
El passat divendres 31 es va celebrar a la Facultat de Psicologia de l’UV la II Jornada d’Acompanyament socioeducatiu a adolescents i joves, organitzada per la Càtedra de Joventut de la UV.
La Càtedra de Joventut de la Universitat de València va celebrar el passat 31 de maig la II Jornada d’Acompanyament socioeducatiu a adolescents i joves. Hi van participar professionals d’àmbits molt diversos: serveis de joventut de l’administració local o supralocal, de projectes socials, de salut, d’empreses del sector, d’educació...
La Jornada es va obrir amb paraules de la vice-rectora d’Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives, Sylvia Martínez; del Director General de l’Institut Valencià de la Joventut, Vicent Ripoll; de l’Alcalde d’Aldaia, Guillermo Luján, i de la Directora de la Càtedra de Joventut, Paz Viguer.
A continuació, en un saló d’actes ple de gom a gom, Pere Soler, professor del Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona i Director del Màster Interuniversitari de Joventut, va remoure i captivar els i les presents amb una panoràmica molt completa sobre acompanyament i empoderament, sense oblidar remarcar la necessitat que es compleixen unes certes condicions per a que l'un i l'altre siguen possibles, condicions que correspon als governs assegurar. Podríem resumir la seua intervenció amb la imatge de “donar claus” (claus d’obrir portes) als i les adolescents i joves a partir dels quals puguen experimentar directament responsabilitat i assumir empoderament.
Després d’una pausa cafè, proveïda per una entitat social que treballa amb persones joves i usa materials reciclables, els i les participants van passar consecutivament per tres tallers que identificaven tres dels elements més importants de l’acompanyament socioeducatiu.
Al taller d’identitat, Juanjo Zacarés i Alícia García, del Departament de Psicologia Evolutiva de l’UV, van treballar les tasques de l’etapa evolutiva, el concepte d’identitat i com els i les professionals podem contribuir a la seua construcció en les i els adolescents amb qui treballem. Van usar com a fil conductor el cultiu, amb llavors, plantes amb flor, jardiners, regadores...
Al taller de creació de vincle, Cris Tiana i David Abellán, del projecte de Medi Obert del Prat de Llobregat, van usar el rol i l’escenificació improvisada a partir de l'acció de persones participants, per incidir en els elements bàsics de la creació del vincle i els recursos que els educadors i educadores han de portar dins la seua motxilla per poder gestionar amb èxit la diversitat de situacions (entre ells, pipes).
Al taller de comunitat, l’Andrea Ariza i la Mireia López, de la Cooperativa La Dula, van explorar, amb les professionals participants i a partir de la tècnica de la peixera, què aporta el treball comunitari amb joves, amb quins agents comptem per poder tirar-lo endavant, i com i amb quines eines ho fem.
Els i les participants van haver de treballar intensament en els tres tallers, que van fer-se curts. A cada taller van rebre un objecte (terra, llavors i un test), que tots junts permetien cultivar un xicotet gira-sol. El sentit d’aquest objecte no es va revelar fins a les conclusions.
D'altra banda, la idea dels tallers no era que els i les participants n’isqueren amb respostes tancades, sinó que pogueren retenir la importància cabdal dels tres elements treballats, posar-se preguntes respecte com s’articulen en la seua feina quotidiana i plantejar-se, potser, dubtes sobre les prioritats als seus programes. La Jornada d’Acompanyament no és un espai formatiu sinó sensibilitzador, un espai de trobada entre professionals on entrar en contacte amb les preguntes prioritàries que ens hem de posar. D’alguna manera, fa acompanyament de l’acompanyament: ajuda a posar preguntes que els i les professionals hauran de respondre per sí mateixos, de la mateixa manera que les figures d'acompanyament fan amb les persones que acompanyen. Seguirem aprofundint aquests temes, ja en format formació, als Tallers de Tardor.
De nou al saló d’actes, els i les participants van rebre bosses de pipes, altra vegada sense cap explicació, gentilesa de El Manisero.
Breument, Jonatan Ruiz i Salvador Avià, de l’equip de la Càtedra, van presentar el treball que s’està fent per crear una Guia per a la incorporació de la dimensió d’acompanyament als programes locals de joventut.
A continuació, els relators dels tallers (Elisabet Català, de l’Ajuntament d’Aldaia; Jonatan Ruiz; Marcos Garcia Vidal, del COEESCV) van resumir cada taller. Finalment, Maria Josep Picó (que va dinamitzar la taula durant tota la jornada) i Paz Viguer, van fer les conclusions de la Jornada i van explicar, amb l'ajuda del públic, el sentit del gira-sol i les pipes: procés, creixement, llavors que floreixen, temps i paciència, atenció i cura. I per descomptat, les pipes com a recurs per seure amb els i les joves, xerrar i crear relacions socioeducatives eficaces.
Cal destacar la tasca del Comitè organitzador, que integrava per primera vegada entitats col·laboradores: Elisabet Català (Ajuntament de l’Aldaia); Yolanda Gómez (Mancomunitat de la Ribera Alta); Èlia Calvo (Mancomunitat Els Ports); Marcos Garcia-Vidal (Col·legi Oficial d’Educadors i Educadores Socials). Per part de la Càtedra de Joventut hi participaren Enrique Deltoro, Jonatan Ruiz, David Gil, Paz Viguer, Fernando Marhuenda, Alícia Garcia i Salvador Avià com a coordinador. També cal agrair el suport de l’IVAJ, de la Universitat de València i del Servei de Llengües de l’UV.