Una jornada d’innovació docent a la Universitat mostra que el còmic és una eina per a promoure la salut mental
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 23 de maig de 2025
La Universitat de València (UV) ha organitzat aquest divendres 23 de maig la III Jornada d’Educació, Docència i Innovació a través del còmic (JEDI còmic 2025), un esdeveniment d’innovació docent que ha reunit professionals del món acadèmic amb creadors de còmics per a tractar l’impacte de la narrativa gràfica en temes de salut. Enguany s’ha centrat en la promoció de la salut mental i en l’estigma que impliquen els trastorns mentals greus a través de narratives gràfiques, tant autobiogràfiques com creades amb intenció de conscienciar la societat.
“Que una jornada celebre la tercera edició és en si mateix un èxit, però a més, cada any trobem més gent interessada en el potencial de la narrativa gràfica com a eina comunicativa, tant en l’àmbit acadèmic com en l’investigador, com ho demostren l’afluència creixent i la diversitat, tant de ponents com de públic assistent”, destaca Carlos Romá, professor del Departament de Fisiologia de la UV i coordinador del projecte d’innovació docent en què s’emmarca l’activitat.
La jornada ha sigut inaugurada per la degana de la Facultat de Medicina i Odontologia de la UV, Amparo Ruiz, i per la vicerectora de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació, Ángeles Solanes. Álvaro Pons, també professor de la UV, hi ha presentat una revisió detallada de diferents obres de còmic que tracten els trastorns de la conducta alimentària. Així, la professora de la Universitat d’Alacant, M. José Mompean, ha narrat les experiències a l’aula d’infermeria amb còmics com a eina per a lluitar contra l’estigma. Al seu torn, Míriam Rivera, creadora de la marca Biomiics, Biologia en Còmics i experta en comunicació gràfica, ha explicat les possibilitats d’aquest format per a traslladar els resultats dels projectes d’investigació científica i la comunicació social de la ciència.
En l’acte han participat al voltant d’un centenar de persones entre alumnat, personal docent –que hi ha mostrat com tracta aquests temes a classe a través del còmic– i professionals, els quals hi han aportat exemples de com el còmic pot millorar la investigació científica. Durant la jornada s’han exhibit pòsters amb les obres guanyadores de les diferents edicions del certamen FisioCòmic. Així mateix, un estand preparat per la Biblioteca de Ciències de la Salut Pelegrí Casanova ha mostrat les obres de còmic del seu catàleg relacionades amb la salut i ha l’oportunitat de préstec.
L’estudiantat de la Facultat de Medicina de la UV ha sigut protagonista d’una jornada que ha posat a disposició del públic extern l’oportunitat de comprovar com la docència universitària ofereix ponts que van més enllà de la mera transmissió del coneixement. Així, la primera part de l’acte l’ha moderat Cristina García Cabeza, estudiant del Grau en Medicina. A més a més, una de les ponències ha estat a càrrec de dues estudiants del Grau de Medicina de la UV: Valentina Martín Wangsa i Paula Santandreu. Valentina, guanyadora del certamen internacional de còmics de Fisiologia FisioCómic 2024, ha contat la seua experiència i com aquesta els ha portat a participar en altres projectes d’innovació docent.
La segona part de la jornada ha comptat amb la participació d’autors com Fernando Bailús i Ferran Vidal, que han narrat l’experiència de conviure amb un diagnòstic de malaltia mental o de treballar a l’interior d’un centre de rehabilitació per a persones toxicòmanes. A continuació s’hi ha presentat l’obra Microestigmas, dirigida pel professor Manuel Muñoz, de la Cátedra Contra el Estigma - Grupo 5, de la Universitat Complutense de Madrid, i que compta amb el treball de la dissenyadora i il·lustradora Ana Belén López (DommCobb). A més, la taula redona final amb tots els autors d’aquestes obres ha estat moderada pel professor de la Facultat de Medicina i Odontologia Vicent Balanzá. També hi han participat els responsables del pòdcast Entre Ments, presentat per Ernest Navarro, i integrants de l’Associació de Familiars i Pacients amb Malaltia Mental (AFPEM) Horta Sud.
La professora Gloria Olaso, del mateix Departament de Fisiologia i coorganitzadora de la jornada, ha destacat: “Un any més hem comptat amb un elenc de ponents excel·lents, professionals molt diversos —professorat universitari, dibuixants, guionistes— que, a més de la seua trajectòria destacada, han demostrat una gran qualitat humana. Per exemple, ha sigut molt enriquidora la participació de l’Associació de Familiars i Persones amb Malaltia Mental de l’Horta Sud, que hi ha aportat una mirada imprescindible”. Finalment, la directora de la Unitat de Cultura de la Universitat de València, Adela Cortijo, ha acomiadat la jornada.
Aquesta jornada forma part d’un projecte d’innovació docent finançat per la UV a través del Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (ref. UV-SFPIE_PIEC-3328606), així com del pla anual d’activitats de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de la UV. Endemés, compta amb el suport i patrocini de l’Associació Valenciana d’Estudiants de Medicina, el programa Cultura als Campus de la UV, l’Aula de Còmic de la Càtedra d’Estudis del Còmic de la UV i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Finalment, també disposa de l’aval científic de la Societat de Psiquiatria de la Comunitat Valenciana.
Peu de foto annex primera imatge:
- Participants en la Jornada JEDI còmic 2025, celebrada a la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.
Arxivat en: Difusió i comunicació científica , Facultat de Medicina i Odontologia , Estudis , Fisiologia , Grau , Cultura Científica , Recerca, innovació i transferència