Seminari: "Ciutats en festa pel Delfí. El comparativisme a prova de les fonts"

  • Servei de Màrqueting i Comunicació
  • 20 de novembre de 2025
 
Ciutats en festa pel Delfí. El comparativisme a prova de les fonts
Ciutats en festa pel Delfí. El comparativisme a prova de les fonts

Els pròxims 24 i 25 de novembre tindrà lloc, a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València, un nou seminari del projecte Ciutats Sonores. Fonosferes urbanes del Mediterrani (1500–1900) (CIAICO 2023/55).

DATES I LLOC

  • Dilluns 24 (16:00h-19:00h) i Dimarts (10:00-13:30h)
  • Sala de Juntes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (Av. de Blasco Ibáñez, 32 València)

INSCRIPCIONS I MÉS INFORMACIÓ:

📧 andrea.bombi@uv.es | ferran.escriva-llorca@uv.es

 

Ciutats en festa pel Delfí. El comparativisme a prova de les fonts

L’activitat comptarà amb la participació de:

  • Conferenciant: Thierry Favier (Université de Poitiers)
  • Respondent: Lluís Bertran Xirau (ICCMU)

L’estudi de les festes urbanes de l’Edat Moderna ha sigut profundament renovat pels marcs epistemològics de la història urbana, els sound studies i els performance studies. No obstant això, aquesta renovació també ha generat qüestions crítiques que mereixen una revisió detallada. En la seua intervenció, Thierry Favier abordarà dues problemàtiques centrals:

  1. La reconstrucció del paisatge sonor urbà: La dificultat de passar de la realitat física dels sons a la comprensió de les experiències d’escolta i de la relació quotidiana dels habitants amb l’entorn acústic de la ciutat.
  2. El lloc de la música dins el continu sonor de l’espai urbà: Com evitar reduir la música a la seua funció social o política, o diluir-la entre els sorolls i expressions populars del carrer.

A partir de l’estudi de més de 250 ciutats franceses que documenten les celebracions pel naixement del Delfí, fill de Lluís XV (1729), Favier exposarà les tipologies documentals emprades, els problemes específics que plantegen i els reptes metodològics del comparativisme a gran escala. La seua reflexió incorpora conceptes com l’esdeveniment-espectacle (G. Spielmann) i l’experiència (J. Dewey, E. Goffman, B. Lepetit), fonamentals per analitzar la dimensió sensorial i performativa de les celebracions urbanes.

Els marcs epistemològics de la història urbana, els sound studies i els performance studies han contribuït àmpliament a renovar l'estudi de les festes en l'època moderna. No obstant això, els treballs inspirats en ells han suscitat algunes crítiques, dues de les quals semblen essencials. La primera es refereix al paisatge sonor i qüestiona la capacitat dels musicòlegs no sols per a reconstruir el paisatge sonor urbà, sinó també per a passar de la realitat física dels sons a la de l'escolta posicional, és a dir , per a tenir en compte la relació dels ciutadans amb l'entorn sonor de la seva ciutat i la forma en què el so influeix en la seva relació amb el temps i l'espai. La segona crítica es refereix al lloc que ocupa la música en el continu sonor que genera l'espai urbà, quan aquesta es redueix als seus significats socials i polítics, o es descura en favor de les formes d'expressió musical populars i els sorolls del carrer. La meva intervenció presentarà la reflexió epistemològica que estic duent a terme per a superar aquestes dificultats en el marc de la preparació d'un estudi sobre les festes celebrades amb motiu del naixement del Dofí, fill de Lluís XV, en 1729. Es basarà en l'estudi comparatiu de més de dues-centes cinquanta ciutats de França que conserven testimoniatges escrits de les festes celebrades en aquesta ocasió. Penso presentar els diferents tipus de fonts en les quals treball i discutir els problemes específics que plantegen. En termes més generals, abordaré les dificultats metodològiques i
epistemològiques que planteja el mètode comparatiu, en particular la de les escales temporals i espacials, i l'interès de #basar en els conceptes d'esdeveniment-espectacle (Guy Spielmann) i experiència (John Dewey, Erving Goffman, Bernard Lepetit). [traducció; original pdf]

Sobre el ponent: Thierry Favier

Thierry FavierThierry Favier és professor de la Université de Poitiers, membre de l’Institut Universitaire de France i integrant del Centre de Recherches Interdisciplinaires en Histoire, Histoire de l’Art et Musicologie (CRIHAM, EA 4270). Especialista en música religiosa francesa dels segles XVII i XVIII, ha treballat temes com les relacions entre Il·lustració cristiana i música, els concerts, les transferències culturals o les col·leccions musicals. Actualment prepara una monografia sobre les festes celebrades amb motiu del naixement del fill de Lluís XV en 1729.

 

Sobre FonUrMed

Aquest projecte, Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500-1900) (FonUrMed), prossegueix la investigació empresa pel Grup Emergent "Ciutat sonora. Música, so i soroll a València (1609-1813)"[CIGE/2021/165], que ha consolidat resultats importants en el terreny que es proposava: l'estudi, sota el prisma de la musicologia urbana, de com va evolucionar la música i la cultura urbana a València entre l'expulsió dels moriscos el 1609 i la restauració absolutista de 1813 amb l'entrada de Ferran VII a València.

Projecte d'investigació: Ciutats sonores. Fonosferes urbanes de la Mediterrània (1500-1900) (FonUrMed)

 

 

Categories: