"I International Conference on Digital Humanities and Cultural Pedagogies"
Digital is transforming society and, with it, ourselves. This technological development has the capacity not only to allow us to “do things”, but to “learn to think with this way of doing things”. We do many things digitally, yes, but we also develop digitalised ways of thinking about things.
But in the face of daily digital work, what happens when the humanities and pedagogy acquire digital status? Does digital status imply only the appropriation of a tool or the change in nature of these disciplines? And since digital is present in both, are there shared educational purposes?
The digital humanities, that great conceptual umbrella that groups together all the disciplines that capture, analyse and present cultural and social dynamics on the network, represent a stage of interdisciplinary development in full swing. They not only seek to convert cultural heritage into ones and zeros, to study digitalised cultural objects and, with this, to alter their research procedures and tools, but the digital humanities are also communities, citizens, generations and models of society. Digital humanities concern everyone.
Cultural pedagogy as a concept promotes the study of the educational dimension of culture for personal and social development. It has always been necessary, but now it has been shaken by the digital. Since there are few educational projects that are detached from the digital, it is necessary for education to rethink some conceptual assumptions that are more closely linked to teaching and learning and to face the challenge of why, for what, what, with what, when or with whom to learn in digital environments. For pedagogy, the digital implies not only new materials, but also other perspectives and nuclei of educational analysis.
With this aim, there are two lines of development that are sought to be crossed in this congress.
On the one hand, what does the dematerialization of cultural heritage mean for pedagogy? And what educational aspects can be found in the emerging digital humanities? The truth is that the digital does not leave both disciplines unmoved.
Objectives:
- To create a space for interdisciplinary debate between digital humanities and cultural pedagogy in order to identify their common points of contact, dilemmas and challenges.
- To identify lines of research in cultural pedagogy enhanced by developments in Digital Humanities.
- To evaluate the impact and future of Digital Humanities in educational research.
Videos del Congreso Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales
Presentación del Congreso
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5799
Ponencia Inaugural: JUANA MARIA SANCHO GIL (Universitat de Barcelona) Tramas y derivas entre las Humanidades, lo pedagógico y lo digital
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5803
Difusión cultural desde las Humanidades Digitales CRISTÓBAL SUÁREZ (Universitat de València) DELMA RODRÍGUEZ (Uruguay, Anilla Cultural Latinoamérica-Europa) Co-creación en arte y ciencia mediada por TIC para la construcción de una cultura glocal ESTEBAN ROMERO FRÍAS (Universidad de Granada) Una visión de las Ciencias Sociales y Humanidades Digitales a través de la Red Knowmetrics: investigadores, proyectos e infraestructuras MARIA JOSÉ GÓMEZ AGUILELLA (VIU Universitat Internacional de València) Comunicación tecnológica para una formación integral
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5805
Pedagogías culturales digitales AMPARO ALONSO-SANZ (Universitat de València) ALBA AMBRÓS PALLARÉS (Universitat de Barcelona) Cine, Transmedia y Educación: relatos en pantalla FERNANDO HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ (Universitat de Barcelona) Pensar la educación y las artes desde el post-humanismo CHIARA PANCIROLI (Università di Bologna) Museos digitales, culturas pedagógicas JUAN FRANCISCO JIMÉNEZ ALCÁZAR (Universidad de Murcia) Historia y Videojuegos
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5806
Ponencia plenaria ÁLVARO BARAIBAR ECHEVERRÍA (Universidad Pública de Navarra / Director General de Paz, Convivencia y Derechos Humanos de Gobierno de Navarra) Aproximaciones al patrimonio de la memoria histórica desde las Humanidades Digitales
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5800
COMUNICACIONS Entorno digital Didáctica, cultura e innovación: músicas para el desarrollo sostenible Ana Vernia Carrasco Arquitectura urbana y competencias docentes digitales Ignacio Yusim La escolar como espacio para la criticidad frente a los entornos mediáticos Walter Antonio Mesquita Romero Sinergias4g el arte visual como medio de comunicación Joan Josep Soler Navarro Cartografía conceptual del islam: aproximación metodológica a lo glocal Luz Gómez García Espacios digitales en educación secundaria como forma de acercamiento de las diferentes realidades culturales en el ámbito de la unión europea. Un estudio de caso. Palmira Verdejo Izquierdo Representación pictórica de la Provincia de Biobío a partir de imagenes digitales aéreas capturadas con Drone Ramón Esteban Cárdenas Pérez Espacios otros y virtuales. Una oportunidad para educar en patrimonio cultural: el caso de las esclusas de Leonardo da Vinci. Alessandra De Nicola, María Eugenia García Sottile
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5807
Diseño de nuevos formatos artísticos desde las humanidades digitales RICARD HUERTA (Universitat de València) EVERSON MELQUÍADES (Universidade Federal de Pernambuco) Estrategias digitales en un país que retrocede. Formación de profesores, historia de vida y experiencia: encuentros poderosos con la catástrofe. FERNANDO MIRANDA SOMMA (Udelar Uruguay) Pedagogías culturales, espejos negros y metodología de las cinco obstrucciones JOAO PAULO QUEIROZ (Universidade de Lisboa) El océano Atlántico como entorno online para la integración educativa y artística
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5809
COMUNICACIONS Cultura en humanidades digitales. ¿Hablamos de patrimonio en redes sociales o solo difundimos? Pasar del “bonito” a una narrativa más significativa. Stella Maldonado Esteras. Experiencia de aprendizaje autogestivo en el Diplomado “Cultura Digital” en línea con docentes de la UNAM. Rosalinda de la Cruz Cáceres Centeno La perspectiva de los niños sobre la infancia en la generación z. Viviane de Bona, Marcela Karolinny da Silva Costa
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5810
Ponencia de clausura: Retorno al orden. NURIA RODRÍGUEZ ORTEGA
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5811