Estudien la precisió d’imatges 3D al diagnòstic preoperatori de pacients amb càncer de pàncrees
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 27 d’octubre de 2023

Marina Garcés i Dimitri Dorcaratto, professora i professor del Departament d’Anatomia i Embriologia Humana de la Universitat de València, són els investigadors principals de l’Estudi 3D-PANC, que es desenvoluparà amb una ajuda de l’Associació Espanyola de Cirurgians i que es podria convertir en el primer estudi de validació clínica prospectiva d’aquest tipus de tecnologia 3D en pacients sotmesos a quimioteràpia preoperatòria per al càncer de pàncrees.
El tractament actual del càncer de pàncrees es basa en la cirurgia i la quimioteràpia, però és difícil interpretar l’extensió del tumor a partir de les imatges obtingudes per tècniques convencionals per decidir si operar o no els pacients. L’estudi, amb una durada de dos anys, respon a la necessitat de validar científicament la precisió de la tecnologia d’imatge en tres dimensions (3D) davant de la tomografia computeritzada (TC) convencional en l’estadiatge preoperatori de pacients amb adenocarcinoma de pàncrees ( ACP) borderline o localment avançat.
L’objectiu és poder determinar amb més encert a quins pacients se’ls pot extirpar amb èxit un tumor pancreàtic i a quins pacients no, i evitar així una cirurgia innecessària. Es tracta d’un estudi prospectiu i multicèntric en què participaran 16 centres més de referència en cirurgia pancreàtica a nivell nacional.
Garcés i Dorcaratto, a més, són investigadors del Grup de Recerca en Cirurgia General i Digestiva d’INCLIVA i metges adjunts de la Unitat de Cirurgia Hepato-Bilio-Pancreàtica del Servei de Cirurgia General i de l’Aparell Digestiu de l’Hospital Clínic de València.
L’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, ha recollit aquesta ajuda de l’Associació Espanyola de Cirurgians per a projectes prospectius multicèntrics, dotada amb 10.000 euros, a la Sala Simfònica de l’Auditori de la Diputació d’Alacant durant la XXIV Reunió Nacional de Cirurgia.
Arxivat en: Recerca, innovació i transferència , Internacionalització recerca , Col·laboració amb empresa , Facultat de Medicina i Odontologia , Grups de recerca , Difusió i comunicació científica , Investigació a la UV