L’alumnat de Magisteri es considera feminista, però té prejudicis envers les obres d’art en funció del sexe de l’artista
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 29 de desembre de 2022

Elaborar un conte o àlbum il·lustrat treballat en grups per a Educació Infantil; i crear un collage a partir de l’autoretrat d’una artista per a Primària. Són propostes de Ricard Huerta i Amparo Alonso, investigador i investigadora de la Universitat de València, per superar la “desconfiança” cap a l’art femení en estudiantat de Magisteri. En una investigació publicada a la revista Estudios Pedagógicos destaquen que aquests prejudicis s’associen a mancances formatives del futur professorat sobre referents femenines, tot i que l’alumnat es considera majoritàriament feminista.
“Això posa de manifest la importància d’incloure el gènere de manera transversal a la formació inicial del professorat”, destaquen Huerta i Alonso, del Departament de Didàctica de l’Educació Física, Artística i Musical de la Facultat de Magisteri. S’han reconegut mancances formatives cap a l’art fet per dones i una desconfiança generalitzada sobre les capacitats per ensenyar mitjançant aquestes referents femenines. A més, “l’alumnat desconeix pràcticament la realitat actual de l’art feta per dones. Tampoc en la seua formació anterior no ha rebut nocions d’art de dones al llarg de la història, a causa del poc interès que els estudis acadèmics heterodoxos han prestat a aquest assumpte”, destaquen.
Per superar aquestes limitacions, s’ha proposat a l’alumnat utilitzar la creació d’àlbums il·lustrats inspirats en artistes feministes, com a estratègia per introduir temàtiques de gènere, sexe, sexualitat, injustícies socials, drets de la dona, transsexualitat, etc., a les aules infantils , a través d’instruments amb què enfrontar-se a temàtiques que consideraven interessants però que desconeixien com tractar didàcticament.
A més, s’ha realitzat amb instruments en línia, com el Museu virtual Museari, una institució que té com a objectiu la promoció de l’educació artística i de la història com a instruments fonamentals per a la defensa dels drets humans, incidint de manera molt especial en el respecte a la diversitat sexual.
Segons les enquestes realitzades, es constata que la totalitat de l’alumnat, amb independència del sexe o l’orientació sexual, es considera feminista i creu que les pedagogies feministes han de ser pròpies a qualsevol docent, si bé per assolir aquest propòsit es detecta que cal aprofundir més als matisos conceptuals.
Huerta i Alonso són integrants del Grup Creari de Recerca en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103), que es caracteritza per les línies de recerca sobre feminisme i diversitat sexual. Estan desenvolupant projectes on aquestes qüestions adquireixen un caràcter rellevant, com el projecte R+D nacional “DECHADOS. Creatividad inclusiva en secundaria mediante la relación entre centros educativos y museos”, el projecte “SECOND ROUND Arte y lucha en Secundaria”, o el projecte europeu “Womens Legacy KA2 Erasmus+”. També estan fomentant la realització de treballs de grau, màster i doctorat sobre aquestes temàtiques.
Article: Huerta, R. & Alonso Sanz, A. (2022). Mujeres artistas en la formación del profesorado. Un estudio interseccional en la Universitat de València. Estudios Pedagógicos, 48(1), 149–169. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100149
Peu de foto:
- Grup amb què Huerta i Alonso treballen amb obres de dones artistes.
Arxivat en: Investigació a la UV , Facultat de Formació del Professorat , Cultura Científica , Grups de recerca , Difusió i comunicació científica , Internacionalització recerca , Producció científica , Recerca, innovació i transferència