Logo de la Universitat de València Logo Càtedra UNESCO-UV Educació Global al Mediterrani: Estudis per a la Pau, la Interculturalitat i la Sostenibilitat Logo del portal

La Universitat de València acull aquest congrés els dies 23, 24 i 25 d'Octubre 2024 amb la co-organització de la Càtedra UNESCO-UV d'Educació Global en el Mediterrani: Estudis per a la Pau, la Interculturalitat i la Sostenibilitat, Università degli Studi di Messina (UNIME), Fundació ETNOR, UNESCO Chairs

Context del congrés

En el nostre món globalitzat sembla ser que el valor fonamental és el de la llibertat. Després de la caiguda del Muro de Berlín (1989) i amb l'expansió de l'economia de lliure mercat, podem constatar l'ascens del liberalisme com a ideologia dominant no sols en el món occidental, tal com augurava Kohlberg (1980), sinó d'un mode o un altre també a nivell planetari. Però on queden valors tan decisius com la igualtat i la solidaritat? Pot realment articular-se social, política i educativament un concepte de llibertat al marge d'aquests valors?

En el seu recent lliuro Capital i ideologia, Thomas Piketty (2021) es dedica precisament a investigar la qüestió de la desigualtat en el món actual. Afirma Piketty que la desigualtat moderna es caracteritza per un “conjunt de pràctiques discriminatòries entre estatus socials i orígens ètnic-religiosos que són exercides amb una violència mal descrita en el conte de fades meritocràtic” (p. 12). Pensem en les persones sense llar, o procedents de barris (o de països) de la fam, la violència o la pobresa; o en les persones que s'ofeguen en la mar, en el nostre Mediterrani... De manera que, continua l'autor, necessitem un nou horitzó universalista i igualitari que davant adequadament els reptes que planteja la desigualtat, el canvi climàtic i els moviments migratoris. En cas contrari, tot fa preveure l'auge de moviments identitaris, l'avanç de les identitats assassines de les quals va parlar Maalouf (2012) i dels discursos de l'odi, així com l'expansió de l'autoritarisme i els atacs a la mateixa democràcia liberal en el que ja es coneix com a postdemocràcia (Gozálvez, Buxarrais i Pérez, 2023).

Aquest és el leitmotiv de la nostra trobada: reflexionar en comú per a anar creant i forjant un nou horitzó universalista i igualitari a l'altura del nostre temps, repensar una vegada i una altra el significat i els límits de la igualtat, endinsar-nos en el valor de la solidaritat i la justícia social com a assoliments ètics de la humanitat als quals de cap manera cal renunciar... I tot amb la mirada posada en l'educació global que, des del Mediterrani, es dirigeix al planeta i els seus problemes, obrint rutes d'acció i motius per a l'esperança desitjable i raonable.

 

Referències

Gozálvez, V., Buxarrais, M.R. y Pérez, C. (2023) Towards a post-democratic era? Moral education against new forms of authoritarianism, Journal of Moral Education, 52:4, 474-488, DOI: 10.1080/03057240.2022.2159346

Kohlberg, L. (1980). The future of liberalism as the dominant ideology of the West. In Richard W. Wilson & Gordon J. Schochet (eds.), Moral Development and Politics. Praeger, pp. 55–68.

Maalouf, Amin. (1998). Les identités meurtrières. Paris: Grasset. Traducció a l'espanyol de Fernando Villaverde. (2012). Identidades aseisinas. Madrid: Alianza

Piketty, Th. (2019). Capital et Idéologie. París: Seuil. Traducció a l'espanyol de Daniel Fuentes. (2019). Capital e Ideología. Barcelona: Deusto

Dates d'inscripció

Període d'inscripció: 1 de maig fins l'1 d'octubre 2024.

PREUS

Professionals 150 €
Personal investigador 150 €
Professorat de Primària o Secundària de la GVA 20 €
Estudiants, persones aturades i persones jubilades que presenten comunicació    20 €
Assistents membres de la UV Inscripció gratuïta

 

Call for papers

PRESENTACIÓ DE PROPOSTES

  • El termini de presentació de propostes (comunicacions i accions pràctiques) s'obre l'1 de març de 2024 i finalitzarà el dia 23 de juny de 2024.
  • Una vegada rebudes, s'informarà sobre l'acceptació de les propostes en el termini aproximat d'un mes.

INSCRIPCIÓ

  • La inscripció s'habilitarà a partir de l'1 de de maig, una vegada aprovada la proposta de participació.

LÍNIES TEMÀTIQUES

  • La igualtat com a pilar de la justícia social. Importància per a l'acció pedagògica
  • Repensant el valor de la llibertat i el seu vincle amb la igualtat. Implicacions pedagògiques
  • Educació per a la ciutadania democràtica global
  • Educació en la sostenibilitat com a element de justícia social i solidaritat
  • Feminisme, igualtat i educació
  • Educació inclusiva, justícia social i igualtat
  • Pobresa i educació
  • Migracions i educació
  • Interculturalitat i educació
  • Família, menors i justícia social
  • Comunicació, videojocs i xarxes socials per a la igualtat
  • Art, creativitat i igualtat

COM PRESENTAR LES COMUNICACIONS

En la web del congrés trobareu tota la informació necessària per fer-nos arribar les vostres propostes de comunicació.

 
© 2025 UV. - Avda. Blasco Ibáñez, 13. 46010 València (Espanya).