Experts en urbanisme, dret i habitatge debaten en la Universitat sobre els usos del sòl per a una millor ciutat
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 3 de novembre de 2023

El Congrés Internacional “Usos del sòl per a fer ciutat”, organitzat per la Universitat de València, ha acolllit el 2 i 3 de novembre les ponències sobre urbanisme a la Facultat de Dret. Algunes de les principals conclusions s'han centrat en les dificultats inherents a la intervenció de la ciutat existent, l’alta conflictivitat competencial en la regulació de l’habitatge i l'anàlisi dels usos terciaris del sòl entre altres.
La Facultat de Dret de la Universitat de València ha acollit el Congrés Internacional “Usos del sòl per a fer ciutat”, que ha comptat amb especialistes de diverses universitats europees de primer nivell en l’àmbit del Dret, l’urbanisme i l’habitatge, i ha tractat, entre d’altres, els distints instruments existents per a intervindre en la regulació dels usos del sòl en la ciutat construïda, els conflictes actuals que afronta l’urbanisme, les polítiques i el dret a l’habitatge, i la regulació de l’establiment de les activitats econòmiques.
Amb aquesta finalitat, el Congrés s'ha estructurat en tres sessions. La primera, que es va celebrar el dijous dia 2 pel matí, va tractar sobre els instruments per a la intervenció sobre la ciutat construïda, els conflictes socials i ambientals presents en aquesta, i els reptes que al respecte planteja el marc normatiu vigent. En ella, els professors López Ramón (U. de Zaragoza), Cerezo Ibarrondo (UNED) i Espejo Campos (U. de La Laguna), van parlar de les dificultats d’intervenció en la ciutat existent, especialment les àrees més vulnerables, i de la incapacitat dels instruments previstos per la legislació urbanística vigent per a afrontar-les correctament. També de l’obsolescència urbana, que la ciutat i les seues infraestructures arriben al final de la seua vida útil i cal incorporar mesures sostenibles econòmicament per a mantenir-les, i de la importància de determinats usos urbans –així com de la millora del marc normatiu vigent que els regula– en la vitalitat de les ciutats. Els professors Mialot (Sciencespo Paris), Lora-Tamayo Vallvé (UNED), Velasco Caballero (UAM) i Sancho Martínez (PH UPNA / Bilbao Metropoli-30) van completar aquesta anàlisi amb l’estudi dels distints elements ambientals i socials que cal tenir en compte a l’hora d’intervindre en la ciutat.
La segona sessió es va centrar en les polítiques públiques i el Dret a l'habitatge, amb les aportacions rellevants de la professora Gifreu i Font, i els professors Ponce Solé (U. de Barcelona), Quintià Pastrana (U. of Groningen) i Durbán Martín (U. de València) sobre l’alta conflictivitat competencial en la regulació de l’habitatge, la importància d’incorporar la perspectiva social i d’evitar la segregació urbana en l’articulació d’aquestes polítiques, i les dificultats d’operar amb un parc públic residencial escàs i antic, que reclamen actuacions coordinades i la col·laboració publicoprivada per a la seua gestió i millora. Van tancar la sessió amb una anàlisi dels distints mecanismes posats en pràctica en el context valencià –especialment els drets de tanteig i retracte– la professora Marzal Raga (U. de València), Natxo Collado, Hernán Fioravanti i Andrea Ariza, de la Cooperativa La Dula.
Finalment, en la tercera sessió, les professores Villarejo Galende (U. de Valladolid), Nogueira López (U. de Santiago de Compostela), Gimeno Fernández (U. de València) i el professor Menéndez Menéndez (UCM) van aprofundir en els usos terciaris del sòl, amb una anàlisi dels conflictes existents entre les llibertats econòmiques i l'urbanisme i dels distints elements concurrents per a regular aquests usos a la ciutat. Tots van emfatitzar que el marc normatiu vigent deixa lloc per a regulacions ambicioses dels usos del sòl i la necessària incorporació del paradigma del desenvolupament sostenible en la regulació de les concretes activitats que es poden implantar a la ciutat i el seu entorn periurbà.
L’organització del congrés ha corregut a càrrec d’Andrés Boix Palop i Reyes Marzal Raga, professor i professora titulars de Dret Administratiu, i Claudia Gimeno Fernández, professora ajudant doctora de Dret Administratiu, tots la facultat de Dret de la Universitat de València.
El Congrés Internacional “Usos del sòl per a fer ciutat” ha comptat amb el finançament de la Facultat de Dret de la Universitat de València, la Càtedra d’Economia Col·laborativa de la mateixa entitat i la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.
Programa del congrés: https://ir.uv.es/0HbJmTS
Arxivat en: Recerca, innovació i transferència , Finançament recerca , Difusió i comunicació científica , Facultat de Dret