La Universitat de València presenta el seu projecte TOWCHED en Mondiacult, la major conferència mundial sobre política cultural

La Universitat de València (UV), coordinadora del projecte TOWCHED d’Horitzó Europa, ha consolidat la seua posició com un dels principals contribuents a la política cultural mundial en acollir un esdeveniment paral·lel oficial de gran importància en la Conferència Mundial de la UNESCO sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible, Mondiacult 2025, celebrada a Barcelona del 29 de setembre a l’1 d’octubre.
En aquesta edició, el projecte TOWCHED, format per la Universitat de València i nou entitats més d’Itàlia, Països Baixos, Alemanya, Portugal, Sèrbia, Bèlgica i Letònia, va brillar amb llum pròpia, ja que va ser l’únic projecte finançat pel programa Horitzó Europa present en la conferència, i una de les dues úniques universitats espanyoles amb un side event oficial en el marc de l’esdeveniment.
Mar Gaitán (investigadora sènior del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València) i Lucas Tello (director de projectes de ZEMOS98) van mostrar com les intervencions inclusives basades en les arts, mediades a través de col·leccions del patrimoni cultural, poden empoderar la pròxima generació. L’objectiu central de la sessió era proporcionar als responsables de la presa de decisions eines concretes per a integrar eficaçment la cultura en l’educació per al desenvolupament sostenible.
Mondiacult 2025 va reunir a més de 150 ministres de cultura de tot el món, juntament amb milers de responsables polítics, acadèmics, professionals de la cultura i especialistes, la qual cosa la consolida com el principal fòrum internacional per a debatre el paper de la cultura. Va abordar qüestions com l’impacte de les noves tecnologies en la creació artística –amb especial atenció a l’avanç de la intel·ligència artificial–, la construcció d’una cultura de pau i la polarització social, així com la urgència de protegir el patrimoni cultural en situacions de crisis i davant l’emergència climàtica.
Un dels temes centrals va ser la generació d’indicadors per a dissenyar polítiques públiques basades en evidència, un eix que el projecte TOWCHED portarà avant gràcies a una metodologia innovadora basada en drets humans i avaluada a través de la teoria del canvi. Aquesta metodologia permetrà demostrar de manera efectiva com l’art –i en particular, les col·leccions dels museus– poden transformar l’educació.
En línia amb els debats de Mondiacult, TOWCHED promou la co-creació d’eines educatives transformadores tant en l’educació formal com no formal, amb l’objectiu de replantejar l’ensenyament artístic i patrimonial des de la primera infància en els currículums escolars. El projecte també posa especial èmfasi en la participació juvenil i en la necessitat d’involucrar a tots els actors des de l’inici en el disseny i implementació de projectes culturals, assegurant que la diversitat de veus estiga representada en cada etapa.
L’esdeveniment paral·lel oficial, titulat «De l’educació a l’acció: bastint ponts entre la política i la pràctica», va ser organitzat per TOWCHED i es va celebrar el dimarts 30 de setembre. La sessió es va dissenyar per a presentar un full de ruta provat sobre el terreny i ben recolzada per a accelerar la implementació d’objectius polítics d’alt nivell en resultats educatius pràctics.
Categories: Recerca, innovació i transferència , Producció científica , Internacionalització recerca , Cultura Científica , Difusió i comunicació científica , Grups de recerca , Investigació a la UV

















