Una investigació sobre polítiques públiques de gestió del risc de desastres naturals al Perú troba paral·lelismes amb el cas valencià
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 18 de novembre de 2024

La Universitat de València (UV) presenta una tesi doctoral que analitza les polítiques de formació en educació ambiental (EA) i de gestió del risc de desastres (GRD) en l’àmbit educatiu al Perú, i que troba punts de connexió amb la situació de la Comunitat Valenciana després del cas de la depressió aïllada en nivells alts (DANA) d’octubre de 2024.
Al Perú, el Programa Pressupostari de Reducció de la Vulnerabilitat i Atenció d’Emergències per Desastres (PREVAED 0068), desenvolupat entre 2013 i 2016, va permetre capacitar especialistes en gestió del risc de desastres i educació ambiental amb la finalitat pública de reduir la vulnerabilitat de les institucions educatives enfront dels riscos de desastres.
“Així, els especialistes van desenvolupar capacitats en el sector educatiu (autoritats educatives, directors i docents, segons el seu grau de responsabilitat) per a reduir vulnerabilitats, preparar-se i enfrontar les emergències i desastres. En contextos d’emergències, es va dotar els directors i docents d’un equip pedagògic de resposta amb materials educatius per a l’atenció dels escolars afectats. Es van aprendre procediments, protocols, estratègies i metodologies per a atendre i rehabilitar el servei educatiu al més aviat possible després d’un esdeveniment advers”, explica Aurora Rubi Zegarra Huapaya, estudiant de doctorat de la Universitat de València, que ben aviat llegirà en la institució valenciana la seua tesi Conceptualizaciones sobre Educación Ambiental y Gestión del Riesgo de Desastres de los Especialistas del Ministerio de Educación de Perú.
“Aquest enfocament integral de gestió del risc de desastres desenvolupat al Perú resulta rellevant per a la Comunitat Valenciana, que ha enfrontat greus inundacions durant l’última DANA, i que compta amb fenòmens recurrents com les inundacions”, explica Aurora Rubi Zegarra Huapaya, que creu que les conclusions de la investigació permeten reflexionar sobre la necessitat de polítiques de prevenció i formació semblants en contextos locals, amb promoció d’una cultura de prevenció i resiliència en el sistema educatiu valencià.
Segons explica la investigadora, en el cas del Perú, afectat habitualment per perills d’origen natural com ara sismes d’alta intensitat, pluges intenses i inundacions, moviments de masses i el fenomen cíclic El Niño, es va preparar la comunitat educativa amb simulacres nacionals, així com es van dotar les escoles d’un pla de gestió de risc de desastres, que es podria aplicar al cas valencià. La tesi doctoral ha sigut dirigida pels professors Javier García Gómez i Eugenio Salvador Ivorra Catalá, dins del programa de doctorat en Didàctiques Específiques de la Universitat de València.
“Al Perú va ser important desenvolupar aquesta experiència de gestionar els riscos de desastres des de les institucions públiques dels diferents nivells de govern la responsabilitat del qual és salvaguardar la vida dels estudiants, el patrimoni educatiu i assegurar la continuïtat dels serveis educatius”, remarca Aurora Rubi Zegarra Huapaya.
El programa formatiu Escola Segura, desenvolupat en el marc del PREVAED, va enfortir les capacitats de 500 especialistes, que van capacitar 12.000 autoritats i especialistes, 92.325 directors i docents de 36.927 institucions educatives, els quals al seu torn van rebre formació en replicació de la gestió del risc de desastres i educació ambiental. A més, en aquest període, en situacions d’emergència, es van rehabilitar 13.088 escoles i garantir la continuïtat educativa per a més de 274.000 estudiants i 15.000 docents. Els resultats destaquen que el 92% dels especialistes van mostrar competències sòlides en l’aplicació de la GRD en l’àmbit educatiu, i van integrar l’educació ambiental en les seues accions i van enfortir una cultura de prevenció a les escoles del Perú.
Peu de foto annex:
- Aurora Rubi Zegarra Huapaya, estudiant de doctorat de la Universitat de València.