Naixen dos pòdcasts per a divulgar la cultura universitària creats per estudiants en el marc de la V edició Activa Cultura
- Servei de Màrqueting i Comunicació
- Maria Magdalena Ruiz Brox
- 6 de maig de 2026

El Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València ha llançat dos nous formats sonors i audiovisuals -Público Cautivo i La Nau en l’aire- desenvolupats per estudiants de la UV en el marc d’Activa Cultura, un programa d’ajudes de la Universitat de València (UV) destinat a impulsar projectes artístics i culturals de l’estudiantat. Amb aquestes iniciatives, la universitat reforça la seua aposta pel talent jove i per nous formats de divulgació cultural.
Público Cautivo és un vídeopòdcast cultural creat per Natalia Polo Chocano i Valentina Nava Serna, estudiants del Doctorat en Història de l’Art de la Universitat de València. El projecte, concebut específicament per a aquesta convocatòria, proposa una reflexió sobre l’experiència universitària en diàleg amb problemàtiques actuals i aspectes de la vida quotidiana.
La sèrie consta de deu episodis -publicats quinzenalment en Spotify i YouTube-, i s’articula com un espai de conversa entre dues investigadores joves que reivindiquen una manera diferent de comunicar el pensament acadèmic: pròxima, crítica i conscient de la seua dimensió personal. El format audiovisual no és accessori, sinó central: permet incorporar imatges i referències visuals que enriquixen l’anàlisi i el fan més accessible.
Gravat en el Taller d’Audiovisuals de la Universitat de València, el vídeopòdcast reforça la idea de la universitat com a espai viu de creació i l’experiència de ser estudiant a la universitat. En cada episodi, les autores connecten experiències pròpies -com a doctorandes de la UV-, amb qüestions estructurals de l’àmbit acadèmic i amb altres aspectes del dia a dia. Un dels trets distintius del projecte és la seua voluntat de trencar amb l’estereotip de la figura acadèmica distant.
El resultat de Público Cautivo és un “laboratori de pensament” que enllaça allò íntim amb la vida quotidiana i que reivindica l’art contemporani com a eina per a comprendre i acompanyar l’experiència universitària.
Per la seua banda, La Nau en l’aire és un pòdcast cultural en valencià de les doctorandes en Història de l’Art de la UV, Mar Lloret i Mar Sanz, sobre els murals i escultures que estan distribuïts en els tres campus de la Universitat de València. A través d’una conversa entre amigues, gravada a l’Espai Podcast del Servei de Màrqueting i Comunicació de la UV, es busca vincular l’art contemporani amb temes socioculturals d’interés per a estudiants de diverses disciplines.
El projecte vol acostar aquest patrimoni a l’alumnat, donar a conéixer els artistes i la idea de cada obra i convidar a reflexionar sobre l’art públic que ens envolta. Amb la voluntat d’unir actualitat, pensament crític i patrimoni, cada programa es construïx al voltant d’una de les obres, que permet obrir el tema setmanal i analitzar-lo des de múltiples perspectives.
Per acabar, la iniciativa culmina amb una jornada oberta en directe on participaran presentadors d’altres pòdcasts culturals com a convidats, amb l’objectiu de donar suport a la creació en valencià i fomentar-ne l’ús en la divulgació cultural.
Categories: Cultura



















