Conferència "Sons de la nació: celebracions centenàries i imaginaris sonors en la Itàlia unificada"

  • Servei de Màrqueting i Comunicació
  • 20 de novembre de 2025
 
Conferència
Conferència "Sons de la nació: celebracions centenàries i imaginaris sonors en la Itàlia unificada"

Elena Oliva (Link Campus University - Roma). Data: divendres 21 de novembre, 12:00 h. Lloc: Sala de Juntes de la Facultat de Geografia i Història.

DATES I LLOC

Divendres 21, 12:00Sala de Juntes de la Facultat de Geografia i Història. (Av. de Blasco Ibáñez, 28 València)

Per a més informació:

📧 andrea.bombi@uv.es | ferran.escriva-llorca@uv.es

 

Conferència "Sons de la nació: celebracions centenàries i imaginaris sonors en la Itàlia unificada"

Aquest seminari forma part del Cicle Fonosferes de la monarquia. De l'Antic Règim al Liberalisme. 

Després de la unificació (1861), el Regne d'Itàlia va utilitzar les celebracions centenàries com a instruments de construcció nacional. Les commemoracions dedicades a Dante (1865) i a Miguel Ángel (1875) van contribuir a reunir «comunitats mnemòniques» entorn d'un panteó laic d'herois culturals. La conferència se centra en les «cartografies sonores» d'aquestes celebracions i destaca el paper de la música i de les pràctiques d'escolta en la configuració de l'imaginari col·lectiu de la Itàlia unida.

Elena Oliva
Dra. Elena Oliva

 

Sobre Elena Oliva

Elena Oliva és investigadora a temps determinat en tenure track (RTT) en Musicologia i Història de la Música (PEMM-01/C, ex L-ART/07) a la Link Campus University. Va obtindre el doctorat en Història de les Arts i de l’Espectacle a la Universitat de Florència amb una tesi sobre la difusió de l’opereta francesa en la Itàlia posterior a la unificació (Premi De Sono 2020 a la millor tesi en Musicologia). Entre 2020 i 2024 va ser investigadora postdoctoral al Departament d’Història, Arqueologia, Geografia, Art i Arts de l’Espectacle (SAGAS) de la Universitat de Florència, així com professora associada de Musicologia i Història de la Música en el grau d’Educació Primària de la mateixa universitat. Els seus principals interessos de recerca inclouen la història i l’anàlisi del teatre musical, la relació entre música i espai urbà i l’ús de tecnologies digitals en la investigació musicològica. Entre les seues publicacions destaca, a més de la monografia L’operetta parigina a Milano, Firenze e Napoli (1860-1890).

 

Sobre FonUrMed

Aquest projecte, Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500-1900) (FonUrMed), prossegueix la investigació empresa pel Grup Emergent "Ciutat sonora. Música, so i soroll a València (1609-1813)"[CIGE/2021/165], que ha consolidat resultats importants en el terreny que es proposava: l'estudi, sota el prisma de la musicologia urbana, de com va evolucionar la música i la cultura urbana a València entre l'expulsió dels moriscos el 1609 i la restauració absolutista de 1813 amb l'entrada de Ferran VII a València.

Projecte d'investigació: Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500-1900) (FonUrMed)

 

Cartell FonUrmed UV

Categories: