2009, on impartisc docència en terminologia, lèxic, neologia, lingüística aplicada, llengua catalana i comunicació mèdica, des de 1994. Tinc la recerca adscrita a l'Institut de Lingüística Aplicada (IULA), on forme part del grup de recerca IULATERM, des de 1994. Coordine el Màster online de Terminologia. Participo en l'Observatori de Neologia des de 1992, i coordine el blog Martes neológico. Sóc també especialista en logopèdia i regularment estic vinculada a activitats de formació en aquest camp.
La neologia lèxica, la neologia especialitzada i la terminologia mèdica (amb el projecte JUNTS-RECERCAIXA en el marc de la comunicació "professional de la salut-pacient" amb un estudi lingüístic sobre els informes mèdics i el desenvolupament de l’app-web COMJUNTS premiada com la millor app per al pacient el 2017, amb el projecte TERMMED sobre evolució del coneixement i terminologia, i actualment amb el projecte LEXMED) i la transferència del coneixement científic i mèdic a la societat i a l'escola (en el marc del projecte Jugant a definir la ciència en què s'han elaborat diccionaris, jocs en diversos formats i aplicacions per facilitar la comunicació mèdica i del projecte premiat pel Consell Universitari de la UPF amb Premi a la Responsabilitat Social Universitària i per l’Escola de Salud Pública de Andalucía Paraules a les sales d'espera de pediatria) són actualment els meus interessos de recerca principals. Des del 2017, responsable de l’organització de les Jornades HEALTHCOM que se celebren cada tres anys