La Facultat de Formació del Professorat acull una jornada sobre drets digitals de la infància des de la mirada iberoamericana
- Gabinet de Premsa
- 9 de juny de 2025

La Facultat de Formació del Professorat ha acollit la jornada sobre 'Drets digitals de la infància. Una mirada socioeducativa des d’Iberoamèrica'. La trobada tenia per objectiu sensibilitzar la població universitària sobre la necessitat d’atendre els drets digitals de la infància com a repte educatiu des del coneixement de la seua situació a Iberoamèrica.
Per al desenvolupament dels drets de la infància en un món digital, tema d’especial importància i actualitat en la formació de mestres, es va comptar amb la presència d’especialistes en infància i tecnologia d’Argentina, Brasil, Xile, Costa Rica, Espanya, Mèxic, Perú i Uruguai. De forma global, per cada país, es va presentar l’estat dels drets digitals de la infància, la descripció de casos, assoliments o projectes en desenvolupament i les potencials línies d’atenció i investigació sobre el tema.
En les huit intervencions, al voltant d’aquest tema tan sensible per al desenvolupament de la infància com són els seus drets i deures en una societat cada vegada més digitalitzada, es van poder observar quatre temes recurrents. Així, s'emfatitza que, encara que la tecnologia puga ser la mateixa, cada context socioeducatiu defineix i explica el problema respecte al que s’entén per dret digital de la infància. En segon lloc, en el marc regulador i en la visió política als països participants hi ha una mirada que encara assumeix allò digital com a alié a la realitat que no acaba de mimetitzar-se en una visió holista de dret de la infància. D’altra banda, el tema de l’accés a la tecnologia és un tema social per a treballar en diferents contextos nacionals al qual, no obstant això, li segueix un tema des del punt de vista curricular poc atés com és la competència digital com a requisit de l’exercici dels drets digitals. I finalment, s’ha valorat de forma molt positiva la jornada com un espai que permet el contrast de realitats i, amb això, la identificació d’altres problematitzacions educatives que van més enllà del debat tècnic i la mirada tecnocèntrica.
La jornada, en format híbrid -en la facultat i via online-, s’ha desenvolupat en el marc de la Càtedra UNESCO per a accions d’Educació per al Desenvolupament, Ciutadania Global i Sensibilització del curs acadèmic 2024-2025, del Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable de la Universitat de València, entre el 29 i 30 d’abril.
L’activitat va ser inaugurada per María Alcantud Diaz, vicedegana d’Internacionalització i Cooperació de la facultat. I durant les sessions van intervindre ponents en representació dels huit països participants. Es pot accedir a la gravació en: sessió 1 i sessió 2.
L’equip organitzador de les jornades (Cristóbal Suárez-Guerrero, Departament de Didàctica i Organització Escolar), Ricard Huerta (Departament de Didàctica de l’Educació Física, Artística i Música) y Borja Mateu-Luján (Educació Comparada i Història de l'Educació), té prevista l’edició d’un llibre d’accés obert amb el contingut ampliat sobre els drets digitals de la infància en cadascun dels 80 anys que forma part de la jornada.
Arxivat en: Estudis , Facultat de Magisteri